Mitä järkeä tässä säilömisessä oikeasti on..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Siis mä jotenkin tajuan mansikat vielä: ne on suht helppoja heitellä tonne pakkaseen. Mutt vattuja en kestä ollenkaan: jokaisen marjan kanssa hirvee syyni, onko matoja, sitt ne vettyy, tulee lillukoiksi.. :x Ja mustikat on vähän siinä rajoilla, että kuka niistä jaksaa kaikkea roskaa irti kerätä?
Mä oikeasti tajuan että jollekin se voi olla ihan terapeuttista näpertelyä, ja toisille taas keino säästää rahaa talvella, kun säilöö yhtä sun toista (tosin, sitt pitää olla tilaakin jo niille säilöttäville, ett siitä on oikeasti hyötyä ).
Mutt jos ei nauti näpertelystä (mä olen nyt perkonut noit vattuja litran, ja oon jo ihan kypsä, vihainen, ärsyyntynyt ja valmis hyppäämään parvekkeelta ) eikä niiden säilömisestä ole rahallistakaan hyötyä, mikä tässä kituuttamisessa on pointti?? |O :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
mä poimin ne niin ettei tartte sitten enää perata

No joo, kaikki ei tee niin. Mäkin mielummin poimisin suoraan sitt pakastus rasiaan ja sen verran, kun hyvältä tuntuu. Mutt kun mummi pakkaa ovelle neljän kilon laatikon kanssa, on hyvää hyvyyttään poiminut, niin pakkohan ne on jonkun peratakin, ennenkö pakkaseen laittaa.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Se pointti, että maha tulee kipeäksi, jos kaiken syö kerralla :D

Niin, jos on omat puskat. Mutt kun toisaalta, saahan sitä kaupastakin pitkin talvea.
Mä jättäisin varmaan eläinten ruoaksi. :ashamed:

Saat sitten jälkeenpäin paistatella super äidin valokeilassa ja kertoa kaikille kuinka monta ämpärillistä olet poiminut (jopon sarvissa kotiin kuskaten), perannut, pakastanut, myynyt, antanut naapureille, sukulaisille, tuttaville ja kiittämättömälle miniällekin. Sädekehä kiiltää ja on helppo kulkea rinta rottingilla. Olisiko se ideana?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Saat sitten jälkeenpäin paistatella super äidin valokeilassa ja kertoa kaikille kuinka monta ämpärillistä olet poiminut (jopon sarvissa kotiin kuskaten), perannut, pakastanut, myynyt, antanut naapureille, sukulaisille, tuttaville ja kiittämättömälle miniällekin. Sädekehä kiiltää ja on helppo kulkea rinta rottingilla. Olisiko se ideana?

En mä usko. Mä uskon ett tämä mummi oikeasti ajattelee ett talven varalle, on sitä ikäpolvea, joiden oli pakko säilöä syötävänsä..

Mutt, voinko mä olla niin röyhkeä, että jätän nyt osan noista säilömättä? Mä en oikeasti oo mikään marjojen nyppijä... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

En mä usko. Mä uskon ett tämä mummi oikeasti ajattelee ett talven varalle, on sitä ikäpolvea, joiden oli pakko säilöä syötävänsä..

Mutt, voinko mä olla niin röyhkeä, että jätän nyt osan noista säilömättä? Mä en oikeasti oo mikään marjojen nyppijä... :ashamed:

niin että kun ei jaksa eikä viitsi niin terveellisyydestä viis. ostat sitten kaupasta mielummin teollista hilloa tai noro-vattuja

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

niin että kun ei jaksa eikä viitsi niin terveellisyydestä viis. ostat sitten kaupasta mielummin teollista hilloa tai noro-vattuja

Mä kyll oon innostunot tekeen itse hillot, ja käytän niihin ihan kaupan pakastemarjoja sitt sen mitä käytän. Siinähän ne vatut tulee keitettyä sitt samassa..
Aika vähän me syödään mitään marjaa ylipäätään talvella, piirakkoina se vähä, mitä syödään. Meidän syömiset on aika kausiluontosia, sitä ostetaan, mitä tuoreena saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Laita mehua kaikesta, ei ole niin tarkkaa putsaamisen suhteen. Nerokas tapa säilöä!

