Mitä jos kävisimme hakemassa lapset kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Niin asiaa. Sorry, jos ollut täällä jo aiheesta :)

Lomailevat vanhemmat, hakekaa lapsenne päivähoidosta - Pääkirjoitus - Päivän lehti - Helsingin Sanomat

Matti Apusen pääkirjoitus Helsingin Sanomissa 19.3.2013

"Mitä jos kävisimme hakemassa lapset kotiin

Jos hy*vin*voin*ti*val*tio*ta ei vah*di, se me*nee mie*lel*lään liian pit*käl*le. Pi*tää ol*la mah*dol*lis*ta ot*taa myös as*kel taak*se*päin.

Suo*ma*lai*nen las*ten päi*vä*hoi*to on ai*to kan*sain*vä*li*nen me*nes*tys*ta*ri*na. Sa*mal*la käy*täm*me si*tä ta*val*la, jo*ka on tu*hoi*san it*se*käs*tä.

Niin sa*not*tu sub*jek*tii*vi*nen oi*keus päi*vä*hoi*toon tar*koit*taa, et*tä van*hem*mat voi*vat päät*tää, me*nee*kö lap*si päi*vä*ko*tiin vai ei, riip*pu*mat*ta sii*tä, ovat*ko van*hem*mat it*se töis*sä. Yl*lät*tä*vän mo*nien mie*les*tä tä*mä tar*koit*taa si*tä, et*tä ai*kui*sel*la pi*tää ol*la sub*jek*tii*vi*nen oi*keus lo*maan il*man häi*riö*te*ki*jöi*tä – lap*sia.

Tu*run Sa*no*mien toi*mit*ta*ja Er*ja Hyy*tiäi*nen tut*ki vii*me vuon*na Lou*nais-Suo*men päi*vä*ko*te*ja. Tu*lok*set oli*vat mi*nus*ta skan*daa*li. Esi*mer*kik*si Loh*jal*la lä*hes kym*me*nen pro*sent*tia lap*sis*ta lu*si päi*vä*ko*dis*sa ko*ko vuo*den, il*man lo*mia. Enin*tään kah*den vii*kon ko*ti*lo*mal*le pää*see jo*ka kym*me*nes lap*si.

Mi*nun on mah*do*ton us*koa, et*tä van*hem*pien työt vaa*ti*si*vat lap*sen vie*mis*tä päi*vä*ko*tiin lä*pi vuo*den. Ky*se täy*tyy ol*la mu*ka*vuu*den*ha*lus*ta. Ete*län*mat*kan al*las*bi*leis*sä ei ole ti*laa las*ten tar*peil*le.

"No, kos*kas meil*lä sit*ten on lo*maa?" ky*sy*vät nä*mä van*hem*mat. Jos van*hem*muu*teen oli*si ajo*kort*ti, mi*kä tun*tuu toi*si*naan oi*kein hy*väl*tä aja*tuk*sel*ta, täl*lä lau*sun*nol*la kort*tia ei pi*täi*si an*taa.

Jos lap*si on vuo*det lä*peen*sä päi*vä*hoi*don run*dis*sa, hä*nel*tä jää väis*tä*mät*tä puut*tu*maan nii*tä asioi*ta, jot*ka hit*saa*vat per*hees*tä per*heen. Si*sa*ruus*suh*teet kär*si*vät. Van*hem*muu*des*ta tu*lee tek*ni*nen hoi*to*suh*de ja per*hees*tä huol*toyh*tiö. Sil*ti em*me us*kal*la sa*noa hem*mo*tel*luil*le van*hem*mil*le vas*taan.

Val*ta*osa van*hem*mis*ta on nuh*teet*to*mia, ei*kä hei*dän pi*dä louk*kaan*tua. On*gel*ma on hy*vin*voin*ti*val*tion ke*mia. Pal*ve*lut ovat tauot*ta tur*poa*va tai*ki*na, ei*kä täl*le nä*kö*jään voi mi*tään, vaik*ka tu*lok*set oli*si*vat omi*tui*sia ja jo*pa va*hin*gol*li*sia.

Sub*jek*tii*vi*nen päi*vä*hoi*to-oi*keus on esi*merk*ki pal*ve*lus*ta, jo*ka kas*vaa "luon*nol*li*sek*si" oi*keu*dek*si. Kun niin käy, leik*kaus*kes*kus*te*lus*sa ei ole enää ky*se tar*pees*ta tai tar*koi*tuk*sen*mu*kai*suu*des*ta vaan lou*ka*tuis*ta tun*teis*ta. Se kes*kus*te*lu pää*tyy ai*na um*pi*ku*jaan.

