Mitä keinoja on saada todella väsyneelle äidille apua?! En halua soittaa esim sosiaalitoimistoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lola
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lola

Vieras
Tiedän, että jos tekisin lastensuojeluilmoituksen, niin varmaan saisi tukitoimia, mutta kai sitä joku muukin keino on?!

Hän on todella väsynyt, vihainen, aggressiivinen lapsia ja puolisoa kohtaan. On menettänyt elämänilonsa täysin, ei halua mennä hakemaan itselleen apua. Ei ole ongelmia päihteiden tai vastaavan kanssa, on vaan aivan poikki ja todella synkkä.

Minulla ei ole mahdollisuutta mennä auttamaan häntä arjessa, ja muunlaisesta tuesta ei tunnu olevan apua :(

Mitä minä voin tehdä? Kertokaa! Äiti tarvitsee apua, mutta kuinka voin sitä hänelle hankkia?

No soitat vaan sinne sosiaalitoimistoon. Miksei sinne muka vois soittaa? Sieltä sitä apua saa. Ei se ole mikään häpeä. Ne on siellä just tollaisia tilanteita varten.

Mun nähdäkseni sulla ei ole muuta vaihtoehtoa kun kehottaa äitiä soittamaan neuvolaan jota kautta todennäköisesti saa apua.

Tai niin minä ainakin sain, sieltä kautta perhetyöntekijän hetkeksi aikaa.

Ilman mitään leimautumisia tai huostaanoton uhkia, vaikka sellaistakin kuulee joskus väitettävän- palstalla nyt ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No soitat vaan sinne sosiaalitoimistoon. Miksei sinne muka vois soittaa? Sieltä sitä apua saa. Ei se ole mikään häpeä. Ne on siellä just tollaisia tilanteita varten.

Ei missään nimessä. lastensuojelua varottava viimeiseen saakka, kunnat rahastavat lasten huostaanotoilla ja tuskin sieltä edes auttavat jos syy on äidin väsyminen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja älä tunge nokkaas toisten asioihin:
Ja miten asia kuuluukaan sinulle?

Toiset kun vaan osaa olla huolissaan muustakin kun omasta navasta.

Tai sitten haluavat toisille vaan pahaa. tyyliin minä itse hyvääiti, soitampas lastensuojeluun

Joo, mutta kyse siis ei ole minusta! Vaan läheisestä ihmisestä. Mä olen todella huolissani jo sen hyvinvoinnista, ja se alkaa vaikuttaa koko hänen perheeseensä. Mä en pysty menemään apuun arkeen, eikä mun antama muu apu ole riittävää hänelle.

Mä tiedän, että kyseessä on oikeasti hyvin omistautunut ihminen, hyvä äiti, joka on aivan lopussa mutta ei kykene sitä apua hakemaan. Hän on aivan rauniona. En usko, että lastensuojen tms puuttuminen asiaan auttaisi häntä kuitenkaan.

Sinäpä kannat ihanasti huolta ystävistäsi....Ja jokaisella on kai velvollisuus ilmoittaa jos näkee lapsia laimin lyötävän.

Ap, kuulostaa ihan minusta pari vuotta sitten ja mulla todettiinkin vakava masennus. Sinun on saatava kaverisi vakuutettua, että on avun tarpeessa. Auta konkreettisesti, soita vaikka sinne sossuun, kunnan perhetyöhön tms

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mun nähdäkseni sulla ei ole muuta vaihtoehtoa kun kehottaa äitiä soittamaan neuvolaan jota kautta todennäköisesti saa apua.

Tai niin minä ainakin sain, sieltä kautta perhetyöntekijän hetkeksi aikaa.

Ilman mitään leimautumisia tai huostaanoton uhkia, vaikka sellaistakin kuulee joskus väitettävän- palstalla nyt ainakin.

Olen kehottanut ja pyytänyt, mutta ei halua ja uskalla puhua neuvolassa omasta olostaan ollenkaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja palsta täynnä ei väsyneitä:

Toiset kun vaan osaa olla huolissaan muustakin kun omasta navasta.

Tai sitten haluavat toisille vaan pahaa. tyyliin minä itse hyvääiti, soitampas lastensuojeluun

Kuules nyt, on paljon pahemmasta tän ihmisen kohdalla kyse kun pelkästä vähän väsyneestä äidistä. Sen olo on jo todella paha!

Ja minä välitän siksi, että se ihminen on mulle tärkeä ja siksi, että mä itse olen saanut apua kun olin lähellä tuollaista romahduspistettä. Koska mä tiedän kuinka paha sen on olla! Mä oikeasti pelkään, että ei ole kaukana koska se yrittää jotain itselleen tehdä!!

Alkuperäinen kirjoittaja höntti:

Ei missään nimessä. lastensuojelua varottava viimeiseen saakka, kunnat rahastavat lasten huostaanotoilla ja tuskin sieltä edes auttavat jos syy on äidin väsyminen

Höpsistä nyt. Ei sosiaalitoimistoon soittamine tarkoita automaattisesti lasten hostaanottoa! :D Monesti sosiaalitoimistossa saatetaan jopa tietää että perheellä on ongelmia, mutta eivät voi tehdä mitään ennkuin joku soittaa heille ja kertoo virallisesti. Nimim kokemusta on. Mulle oltiin todella kiitollisia kun kerroin yhdestä perheestä mitä tiedän. Perhe sai apua ja huostaanottoa ei tarvittu.

