mitä kohta 2-vuotiaan pitäisi osata..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
poika 1v 9kk ei puhu vielä, omaa höpötystä kyllä paljonkin, muttei oikeita sanoja. muutamia ymmärrettävissä olevia sanoja tulee, mutta niissäkin kirjaimet hakusessa (kuten mopo=popo).

pottailu ei onnistu, ei suostu edes istumaan hetkeksi potalle, saati että voisi kokeilla vaipatta oloa. ikinä ei siis ole mitään pottaan tehnyt.

tuntuu että kaiken kanssa on vähän varovainen ja harkitsee pitkään ennenkuin alkaa tekemään, esim kävely alkoi sujua vajaa 1v4kk..

myös kasvu huolettaa, pituutta taitaa olla jotain 80 cm ja painoa kymmenisen kiloa.. niin ja ekan hampaatkin tuli vasta pikkusta vaille vuoden iässä..

onko muita hitaammin oppivia, entä minkä kokoisia muut ikätoverit on?

koko ajan saa olla niin huolissaan, kun kaikessa tuntuu olevan myöhässä.. mitähän oon tehnyt väärin..?
virikkeitä on yritetty tarjota, kerhoissa ja puistoissa ravattu ym, kotona luetaan kirjoja, rakennellaan palikoista ym. yritän aina antaa itse tehdä ennenkuin rupean auttamaan (syöminen, hampaidenpesu ym esim).

ymmärtämisessä ei tuntuis olevan mitään vikaa, tekee asioita kun pyydän (jos huvittaa!).

mä kohta hajoan tän huolen alle, jos olenkin tehnyt jotain väärää tai jättänyt tekemättä jotain tärkeetä odotusaikana tai vauva-aikana..

onnellisen ja iloisen oloinen poika on, mutta nyt kun pitäis olla jo kohta "iso poika" ja tää on vasta ihan vauva.....

heeei kaikki kehittyy omaa tahtiaan!
Tuon ikäinen SAA olla vielä 'vauva', en ymmärrä miksi vanhemmat yleensäkkin haluaa lasten kasvavan isoiksi niin nopeasti ja vertailevat kehityksiä muihin saman ikäisiin. Jokainen on oma yksilö eikä se ole paras ja aikuisena menestyvin joka ensimmäisenä potalle oppii :)
Relax ja nauti lapsestasi!

Älähän hätäile ap. Lapset kasvaa kukin omaa tahtiaan eikä 2v:n tartte osata vielä kovinkaan paljon. Jos osaa kävellä ja juosta, koota helpon nuppipalapelin ja totella yksin kertaisia ohjeita tyyliin "tuo minulle pallo", niin se riittää. Puheen lapsi oppii aika monesti ns. hetkessä eli sanavarasto karttuu pian kun se tapahtuu ja meillä se tapahtu reilu 2v:nä.

Ihan kuin olisin lukenut tarinan meidän pojasta myös nyt 1,9v puhuu kyllä sanoja paljonkin mutta potalle ei suostu istumaan kylmä ja inhoittava ja kävelemään oppi samoihin aikoihin. Eli ei mitään hätää ole ja varsinkin pojat kehittyy hitaammin. Tiedän pojan joka on täyttää kohta 4 eikä osaa puhua kunnolla vieläkään...

Kaikki kehittyy tasan omaa tahtiaan, yleensä riippumatta siitä kuinka paljon virikkeitä on saanut (jos siis muuten "normaali" kotiympäristö). Älä ressaa, nauti lapsestasi ja hänen kanssaan olosta ihan vapaasti ilman jatkuvaa miettimistä tarpeellisista virikkeistä!

kolmas lapsi jo, mutta kun toiset on oppineet kaiken paaaaljon aiemmin, niin huolettaa.. ja siis esimerkkiäkin on kotona muista lapsista. onko nyt vaan niin että tää tekee asiat vasta sitten kun oikeesti huvittaa, vaikka periaatteessa osaiskin jo aiemmin?!
en ressaa virikkeistä, ja yritän nauttia arjesta, mut kun aina saa jotenkin olla selittelemässä kun poikaa luullaan paljon nuoremmaks kun mitä on..
meillä on mun mielestä normaalia ja tasapainoista arkea ja kaikki ollaan tyytyväisiä elämään, joskus vaan iskee epätoivo kun tarpeeksi monta kertaa päivässä joutuu samojen asioiden äärelle ("jokos teillä puhutaan?"ym)
ettei nää nyt vaan enteile oppimisvaikeuksia tulevaisuudessakin.. ja mikä sellaisiin altistaa..?

Meinasin sillä esikoisella sitä, että jos kyseessä on esikoinen, niin saatat murehtia ihan sen takia ja tarkkailla enemmän. Vaikka onkin kolmas lapsi, niin älä silti murehdi. Hän oppii omalla ajallaan, äläkä vielä ainakaan mitään oppimisvaikeuksia murehdi. Tiedän kyllä tunteen, kun monesti itsekkin mietin, että onko omilla lapsilla kaikki kunnossa. Mulla on liuta lapsia ja suurin osa on alkanut puhua selvemmin 2,5 vuotiaana. Anna rauhassa kehittyä omaan tahtiinsa.

Yhteistyössä