Am*mat*ti*lai*set ovat kyl*läs*ty*neet. Pa*ri viik*koa sit*ten Suo*men lä*hi- ja pe*rus*hoi*ta*ja*liit*to Su*per jul*kis*ti laa*jan sel*vi*tyk*sen päi*vä*hoi*dos*ta. Liit*to oli huo*lis*saan sub*jek*tii*vi*sen päi*vä*hoi*to-oi*keu*den vai*ku*tuk*sis*ta lap*siin ja toi*voi kun*non kes*kus*te*lua.

Jos hy*vin*voin*ti*val*tio*ta ei vah*di, se me*nee mie*lel*lään liian pit*käl*le. Pi*tää ol*la mah*dol*lis*ta ot*taa myös as*kel taak*se*päin.

Suo*ma*lai*nen las*ten päi*vä*hoi*to on ai*to kan*sain*vä*li*nen me*nes*tys*ta*ri*na. Sa*mal*la käy*täm*me si*tä ta*val*la, jo*ka on tu*hoi*san it*se*käs*tä.

Niin sa*not*tu sub*jek*tii*vi*nen oi*keus päi*vä*hoi*toon tar*koit*taa, et*tä van*hem*mat voi*vat päät*tää, me*nee*kö lap*si päi*vä*ko*tiin vai ei, riip*pu*mat*ta sii*tä, ovat*ko van*hem*mat it*se töis*sä. Yl*lät*tä*vän mo*nien mie*les*tä tä*mä tar*koit*taa si*tä, et*tä ai*kui*sel*la pi*tää ol*la sub*jek*tii*vi*nen oi*keus lo*maan il*man häi*riö*te*ki*jöi*tä – lap*sia.

Tu*run Sa*no*mien toi*mit*ta*ja Er*ja Hyy*tiäi*nen tut*ki vii*me vuon*na Lou*nais-Suo*men päi*vä*ko*te*ja. Tu*lok*set oli*vat mi*nus*ta skan*daa*li. Esi*mer*kik*si Loh*jal*la lä*hes kym*me*nen pro*sent*tia lap*sis*ta lu*si päi*vä*ko*dis*sa ko*ko vuo*den, il*man lo*mia. Enin*tään kah*den vii*kon ko*ti*lo*mal*le pää*see jo*ka kym*me*nes lap*si.

Mi*nun on mah*do*ton us*koa, et*tä van*hem*pien työt vaa*ti*si*vat lap*sen vie*mis*tä päi*vä*ko*tiin lä*pi vuo*den. Ky*se täy*tyy ol*la mu*ka*vuu*den*ha*lus*ta. Ete*län*mat*kan al*las*bi*leis*sä ei ole ti*laa las*ten tar*peil*le.

"No, kos*kas meil*lä sit*ten on lo*maa?" ky*sy*vät nä*mä van*hem*mat. Jos van*hem*muu*teen oli*si ajo*kort*ti, mi*kä tun*tuu toi*si*naan oi*kein hy*väl*tä aja*tuk*sel*ta, täl*lä lau*sun*nol*la kort*tia ei pi*täi*si an*taa.

Jos lap*si on vuo*det lä*peen*sä päi*vä*hoi*don run*dis*sa, hä*nel*tä jää väis*tä*mät*tä puut*tu*maan nii*tä asioi*ta, jot*ka hit*saa*vat per*hees*tä per*heen. Si*sa*ruus*suh*teet kär*si*vät. Van*hem*muu*des*ta tu*lee tek*ni*nen hoi*to*suh*de ja per*hees*tä huol*toyh*tiö. Sil*ti em*me us*kal*la sa*noa hem*mo*tel*luil*le van*hem*mil*le vas*taan.

Val*ta*osa van*hem*mis*ta on nuh*teet*to*mia, ei*kä hei*dän pi*dä louk*kaan*tua. On*gel*ma on hy*vin*voin*ti*val*tion ke*mia. Pal*ve*lut ovat tauot*ta tur*poa*va tai*ki*na, ei*kä täl*le nä*kö*jään voi mi*tään, vaik*ka tu*lok*set oli*si*vat omi*tui*sia ja jo*pa va*hin*gol*li*sia.

Sub*jek*tii*vi*nen päi*vä*hoi*to-oi*keus on esi*merk*ki pal*ve*lus*ta, jo*ka kas*vaa "luon*nol*li*sek*si" oi*keu*dek*si. Kun niin käy, leik*kaus*kes*kus*te*lus*sa ei ole enää ky*se tar*pees*ta tai tar*koi*tuk*sen*mu*kai*suu*des*ta vaan lou*ka*tuis*ta tun*teis*ta. Se kes*kus*te*lu pää*tyy ai*na um*pi*ku*jaan.

