Mitä kouluruuasta oikein puuttuu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nälkäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nälkäinen

Vieras
Olen syönyt tänään klo 11.30 ison lautasellisen kouluruokaa. Perunoita, lindströminpihvejä (5kpl), porkkanaraastetta, näkkileivän ja pari lasia vettä. Vatsa tuli täyteen ja ruoka oli mielestäni hyvää.

Mutta miten ihmeessä minulla voi olla nyt jo kiljuva nälkä? Proteiinejako tuosta sapuskasta puuttui vai miksi se ei pidä nälkää tämän pidempään? Olen aiemmin huomannut saman ilmiön...

Niiden perunat on varmaan sitten onttoja ja pihvit värjättyä sahanjauhoa, prokkanaraaste värjättyä paperimassaa tms ja vesi vain kuvittelmaasi. Ehkä etsisin vikaa itsestä.

Siitä puuttuu vitamiineja jne. eli kun ruoka on liian prosessoitua (käytetään puolivalmiita raaka-aineita, pitkät säilytysajat jne) niin ruuasta vähenevät vitamiinit sun muut. Lisäksi proteiinia on todennäköisesti liian vähän eli lihaa ja voi myös olla että terveellisen ruuan nimissä myös rasvaa on liian vähän. Toinen juttu voi olla se että söit liikaa ja nyt sitten verensokeri tekee äkkilaskun (lounaan jälkeen nousi liikaa ja nyt sitten elimistön tuottama insuliini on laskenut verensokerin liian alas).

Toisaalta suositeltava ruokailiväli on 2,5 -3 h joten alkaa jo kyllä aikakin ottaa vähän välipalaa..

Koulu ruuasta on puuttunut jotain sota aikana.Nykyään koulu ruuat ovat erittäin hyviä,en jaksa ymmärtää ihmisiä jotka valittaa koulu ruuasta,Jos ei norm.ruoka kelpaa niin vieköön lapsensa syömään illalla johonkin hienoon ravintolaan.

Rasvatonta, liian vähän proteiinia, lähes pelkkää hiilaria - ei tuollainen ruoka nälkää pidäkään :/ Se saa verensokerin heilahtamaan ylös ja äkkiä alas, insuliinin koholle, varastoimaan ruoat läskiksi, ihmisen pian uudelleen nälkäiseksi ja syömään lisää hiilaria ja taas sama uusiksi.

Rasvaa ja roteiinia sen olla pitää ;)

• Tykkää
Reactions: Sadana

Yhteistyössä