Mitä keinoja on saada todella väsyneelle äidille apua?! En halua soittaa esim sosiaalitoimistoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lola
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja möntti:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No soitat vaan sinne sosiaalitoimistoon. Miksei sinne muka vois soittaa? Sieltä sitä apua saa. Ei se ole mikään häpeä. Ne on siellä just tollaisia tilanteita varten.

Joo, mutta kyse siis ei ole minusta! Vaan läheisestä ihmisestä. Mä olen todella huolissani jo sen hyvinvoinnista, ja se alkaa vaikuttaa koko hänen perheeseensä. Mä en pysty menemään apuun arkeen, eikä mun antama muu apu ole riittävää hänelle.

Mä tiedän, että kyseessä on oikeasti hyvin omistautunut ihminen, hyvä äiti, joka on aivan lopussa mutta ei kykene sitä apua hakemaan. Hän on aivan rauniona. En usko, että lastensuojen tms puuttuminen asiaan auttaisi häntä kuitenkaan.

miksi ei auttais? perhetyö on lastensuojelu työtä ja auttanut mua ainaki arjessa jaksamisessa.. 2 vuotta ovat meillä käyneet, eikä kukaan oo ees puhunu lapsien huostaanottamisesta
;)
kohta ne muuten taas tulee

ja hyvin jaksat koneella notkua vai mitä?

mistäs tiedät paljonko täällä notkun
:whistle:

niin ja ihan oikeesti sit.. eli mun kohalla oli kyse syvästä masennustilasta ja olin henkisesti ihan loppu kahen uhmiksen kanssa... perhetyön avulla sain itseni ymmärtämään et olen ihan hyvä äiti vaikkei mulla kiinnosta esim askarrella lasten kans tai keksiä niille kokoajan jotain tekemistä.. nyt tilanne sillä mallilla et perhetyö päättyy toukokuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Naisella on mies, miksi tämä ei puutu tilanteeseen, hoida lapsia, ota palkatonta vapaata tai jotain????!!!

Jos mä meidän perhettä ajattelen niin mies on meidän ainut tienaava osapuoli nyt.Ei todellakaan voi olla palkattomalla.Ja hoitaa kyllä sen mitä pystyy töitten jälkeen.Mut jos jäis vaikka viikoksi palkottomalle niin se ei välttämättä ratkaise asiaa millään lailla.
Tai sitten tämän ap.n tuttavan mies ei vaan ole joko huomannut tai osannut tai uskaltanut ottaa asiaan mitään kontaktia. Hirveen vaikea sanoa tähän mitään et MIKSI joku ei ole tehnyt sitä tätä tuota kun ei tiedä sen tarkemmin tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ao:

Olen kehottanut ja pyytänyt, mutta ei halua ja uskalla puhua neuvolassa omasta olostaan ollenkaan :(

Pystytkö menemään sinne neuvolaan yhdessä? Tai sitten soitat, jolloin neuvolantäti ottaa ystäväsi voinnin puheeksi seuraavalla käynnillä ja tarjoaa apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Naisella on mies, miksi tämä ei puutu tilanteeseen, hoida lapsia, ota palkatonta vapaata tai jotain????!!!

Se mies kantaa tällä hetkellä jo pääosin vastuun lapsista, kun äitiä ei voi jättää lasten kanssa yksin :/ Isäkin on jo ihan äärimmillään.

Alkuperäinen kirjoittaja sleepless:
Lastensuojelussa tilanne voi mennä siihen pisteeseen että ottavat lapset huostaan. Eivät he pysty auttamaan kaikissa asioissa.

Totta - ei lastensuojelukaan pysty auttamaan kaikissa asioissa ja silloin lapset todellakin huostaanotetaan. Mutta eikös se silloin ole lasten etu? Jos perheen tilanne on niin hankala, että edes lastensuojelun avohuollon tuki ei auta (esim. kotiin tuotu, perheen tarpeen mukaan räätälöity perhetyö )...

