Mitä kaikkea voi viedä haudalle

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Leikkokukkia ja kynttilöitä nyt ainakin. Mutta kuulin että haudalle ei sais istuttaa mitään muut kun lähiomaiset :o
Voikohan lyhdyn viedä jollei ole lähiomainen?
Teinköhän kamalan etikettivirheen kun veimme haudalle värikkään virpomisvitsan?

Mä oon vienyt siskon haudalle vaikka mitä.Posliiniesineitä,pehmoleluja,kortteja,taulun sekä tietty tavanomaiset kukat,kynttilät...
Mut mun mielestä voi viedä mitä haluaa.Jos on jokin tarkoitus asialla,esim virpomisvitsalla.
Vähän ehkä kornia musta,"virvon,varvon tuoreeks,terveeks tulevaks vuodeks" kun toinen makaa siellä parin metrin syvyydessä.

Mene ja tiiä..
Mä vien siskolle mitä huvittaa.
Korjaan niitä pois sitten

Kyl mä olen nähnyt hautausmaalla ihan kaikenlaista. On patsaita, ilmapalloja, leluja yms. Jos haudanhoitaja ei niistä piittaa voi heittää roskikseen. Ite olen antanut olla kaikki ne haudalle tuodut jutut, viimekesänä joku oli maalannut isän haudalle kiven jossa oli lintuja.

Juu, ei varmaan kannata alkaa mitään istuttelemaan, jos ei ole kysynyt omaisilta lupaa. Irtolyhdun voi varmaan viedä, sehän on helppo ottaa pois, jos se häiritsee lähiomaisia. Virpomisvitsasta en itse olisi pahoillani, mutta se on varmaan ihan vainajan lähiomaisista kiinni, mitä ajattelevat. Ainakin lähiomaiset voivat omasta mielestäni viedä haudalle aika vapaasti muistoesineitä yms. joita kokevat tärkeäksi. Itse ainakin vein oman isäni haudalle omia askartelujani, itse jäädyttämäni jäälyhdyn jne.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mut mun mielestä voi viedä mitä haluaa.Jos on jokin tarkoitus asialla,esim virpomisvitsalla.
Vähän ehkä kornia musta,"virvon,varvon tuoreeks,terveeks tulevaks vuodeks" kun toinen makaa siellä parin metrin syvyydessä.

Laitettiin se vitsa lähinnä kukkien korvikkeeksi, kun kukat ois vaan paleltuneet.
Kornia tai ei, toki voihan sitä sieluakin virpoa.
Lapset oli sen vitsan tehneet ja varmasti henkilö jonka tuhkat haudassa on ymmärtää eleen, ja vitsan estetiikan, jos vielä sielu on jollain tasolla olemassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Juu, ei varmaan kannata alkaa mitään istuttelemaan, jos ei ole kysynyt omaisilta lupaa. Irtolyhdun voi varmaan viedä, sehän on helppo ottaa pois, jos se häiritsee lähiomaisia. Virpomisvitsasta en itse olisi pahoillani, mutta se on varmaan ihan vainajan lähiomaisista kiinni, mitä ajattelevat. Ainakin lähiomaiset voivat omasta mielestäni viedä haudalle aika vapaasti muistoesineitä yms. joita kokevat tärkeäksi. Itse ainakin vein oman isäni haudalle omia askartelujani, itse jäädyttämäni jäälyhdyn jne.

Lähinomainen joka hautaa "hoitaa" taitaa olla 6 vuotias tyttö, joten hän tuskin vitsasta pahastuu. Ainakaan vielä ei ollut viety vitsaa pois kun uudemman kerran kävimme kynttilän sytyttämässä.

meidän villen haudalla on enkeli kiven lisäksi. viime kesänä siellä oli vielä posliiniauto, mutta se halkesi talvella kappaleiksi nii vietiin pois.

Kyllä ainakin tuolla mihni meidän pikku-Ville on haudattu näkee kaikenlaista, onhan se vauvojen viimeinen leposija.

Yhteistyössä