Mitä Kela korvaa yksityisellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskituloinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keskituloinen

Vieras
Ollaan siis lapsettomuustutkimusten alkumetreillä yksityisellä ja kovasti mietityttää mitä Kela korvaa kaikista näistä hoidoista? Esim. inseminaatiosta? Ikää miehellä 25 ja minulla 36.

Nyt on vasta käyty yksi ultra ja siemennestetutkimus yksityisellä ja kohta eka inseminaatio + jotain hormoonia lääkkeenä...

Mikä tämä "korvauskatto" on josta joskus olen lukenut? Koskeeko hoitoja vai lääkkeitä?

Näin kyselee tietämätön vauvakuumeilija...

korvauskatto koskee kelan korvaamia lääkkeitä ja on siinä 600 huitteilla. Inssi maksoi meille yksityisellä n. 300e /kerta + lääkkeet. Hoidoissa oltu Felicitaksella, nyt pakollisella tauolla laparoskopia jonossa naikkarille.

Eli onko niin ettei tuosta inseminaatiosta saa Kela-korvausta?

Meillä se inssi maksaa yksityisellä 229,- ja mietin että saako tuosta vielä sen kela-korvauksen...

Vielä kysymys kun käyttämämme klinikan sivuilla lukee seuraava teksti:

"KELA korvaa lapsettomuushoidoista n. 40% korvaukseen oikeutetuille"

eli ketkä siis ovat korvaukseen oikeutettuja - millä kriteereillä?

Alle neljäkymppisille naisille tulee kela korvaus lapsettomuushoidoista ihan kuten mistä tahansa lääkärillä käynnistä. Ne korvaussummat eivät ole suuren suuria, mutta käy kurkkaamassa esim väestöliiton sivuilla (www.vaestoliitto.fi) sieltä löytyy hinnasto, johon on valmiiksi laskettu hinnat kelakorvausten jälkeen. Se ainakin antaa vähän suuntaan.

Ja tietysti kaikista sv-korvattavista lääkkeistä tulee kelakorvaus kunnes tulee lääkeostoista korvauskattovastaan ja sen jälkeen maksatkin lääkkeistä vain omavastuun per ostokerta.

Poikkeuksena edelliseen:
Alle nelikymppiset naiset saavat klinikalla suoraan kelakorvausta vain neljästä koeputkihedelmöityshoidosta. Tämän jälkeen korvausta haetaan itse kelalta ja päätös tulee lääkärilausunnon perusteella tapauskohtaisesti.

Yhteistyössä