Mitä kannattaa syödä kun keventää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta toivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohta toivoton

Vieras
Kertokaa jooko ihan rautalangasta mitä kannattaa syödä kun haluaa keventää.

Aikaisemmin keventäminen ei ole ollut mulle mikään ongelma jos tarvista on ollut, mutta nyt tuntuu, että kilot on liimautuneet tiettyihin paikkoihin vaikka mitä tekis (liikuntaa olen lisännyt myös reippaasti).

Olen itse miettinyt voiko ongelma olla viljatuotteissa, kuten monet varoittelevat. Syön siis jonkin verran tummaa leipää, mysliä maidon tai maustamattoman jogurtin kanssa (Kilomysli, ei sokeroitu)) ja muroja joiden pitäsi olla aika kevyitä (All Bran regular). Pastat ovat tummia. Kaurapuuroa välillä keittelen.

Myös maitotuotteista varoitellaan. Niistä saa paljon hiilareita ja ihoakin kuulemma huonontavat (sellaista ongelmaa löytyy).
Käytän rasvatonta maitoa ja maustamatonta jogurttia ja jonkin verran rahkaa sekä raejuustoa.

Kasviksia syön mielestäni paljon ja ruoat yritän muutenkin tehdä ajatuksen kanssa. Epäilen aamu-, ilta- ja välipaloja ongelmaksi.

Mitä sitä kannattaisi syödä, että saisi tehostettua tätä keventämistä. Pelkkä omena tms ei kyllä kauaa nälkää pidä.

No murot ainakin pois, jogurttiin mieluummin marjoja kuin mysliä. Kaurapuuro käy hyvin laihduttajallekin, leipää ja pastaa kannattaa syödä vaan vähän tai jättää kokonaan pois. Kannattaa myös kokeilla gluteenittomia vaihtoehtoja.

Jos juot maitoa niin vaihda se veteen tai vichyyn.

Määrissähän se ongelma yleensä on, jos et syö turhia herkkuja. Mitä syöt välipalaksi?
Mulla ainakin myslit ja murot lihottaa hyvin helposti, ne on todella energiapitoisia ja niitä tulee helposti syötyä liikaa. Muuten syön kyllä viljatuotteita, 2-4 siivua leipää päivässä ja päivällisellä usein esim. täysjyväpastaa, eikä paino-ongelmia ole. Lounaalla ja päivällisellä vähintään puolet lautasesta on kasviksia, muuten en juurikaan kyttää syömisiäni.
Rasvaton maito tuskin lihottaa, mutta turhaahan sen juominen aikuiselle on, ja mulla ainakin ruoansulatus "hidastuu" ja iho huononee, jos käytän paljon maitotuotteita.

Mä olen jättänyt pastan,perunan,riisin,viljat ja vältän sokeria.Kerran viikossa"herkkupäivä",jolloin saa syödä mitä haluaa.Tuolla tavoin mulla on lähtenyt kiloja,ilman liikuntaa.Helpompi niinpäin kun tietää mitä ei saa syödä.

Kannattaa syödä kasviksia ja proteiinia ja jättää kaikki muu vähemmälle. Noi myslit yms. ei pidä nälkää, mutta sisältää yllättävän paljon kaloreita.

Kiitos vastauksista :)
Hyviä vinkkejä varmasti jättää muros, myslit jne pois, mutta mitä tilalle? Esim jos vaihdan myslin pois marjoihin jogurtin kanssa niin se ei pidä nälkää minulla. Murot (jotka siis todella sellasia lastulevyn paloja) ja myslit pitävät mulla nälkää paremmin kuin esim.puuro tai hedelmät.

Kananmunaa en pysty syömään kuin ihan pieninä määrinä joten munakkaat ei käy. Pähkinöitä syön välillä noin kourallisen päivässä. Vettä pyrin juomaan vähintään kaksi litraa päivässä. Ruoansulatus toimii mainiosti (välillä turhankin ahkerasti).
Sokereita välttelen ja mulla ei edes ole herkkupäivää koska en herkkuja kaipaa (jos käyn kylässä saatan ottaa pullan, mutta siis harvoin).

Tiedän siis kyllä aika hyvin mitä ei kannata syödä (ruoat), mutta ongelma on just siinä etten oikein keksi mitä kannattaisi syödä (ja pitäisi myös nälkää). Ei kai kukaan syö aamu-, väli- ja iltapaloiksi proteiinia ja kasviksia?

[QUOTE="a.p.";29935955]

Tiedän siis kyllä aika hyvin mitä ei kannata syödä (ruoat), mutta ongelma on just siinä etten oikein keksi mitä kannattaisi syödä (ja pitäisi myös nälkää). Ei kai kukaan syö aamu-, väli- ja iltapaloiksi proteiinia ja kasviksia?[/QUOTE]

No kyllä mä syön - aamupalaksi esim. munakasta & kasviksia (ei tosin toimi sulle), välipalaksi esim. rahkaan tehdyn smoothien (reilusti enemmän proteiinia kuin jugurtissa = pitää paremmin nälkää). Iltapalaa en usein syö, mutta se voi olla esim. hedelmä tai smoothie kuten edellä.

