Mitä jos ei hoida poskiontelontulehdusta? Meneekö mätä aivoihin? :D

29.04.2008
619
0
16
Mietin tässä kun oo jo kaks kuuria syöny ja vielä on "outo olo" päässä.. Mitä jos en jaksa enää lähtee tän vaivan takia lääkäriin niin meneekö se mätä oikeesti aivoihin (tai otsaan ainakin) niinku mulle joskus lapsena joku on väittänyt...??? :ashamed:

Voi levitä tulehdus otsaonteloon tai niskassa/takaraivossa olevaan onteloon,mut ei taida kovin yleistä olla(?).
Tosin eikös aikas usein aikuisilla poskiontelontulehdus parane itestäänkin,pari kaveria on ainakin lekurilta saanu passituksen kotiin ilman lääkkeitä ja itestään on parantunu...

Kyllä se voi mennä, ihan oikeasti, otsaontelon kautta tosin. Jos sekään ei parane, voi mennä aivokalvoon ja se on vakava homma se.

Mulla sama vaiva, korvatulehdus ja p-ontelotulehdus, tuli ärhäkkänä viikko sitten, sain zithromax-kuurin ja edelleen särkee, jomottaa, surisee päässä, huimaa ja poski on tunnoton. Korva myös kipeä ja täysin lukossa ja vinkuu.

75 prossaa paranee antibiootitta eli pari viikkoo suunnilleen menee jos jatkuu sit lekuriin,mä en ainakaan hakis lääkettä eka seurailisin käsikauppalääkkeitten voimin nasolin ja keittosuolatipat

Miulla oli kerran kauan aikaa sitten poskiontelotulehus, ni pitkitin lääkäriin menoa ja loppujen lopuksi oli pakko mennä, ku en pystyny syömään. Sattu nii kovaan hampaisiin, tuntu siltä että hampaat tippuu ikenistä.

Menee ohitte itestäänkin, usein kuitenkin kipu on niin paha että sen vuoksi niitä kuureja syödään. Mulla on jatkuvasti ollut noita tulehuksia enkä läheskään aina syö kuuria jos ilmankin oon pärjänny (duactin ja antihistamiinien kanssa)

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Menee ohitte itestäänkin, usein kuitenkin kipu on niin paha että sen vuoksi niitä kuureja syödään. Mulla on jatkuvasti ollut noita tulehuksia enkä läheskään aina syö kuuria jos ilmankin oon pärjänny (duactin ja antihistamiinien kanssa)

Silloin sulla ei ole bakteerin aiheuttamia tulehduksia ollut...Ne nostaa crp:n koviin lukemiin ja pää täyttyy räästä, siihen ei duactit ja antihistamiinit auta.

Alkuperäinen kirjoittaja P.Ontelo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:

Silloin sulla ei ole bakteerin aiheuttamia tulehduksia ollut...Ne nostaa crp:n koviin lukemiin ja pää täyttyy räästä, siihen ei duactit ja antihistamiinit auta.

Joo eikä silloin ihminen miettisi meneekö ohi itsestään ilman lääkkeitä, kyllä se olotila sen paljastaa :)

Jaa-a.. Mennäkkö sitten vai eikö lääkäriin.. Maanantaina oli vielä crp 100. Silloin olin syönyt jo 4 päivää kuuria. Nyt on lääkekuuri loppunut ja olo ei ole enää niin kauhee kuin alkuviikosta mutta sellainen pieni vihlonta edelleen tuolla jossain ylähampaiden yläpuolella kävellessä ja päätä heiluttaessa... :|

Käy ostamassa apteekista sarvikuono eli nenän huuhtelu kannu nopeuttaa paranemista.
Mulla on tänä keväänä ollut kolme kuuria ja kaksi kertaa punkteerattu ja edelleen tulehdus päällä.
Nousee otsaonteloihin ja se aiheuttaa niin kovan päänsäryn,että on pakko mennä lääkäriin.

Hoitamattoman poskiontelotulehduksen vuoksi voi todellakin mätää mennä aivoihin. Yksi tuttu tuli vakavasti sekavaksi kun seinäkello, joutui psykiatriselle osastolle psykoosidiagnoosilla ja nyt tuli yksi tutkimustulos, mätä oli mennyt aivoihin. jatkosta ei tietoa, miten hoitavat

Virusperäiseen poskiontelotulehdukseen ei antibiootit tietystikään auta.

Bakteeritulehduksetkin voivat parantua itsestään, mutta jos paineen tunne on kova, särky leviää suuhun/korviin/otsaan tai kasvojen iho alkaa turvota, kannattaa kuuri hakea.

Aina bakteeritulehdus ei nosta CRP:a niin, että sormenpäästä mitattuna olisi arvo kohonnut. Useamman kerran näin ollut, vaikka punkteerauksessa otetussa näytteessä olisi kasvanut montaakin bakteeria.

Lapsuudessani ala-asteella yhdeltä luokkakaverilta sokeutui toinen silmä, kun poskiontelotulehdus levisi silmään. Mutta suhteessa sairastettuihin sinuiitteihin on komplisoituneet taudit hyvin, hyvin harvinaisia.

Yhteistyössä