:o ja paskat.
Mä itse otin yhteyttä ko toimistoon ja aivan mahtavaa palvelua sain sieltä. Ja kehoittivat ens hätiin viemään lapset päiväkotiin,et pääsen levähtään ja nukkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo, mutta kyse siis ei ole minusta! Vaan läheisestä ihmisestä. Mä olen todella huolissani jo sen hyvinvoinnista, ja se alkaa vaikuttaa koko hänen perheeseensä. Mä en pysty menemään apuun arkeen, eikä mun antama muu apu ole riittävää hänelle.

Mä tiedän, että kyseessä on oikeasti hyvin omistautunut ihminen, hyvä äiti, joka on aivan lopussa mutta ei kykene sitä apua hakemaan. Hän on aivan rauniona. En usko, että lastensuojen tms puuttuminen asiaan auttaisi häntä kuitenkaan.

miksi ei auttais? perhetyö on lastensuojelu työtä ja auttanut mua ainaki arjessa jaksamisessa.. 2 vuotta ovat meillä käyneet, eikä kukaan oo ees puhunu lapsien huostaanottamisesta
;)
kohta ne muuten taas tulee

Mä en kyllä tiedä voiko joku ulkopuolinen ottaa yhteyttä neuvolaan?

Voi ottaa. Me kaverini kans tehtiin niin ja kysyttiin neuvoa erääseen asiaan mikä vaivas. Asia koski yhtä perhettä jossa äiti oli tosi huonossa jamassa.

Voi ottaa. Me kaverini kans tehtiin niin ja kysyttiin neuvoa erääseen asiaan mikä vaivas. Asia koski yhtä perhettä jossa äiti oli tosi huonossa jamassa.

Saitteko sieltä apua?

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:

miksi ei auttais? perhetyö on lastensuojelu työtä ja auttanut mua ainaki arjessa jaksamisessa.. 2 vuotta ovat meillä käyneet, eikä kukaan oo ees puhunu lapsien huostaanottamisesta
;)

ja hyvin jaksat koneella notkua vai mitä?

Mun kokemus neuvolan antamasta henkísestä avusta on ihan nollan luokkaa. Meillä syynä oli ilmeisesti se, että me olemme kaksi lääkäriä, mutta koliikkivauvamme sai minut äitinä aivan pohjalle. Lisäsyynä romahtamiselleni oli oma fyysinen sairauteni, jonka tosin huomasin vasta myöhemmin, kun tilanne vauvan kanssa rauhoittui.

En tiedä, mikä oikea vastaus tähän alkuperäiseen kysymykseen on, mutta neuvola ei välttämättä ole se oikea ratkaisu.

Saitteko sieltä apua?

Kyllä tämä ko perhe sai apua. Mutta se apu tuli sieltä sosiiaalitoimistosta.
kyllä sä voi neuvolaan soittaa ja kysyä,et mitä voisitta mahdollisesti asiassa tehdä? Ja olet huolissaan ko äidistä.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt jo 2-vuotiaan äiti:
Mun kokemus neuvolan antamasta henkísestä avusta on ihan nollan luokkaa. Meillä syynä oli ilmeisesti se, että me olemme kaksi lääkäriä, mutta koliikkivauvamme sai minut äitinä aivan pohjalle. Lisäsyynä romahtamiselleni oli oma fyysinen sairauteni, jonka tosin huomasin vasta myöhemmin, kun tilanne vauvan kanssa rauhoittui.

En tiedä, mikä oikea vastaus tähän alkuperäiseen kysymykseen on, mutta neuvola ei välttämättä ole se oikea ratkaisu.

Ja varmaan riippuu neuvolasta ja tädistä mikä siellä työskentelee? Eikö vaan?

Nyt alkoi kiinnostamaan, miten kunnat RAHASTAVAT huostaanotoilla??? Huostaanotto on todella kallis toimenpide kunnalle, jonka toisaan kuntalaiset kunnallisveroeuroillaan maksavat. Huostaanotto on viimesijainen toimenpide, johon turvaannutkaan, kun lasten fyysinen ja/tai psyykkinen tilan on vakavasti vaarantunut. Ennen huostaanottoa pitää kokeilla kaikki mahdolliset avohuollontukitoimenpiteet, sanoo laki. Huostaanotossa on rahastus kaukana.

Ap:lle sanoisin, että kannattaa kuitenkin joko soittaa neuvolaan tai suoraan sinne lastensuojeluun. Neuvolasta kuitenkin ovat yhteydessä sinne, joko oman perhetyön kautta tai sitten muuten. Välität perheestä todella ja siksi teet sen ilmoituksen. Näin perheen tilanne selvitetään ja äiti saisi tarvitsemaansa apua.

Alkuperäinen kirjoittaja möntti:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:

;)

ja hyvin jaksat koneella notkua vai mitä?

Ja sinä :saint: hus lasten kanssa pihalle........

Yhteistyössä