Am*mat*ti*lai*set ovat kyl*läs*ty*neet. Pa*ri viik*koa sit*ten Suo*men lä*hi- ja pe*rus*hoi*ta*ja*liit*to Su*per jul*kis*ti laa*jan sel*vi*tyk*sen päi*vä*hoi*dos*ta. Liit*to oli huo*lis*saan sub*jek*tii*vi*sen päi*vä*hoi*to-oi*keu*den vai*ku*tuk*sis*ta lap*siin ja toi*voi kun*non kes*kus*te*lua.

Niin mi*nä*kin. Jos Pek*ka Hi*ma*sen tuo*tan*to oli*si vii*mein kä*si*tel*ty, voi*sim*me jat*kaa va*ka*via pu*hei*ta ja pää*tyä vaik*ka lain*muu*tok*seen. Jos em*me pys*ty ot*ta*maan tä*tä*kään as*kel*ta, on täy*sin toi*vo*ton*ta odot*taa ras*kaam*pia pää*tök*siä, joi*ta on edes*sä ihan riit*tä*väs*ti.

Lap*si*asia*val*tuu*tet*tu Ma*ria Kai*sa Au*la si*vu*si hel*mi*kuus*sa päi*vä*hoi*to*ky*sy*mys*tä blo*gis*saan ja pää*tyi eh*dot*ta*maan "pai*no*pis*teen muu*tos*ta". Se ei tar*koi*ta si*tä, et*tä lap*si pa*lau*tet*tai*siin lo*mal*la ko*tiin, vaan osa-ai*kai*sia päi*vä*ko*ti*päi*viä ja ker*ho*ja ja "oh*jat*tua vi*ri*ke*toi*min*taa".

"Van*hem*mil*le tu*lee tar*jo*ta pal*ve*lu*oh*jaus*ta ja neu*von*taa lap*sen kan*nal*ta par*hai*den rat*kai*su*jen ha*ke*mi*ses*sa", Au*la kir*joit*taa.

On vai*kea ku*vi*tel*la, mi*tä pal*ve*lua voi an*taa ai*kui*sel*le, jo*ka kiel*täy*tyy ym*mär*tä*mäs*tä, et*tä va*paa*na ai*ka*na lap*sen ko*ti on ko*to*na. Mik*si edes lap*si*asia*val*tuu*tet*tu ei sa*no, et*tä nyt la*ki toi*mii las*ta vas*taan?

Hil*jat*tain eläk*keel*le jää*nyt val*tio*sih*tee*ri Rai*mo Sai*las on usein mu*ris*sut sub*jek*tii*vi*ses*ta päi*vä*hoi*to-oi*keu*des*ta, vii*mek*si per*jan*tain Ta*lou*se*lä*mäs*sä. Tä*mä on kui*tat*tu vir*kaan kuu*lu*va*na ärey*te*nä.

Sai*las ku*va*si Evan taan*noi*ses*sa ra*por*tis*sa Hol*houk*sen alai*set osu*vas*ti on*gel*man yti*men: "Hy*vin*voin*ti*val*tion tu*hon sie*men on sii*nä, et*tä alam*me pi*tää so*siaa*li*tu*kia ja pal*ve*lui*ta it*ses*tään*sel*vyyk*si*nä."

Mi*kä ta*han*sa etuu*den leik*kaus kos*kee ai*na jo*hon*kin ryh*mään ki*peäs*ti. Ryh*mä ko*rot*taa ää*nen*sä ja saa tus*kal*leen huo*mio*ta, kos*ka mi*kään ei ku*ti*ta me*dian kor*vaa yh*tä su*loi*ses*ti kuin lou*ka*tun huu*to. Mik*si hyö*ty*jä, ve*ron*mak*sa*ja, ei nos*ta me*te*liä oman etun*sa puo*les*ta?

"Ke*tään ve*ron*mak*sa*jaa ei saa etuu*den pois*ta*mi*sen taak*se sa*no*mal*la, et*tä si*nun ve*ro*si vä*hän ke*ve*nee, kos*ka tä*mä ke*ven*ty*mi*nen on niin ole*mat*to*man pien*tä", Sai*las sa*noi.

On siis ai*na hel*pom*paa an*taa pe*rik*si ja la*kais*ta tar*vit*ta*va muu*tos ma*ton al*le, vaik*ka täs*sä ta*pauk*ses*sa oi*kean rat*kai*sun tie*tää lap*si*kin."

Keskustelua tästä Apusen kirjoituksesta on täällä jo ollut. Tunteita herättävä asia tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Jos lapset pidetään vanhempien lomienkin aikana hoidossa niin voi itku. Jos arkea suoritetaan ajatuksella koska pääsen lomalle perheestäni niin tilanne tuntuu nurinkuriselta.