Voiskos myslin korvata leseillä jugurtissa. Vähemmän energiaa ja paremmat ravintoarvot.

Murot jätä suosiolla pois.

Mä teen välillä smoothien illalla valmiiksi, aamulla on ihan luksusta kun se odottaa jääkaapissa. Rasvatonta rahkaa, leseitä, marjoja/mehukeittoa...

Usein syön aamiaiseksi vaan purkillisen rahkaa, kahvia ja omenan.

Myslii jos haluu niin sen voi tehdä itse pähkinoistä ja siemenistä niin ei tartte mitään murokkeita syödä joukossa missä on vaan hiilareita.

Mut ei pähkinöitäkään voi ihan kourakaupalla vetää.

[QUOTE="a.p.";29935955]Kiitos vastauksista :)
Hyviä vinkkejä varmasti jättää muros, myslit jne pois, mutta mitä tilalle? Esim jos vaihdan myslin pois marjoihin jogurtin kanssa niin se ei pidä nälkää minulla. Murot (jotka siis todella sellasia lastulevyn paloja) ja myslit pitävät mulla nälkää paremmin kuin esim.puuro tai hedelmät.

Kananmunaa en pysty syömään kuin ihan pieninä määrinä joten munakkaat ei käy. Pähkinöitä syön välillä noin kourallisen päivässä. Vettä pyrin juomaan vähintään kaksi litraa päivässä. Ruoansulatus toimii mainiosti (välillä turhankin ahkerasti).
Sokereita välttelen ja mulla ei edes ole herkkupäivää koska en herkkuja kaipaa (jos käyn kylässä saatan ottaa pullan, mutta siis harvoin).

Tiedän siis kyllä aika hyvin mitä ei kannata syödä (ruoat), mutta ongelma on just siinä etten oikein keksi mitä kannattaisi syödä (ja pitäisi myös nälkää). Ei kai kukaan syö aamu-, väli- ja iltapaloiksi proteiinia ja kasviksia?[/QUOTE]

Mites ois vaikka kauralese myslin sijaan? Tai ne pähkinät?

Kyllä mä ainakin syön välipaloiksi protskua ja kasviksia tai marjoja. Aamupalaksi saatan syödä puuroa.

Tässä vaikka mun tyypillinen päivän menuu:

Aamupala klo.6.30: Kupillinen All Bran regular-muroja maidon kanssa tai mysliä jogurtin kanssa
töissä n.klo.10.00: omena tai vähän pähkinöitä (usein tää jää väliin kokonaan)
Lounas klo.12.00: Kanaa, kalaa tms kasvisten kanssa tai joskus kaupasta eines esim pinaattikeitto, lisäksi rahka tai raejuustoa.
Päivällinen klo.17.30: kotiruokaa esim. tummaa spagettia, lihaa kasvisten kanssa, jauhelihakeitto tms. Reilu osa ruoasta kasviksia. Juomana vettä tai piimää.
Iltapala klo.20.00: banaania ja marjoja maustamattoman jogurtin kanssa. Jo snälkä niin sekaan mysliä. Joskus syön illalla pelkän banaanin.

[QUOTE="a.p.";29936000]Tässä vaikka mun tyypillinen päivän menuu:

Aamupala klo.6.30: Kupillinen All Bran regular-muroja maidon kanssa tai mysliä jogurtin kanssa
töissä n.klo.10.00: omena tai vähän pähkinöitä (usein tää jää väliin kokonaan)
Lounas klo.12.00: Kanaa, kalaa tms kasvisten kanssa tai joskus kaupasta eines esim pinaattikeitto, lisäksi rahka tai raejuustoa.
Päivällinen klo.17.30: kotiruokaa esim. tummaa spagettia, lihaa kasvisten kanssa, jauhelihakeitto tms. Reilu osa ruoasta kasviksia. Juomana vettä tai piimää.
Iltapala klo.20.00: banaania ja marjoja maustamattoman jogurtin kanssa. Jo snälkä niin sekaan mysliä. Joskus syön illalla pelkän banaanin.[/QUOTE]

Ei tämä kyllä kuulosta ruokavaliolta josta pitäisi keventää. Ellei sitten annokset ole järkkysuuria.

Unohdin sanoa, että noita smoothieta teen usein vkloppuisin. Ja sinne laitan leseitä sekaan. Vois tietty koittaa tehdä niitä enemmän viikollakin :)

Ooteko siis sitä mieltä, että tommonen mysli jota syön on pahasta. Olen koittanut siis ettiä myslin jota ei ole sokeroitu eikä se ole mikään muromysli. Rusinoita ja kuivattuja hedelmän paloja siinä on ikävän paljon ja yritänkin noukkia ne aina pois.

Joskus aikoinaan suomalainen ravitsemusterapeutti (oliko joku Palsa nimeltään) suositteli ohjelmassaan noita mun syömiä muroja laihduttajille. Siitä asti ne on ollu mun "luottomuroja" joilla nälän saa pois ilman huolta. Voisko ne olla nyt sitten kuitenkin huonoja?