Neuvoloissa on osassa perhetyöntekijä, joka voi juuri tarvittaessa auttaa tälläisissä "uupumissa" ennaltaehkäisevänä työnä. Joten suosittelisin kysymään neuvolasta neuvoa.

Suoittelen perheneuvolaa tai psykiatrista polia.Polille pääsee lääkärin lähetteellä.

Näistä varmasti äidille ja perheelle apua saa, mutta jonot ovat tosi pitkät. Pystyykö perhe odottamaan yksin siihen asti?

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
joo, mutta huostaanotto on vasta viimeinen keino

Tiedän, puhun omasta kokemuksesta.

kai nyt väsymykseen voi sosku auttaa ettei tarvita huostaanottoa? Tukiperhe tai jotain muuta lapsille+ rahallisesti esim. jotta lapsilla mahd. harrastaa

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:
Näistä varmasti äidille ja perheelle apua saa, mutta jonot ovat tosi pitkät. Pystyykö perhe odottamaan yksin siihen asti?

Mä aloin saamaan apua molemmista paikoista aika nopeasti.Varmaan riippuu siitä missä asuu.

Ihan vilpittömästi kysyn että olitko väsynyt vai mitä? Ei pakko vastata, en pahalla utele

Eikö tämän väsyneen äidin mies auta kodinhoidossa ja muussa sellaisessa?
Onkohan hänkin(mies) kenties väsynyt, mahdollistahan se on sekin.
jos apua haluaisi niin olisi vain hyväksyttävä se tarjottu apu ja uskallettava avata suu.
Sinuna ottaisin todellakin ammattilaisiin yhteyttä, jos jotain peruuttamatonta tapahtuu, niin jossittelu sen jälkeen on valitettavasti turhaa.
Kun uupuu niin itse ei vältsit osaa, jaksa ja halua hakea apua, auta sinä häntä jos voit

Onko kunnassanne kriisikeskusta? Sinne yleensä pääsee ihan muutamassa päivässä. Ja voisiko ap puhua asiasta isän kanssa. Jos äiti ei apua enää jaksa hakea, niin yritä saada isä ymmärtämään, että hänen on se tehtävä. Jos tilanne vain pitkittyy, niin tuloksena on perhe, jossa molemmat vanhemmat ovat täysin uupuneita, lapset voivat huonosti ja silloin edes ne lastensuojelun tukitoimet eivät välttämättä enää ole riittävät. Mitä aikaisemmin apua saa, sitä "pienemmällä" avulla yleensä pärjää.

Ja tosiaan siitä kunnan rahastamisesta, niin tuollaisia puheita ei kannata kuunnella. Ennemminkin tarpeelliset huostaanotot jäävät tekemättä sen takia, että kunnalla ei ole rahaa. Ne ovat oikeasti kalliita toimenpiteitä, joihin ei heppoisin perustein päädytä!

Alkuperäinen kirjoittaja möntti:
kai nyt väsymykseen voi sosku auttaa ettei tarvita huostaanottoa? Tukiperhe tai jotain muuta lapsille+ rahallisesti esim. jotta lapsilla mahd. harrastaa

Hain tukiperhettä viime kesänä. Soskun mielestä lapsen kehitys kärsii minun takia.

Tässä ihan uusi neuvo jolla itse sain erittäin tehokasta ja nopeaa apua ollessani yksin vastasyntyneen kanssa ja syvästi masentunut: Soita diakoniatoimistoon, tai neuvo tuota äitiä itse soittamaan. Minun luokse tuli samana päivänä ihana ihminen hoitamaan vauvaa hetkeksi ja juttelemaan ja neuvomaan mistä ja miten saan kunnon apua ja hän myös tuki minua jatkuvasti. En ole kirkon jäsen eikä tuo diakonissa kertaakaan ottanut puheeksi uskonnon asioita.

Yhteistyössä