Mitä kivunlievitystä suosittelet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Odottaja"

Vieras
Synnytykseen, mikä sinulla on toiminut hyvin?
Sain ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalin ja se vei toki kivut mutta olo synnytyksen jälkeen oli kaame ja vielä seuraavanakin päivänä sai pyörätuolilla kulkea kun ei jalat kantanu. Toisessa mentiin luomuna kun ei keritty mitään antaa, onneksi synnytys oli nopea. Olo synnytksen jälkeen oli mitä mahtavin.

Molemmat lapset synnyttänyt nopeasti. KAikenlaista kokeilin ekassa, mutta toka meni ilokaasulla. Tosin synnyts kesti vain 35min ja ei tullut repeämiä, eli.. Paha sanoa etukäteen. Ilokaasu rentouttaa ja synnytys menee rentona ilman lääkettäkin, mutta jos pitkään kestää avautuminen niin turvautuisin siihen epiduraaliin.

Itekkin ekan kohdalla otin epiduraalin kun meni niin kauan, synnytys kesti lopulta 16h. Toisen kohdalla käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi ja silloin en ottanut mitään vaan olin suihkussa ja ammeessa.

Liikkuminen, vesiamme, aquarakkulat, fysiopallo, lämpötyyny, TENS, ilokaasu... Jos lääkkeellistä haluaa/tarvitsee/ehtii, niin PCB on lievempi kuin nämä epiduraalit ja spinaalit. Tämä siis ammatillisesta näkökulmasta. Ilman lääkkeettömiä kivunlievityksiä hormonitoiminta pysyy luontaisena ja synnytyksen jälkeen yleensä tuleekin enemmän se euforinen olo.

Mulla oli ekassa spinaali ja epiduraali, tuloksena täysin tunnoton ponnistusvaihe ja sininen vauva. Tokassa mentiin luomuna, ja oli mitä parhain vaihtoehto kun oli muutenkin nopeaa toimintaa. On aina kivempi kun saa itse hallita kroppaansa. Ja vesi on voitehista vanhin, eli tepsii hyvin sekin alussa.

Mulla kahdessa synnytyksessä auttoi hyvin pudendaalpuudute ja paracervikaalipuudute, kahdessa ekassa riitti ilokaasu ja aquarakkulat, neljäs meni ilma mitään kun kesti vaan 48 minuuttia koko synnytys

Mulla oli kopee synnytys enkä ehtinyt edes tajuamaan mitä tapahtuu joten vetelin ilokaasua(avautuminen kesti 45min). Harmittaa kun olin ihan pihalla. Toivon et jos toisen saan niin pääsisin suihkuun. Luulen et se riitäis. Synnytyksen jälkeen olo oli voittoisa ja energinen ja kävelin suihkuun yms.

Mulla oli ekassa ilokaasu ja epiduraali. Epid. ei vieny multa kaikkea kipua eikä tehny tunnottomuutta tms,en todellakaan pystyny esim torkahtamaan puudutuksen ansiosta kuten olen monelta kuullut. Tokassa otin ensin ilokaasua,sitten spinaalin (vei yli tunniks kaikki kivut) ja kun sen vaikutus alko häipymään niin ponnistusvaiheessa otin taas ilokaasua. Harmi ettei meille ole enempää lapsia suunnitteilla,nyt tietäisin mikä kivunlievitys mulle sopii :) Eli itse suosittelen ilokaasua (ja spinaalia).
Tossa tokassa mulla oli siis aivan järjettömän pitkiä ja kipeitä supistuksia avautumisvaiheen aikana (mikä ehkä selittää sen että aukesin reilu 2 tunnissa 5cm),ja niihin spinaali toi aivan loistavan avun,vaikken osannu nukkua tms niin oli ihanaa sen tuskan jälkeen "vaan olla ja hengähtää" jonkin aikaa ennen loppurutistusta.

Kohdunkaulan paikallispuudutus ja ilokaasu. Loistava kombo. Ei pistä sinua pökkyrään ja saat hengähtää ennen ponnistusta. Voi kumpa olisin ottanut tuon puudutteen aikaisemmin viime synnytyksessä. En olisi ollut niin voimaton ponnistusvaiheessa jalat täristen ja itkien ponnistanut. Kätilö teki sit reilun epparin kun en meinannut saada vauvaa muuten ulos.

Tarinan opetus:

Älä leiki sankaria ja yritä selvitä ilman kivun hoitoa. Asian kun voi tehdä helpomminkin niin miksi suotta kärsimään. Lopulta voi joutua kärsimään enemmän. Jos olisin saanut puudutteen aiemmin olisin jaksanut ponnistaa paremmin vauvan ulos eikä minulle olisi tehty valtavaa epparia.

Eka synnytys 7 h: epiduraali x 2, kivulias ponnistusvaihe 30 min ja episiotomia -> en suosittele
Toka synnytys 3 h: spinaali x 1. Kivuton synnytys puudutteesta loppuun asti ja täysi tuntuma siihen mitä tekee -> suosittelen.

Oli huomattavasti mukavammat lähtökohdat toipumiseen hyvän synnytyskokemuksen jälkeen. Onnea matkaan mitä ikinä valitsetkin!

Yhteistyössä