[QUOTE="Juu";28218765]Keskustelua tästä Apusen kirjoituksesta on täällä jo ollut. Tunteita herättävä asia tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Jos lapset pidetään vanhempien lomienkin aikana hoidossa niin voi itku. Jos arkea suoritetaan ajatuksella koska pääsen lomalle perheestäni niin tilanne tuntuu nurinkuriselta.[/QUOTE]

Nurinkurista tai ei, joskus vanhemmalla esim yh-äiti ei ole muuta tukiverkostoa kuin se päiväkoti. Tai perheessä muuten sellainen tilanne että kaipaa hetken hengähdystä.

Tämä ei tarkoita sitä että lasta saisi pitää hoidossa ympäri vuoden vaan että joskus yksi lomapäivä sille väsyneelle äidille ihan yksin voi olla se asia joka pelastaa perheen lastensuojelutoimenpiteiltä.

Mutta sitähän sellainen vanhempi ei voi ymmärtää, jolla on tukijoukkoja ja jonka lapsi yökyläilee kerran kuussa mummolassa.

Täytyisi katsoa sitä perheen ja lapsen kokonaistilannettakin vähän.

[QUOTE="vieras";28218860]Nurinkurista tai ei, joskus vanhemmalla esim yh-äiti ei ole muuta tukiverkostoa kuin se päiväkoti. Tai perheessä muuten sellainen tilanne että kaipaa hetken hengähdystä.

Tämä ei tarkoita sitä että lasta saisi pitää hoidossa ympäri vuoden vaan että joskus yksi lomapäivä sille väsyneelle äidille ihan yksin voi olla se asia joka pelastaa perheen lastensuojelutoimenpiteiltä.

Mutta sitähän sellainen vanhempi ei voi ymmärtää, jolla on tukijoukkoja ja jonka lapsi yökyläilee kerran kuussa mummolassa.

Täytyisi katsoa sitä perheen ja lapsen kokonaistilannettakin vähän.[/QUOTE]

Olen itsekin yh, minulla on neljä lasta joista nuorin on 1-vuotias, mutten silti ymmärrä miksi lasten pitäisi olla lomilla hoidossa. Esimerkiksi oma nuorimmaiseni ei ole koskaan ollut mummolassa tms. eikä edes isällään. Pitäisikö hänet laittaa päiväkotiin? Eikö tällaista varten voisi käyttää muita resursseja kuin päiväkoteja?

Hetken hengähdys on eri asia kuin lapset joka ikinen päivä hoidossa.

[QUOTE="vieras";28218931]Olen itsekin yh, minulla on neljä lasta joista nuorin on 1-vuotias, mutten silti ymmärrä miksi lasten pitäisi olla lomilla hoidossa. Esimerkiksi oma nuorimmaiseni ei ole koskaan ollut mummolassa tms. eikä edes isällään. Pitäisikö hänet laittaa päiväkotiin? Eikö tällaista varten voisi käyttää muita resursseja kuin päiväkoteja?

Hetken hengähdys on eri asia kuin lapset joka ikinen päivä hoidossa.[/QUOTE]

Ei mun ajatukseni ollutkaan että joka ikinen päivä hoidossa, mutta joksus ihmettelen miten tavalllisilta työssäkäyviltä äideiltä on kielletty suunnilleen kaupassakäyntikin ilman lapsia. Minä olen pitänyt joskus vapaapäivän ilman lapsia jolloin käyn esim. lääkärissä ja kampaajalla. Hoidan niitä asioita, joita 8-16 työtä tekevän on vaikea hoitaa muulloin kuin viikonloppuna ja iltaisin.

Mitä muita resursseja tarkoitit ja miksi esim. MLL hoitaja olisi parempi vaihtoehto äidin vapaapäivän ajaksi kuin päiväkoti jossa lapsella on jo tuttu paikka?

Omat lapseni ovat 6-7 viikkoa vuodesta lomalla joten jos joskus olen yksittäisen irtopäivän ihan yksin, ei siitä pitäisi niin kamalasti lapsilleni haittaa olla.

Teen osittain oman työajan ohella töitä iltaisin/öisin joten näistä kertyviä tunteja olen välillä pitänyt pois nukkumalla aamulla pitkään ilman lapsia. Vuorotyöläiselle tämä sallittaisiin mutta ei minulle joka olen varannut säännöllisen työajan mukaisen hoidon. Joskus on vaikea ymmärtää miksi.

Jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus lomaan, mutta ei se nyt voi olla ihan noin tarkkaa ettei aikuinen saisi ilman lasta käydä muualla kuin töissä.

Yhteistyössä