Ei tämä kyllä kuulosta ruokavaliolta josta pitäisi keventää. Ellei sitten annokset ole järkkysuuria.

Annokset ei todella ole suuria.
Mistähän sitten mättää kun läskit ei enää irtoa..?

En ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta takalisto+reidet on ikävästi levinnet ja vatsaan on kasvanut pömpö jota en saa millään enää pois. Tuntuu, että se vaan kasvaa ja todellakaan en ole raskaana. Jonkin verran olen liikunnalla kiinteytynyt, mutta varsinkin maha vaan jatkaa kasvuaan.
Olen tästä kirjoittanut ennenkin (jos joku ihmettelee).

Voiko tämä kaikki liittyä vaan ikään.. :(

[QUOTE="a.p.";29936035]Annokset ei todella ole suuria.
Mistähän sitten mättää kun läskit ei enää irtoa..?

En ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta takalisto+reidet on ikävästi levinnet ja vatsaan on kasvanut pömpö jota en saa millään enää pois. Tuntuu, että se vaan kasvaa ja todellakaan en ole raskaana. Jonkin verran olen liikunnalla kiinteytynyt, mutta varsinkin maha vaan jatkaa kasvuaan.
Olen tästä kirjoittanut ennenkin (jos joku ihmettelee).

Voiko tämä kaikki liittyä vaan ikään.. :([/QUOTE]

Pituus, paino, ikä? Mulla tulee just tuollainen pömppö hiilareista, vaikka en ole ylipainoinen. Ikää alkaa olla, ja jokainen kilo on entistä vaikeampi tiputtaa, varsinkin kun varsinaista ylipainoa ei ole. Normipainossa (siis itselleni) pysyminen vaatii aika lailla enemmän kuin nuorempana.

itse joskus laitan jugurttiin/rahkaan joko rehellistä 100 prosenttista ruisleipää murusteltuna tai sitten näkkäri/hapankorppumurua. toimii kuten murot ilman sokeria ym ja kuitua saa takuuvarmasti kun valitsee kuitupitoisimman tuotteen. ja pitää nälkää! jos makeutta haluaa lisää niin marjoja vaan sekaan :)

[QUOTE="a.p.";29936067]162cm, 55kg ja ikää 34vuotta.[/QUOTE]

Oot about samankokoinen kuin minä, ja muutaman vuoden nuorempi. Jos sulla ei oo mitään terveydellistä häikkää, vuorokaudessa kulutat noin 1600 kcal - jos syöt tätä vähemmän tai urheilet niin että kalorivaje on vuorokaudessa esim. 500 kcal eikä paino silti tipu, joku ei täsmää. Itse syön noin 1000-1200 kcal per päivä, ja paino tippuu noin kilon viikossa...

Alkuperäinen kirjoittaja entäs;29936074:
itse joskus laitan jugurttiin/rahkaan joko rehellistä 100 prosenttista ruisleipää murusteltuna tai sitten näkkäri/hapankorppumurua. toimii kuten murot ilman sokeria ym ja kuitua saa takuuvarmasti kun valitsee kuitupitoisimman tuotteen. ja pitää nälkää! jos makeutta haluaa lisää niin marjoja vaan sekaan :)

Tää on hyvä idea! Murustelen välillä tummaa leipää pinaattikeiton sekaan, mutta jogurttiin vois myös kokeilla :)

[QUOTE="Jenis";29936083]Oot about samankokoinen kuin minä, ja muutaman vuoden nuorempi. Jos sulla ei oo mitään terveydellistä häikkää, vuorokaudessa kulutat noin 1600 kcal - jos syöt tätä vähemmän tai urheilet niin että kalorivaje on vuorokaudessa esim. 500 kcal eikä paino silti tipu, joku ei täsmää. Itse syön noin 1000-1200 kcal per päivä, ja paino tippuu noin kilon viikossa...[/QUOTE]

Ei pitäis olla mitään terveydellistä häikkää..
Yritän urheilla jotenkin lähes päivittäin. Jumppaan kotona tai käyn juoksulenkillä.

Oon huono laskemaan kaloreita ja kulutuksia.
Jaksaisitko laittaa esimerkin sun päivän menuusta jos syöt vaan 1000-1200 kcal päivässä? :)

Eihän sun tarvi painoa pudottaa. Jos haluat, niin liikunnalla kiinteyttää.

Myslit, murot pois vaan. Ne on arvaamattomia, ne maistuu sulle, mutta siihen on syynsä - kroppa saa niistä sitä energiaa.

Jugurtti jollei maistu sellaisenaan tai marjojen kanssa, niin ota rahkaa ja sokeroimatonta mehukeittoa.

Testaa mansikka-skyr!

Sun ruokavalio kuulostaa hyvältä, jos tosiaan noin syöt, eikä sinne eksy mitään pikku välipaloja...mitkä usein unohtuu, niin noilla luulisi hoikistuvankin vielä. Riippuen annoskoosta, esim. kulhollinen muroja voi olla iso määrä. Nuo terveellisemmätkin murot kuitenkin ovat tosi energiapitoisia ja tosi tiivistä tavaraa.

Yhteistyössä