Mulla on ötökkäfobia. Ne mehut menis viemäriin, jos en ois ihan varma, ett ne marjat on olleet täysin puhtaita.. :ashamed:

Voi laupias taivas.

Jos pystyt tarjoamaan perheesi jäsenille kolme kertaa viikossa kourallisen, 100 grammaa marjoja sopassa, maksalaatikon lisukkeena, rahkassa, marjasalaattina tai miten vaan, rikastat jo tällä tavalla perheesi ruokavaliota uskomattomalla tavalla, ja näinä kolmena päivänä joudut enää miettimään mistä otetaan se 400 grammaa kasviksia, hedelmiä tai marjoja ruokalautaselle.

Olen ollut huomaavinani, että tämänkin palstan käyttäjillä on rahat väliin tiukassa, ja tulevasta lomautusten talvesta ei kukaan tiedä. Kuinka jollakin, joka voi kipittää metsään ilman huomattavia lisäkuluja ja jolla on pakastin valmiina nurkassa, voi olla varaa olla täyttämättä sitä marjoilla? Samalla valitetaan kun terveellinen ruoka on kallista, ja sitten ei edes tätä ilmaista välitetä hakea lapsien puuroannosta piristämään.

Alkuperäinen kirjoittaja voi herrajee:
Voi laupias taivas.

Jos pystyt tarjoamaan perheesi jäsenille kolme kertaa viikossa kourallisen, 100 grammaa marjoja sopassa, maksalaatikon lisukkeena, rahkassa, marjasalaattina tai miten vaan, rikastat jo tällä tavalla perheesi ruokavaliota uskomattomalla tavalla, ja näinä kolmena päivänä joudut enää miettimään mistä otetaan se 400 grammaa kasviksia, hedelmiä tai marjoja ruokalautaselle.

Olen ollut huomaavinani, että tämänkin palstan käyttäjillä on rahat väliin tiukassa, ja tulevasta lomautusten talvesta ei kukaan tiedä. Kuinka jollakin, joka voi kipittää metsään ilman huomattavia lisäkuluja ja jolla on pakastin valmiina nurkassa, voi olla varaa olla täyttämättä sitä marjoilla? Samalla valitetaan kun terveellinen ruoka on kallista, ja sitten ei edes tätä ilmaista välitetä hakea lapsien puuroannosta piristämään.

En tiedä millanen hehto pakkanen teillä on, mutt mun pakkasessa on tasan neljä hyllyä, ja niiden täytteenä aina myös leipää, lihaa, kalaa, kanaa jne.
Pari marjapurkkia talvea varten ei juuri lämmitä, ne käytetään jo ennen lokakuuta.

Meidän 7 perheen pakastin on puolikkaan eteisen kokoinen ja sieltä kaivetaan miltei talvikauden, kevään ja alkukesän jokaisena päivänä marjoja, sieniä tai eri tavoin pakastettuja kasviksia ruokapöytään. Puolukkasurvos on aitassa, ja sitä voi hakea sieltä pitkälle talveen ja se vain paranee; sinä voisit pitää survossankoa vaikka parvekkeella.

Säilöntä on asenne- ja osaamiskysymys, ja toisille itsestään selvempi kuin toisille. Kun tietotaito on olemassa, niin totta kai sen hyödyntää päivittäisessä elämässään.

Oletko itse muuten vilkaissut mahdollisen taloyhtiönne viileätilat? Ne ovat paikka paikoin erinomaisia hillojen ja etikkasäilykkeiden säilyttämiseen.

Se on joku kumma tarve itse tehdä kaikki..., mä aina kiroan sitä marjojen putsausta ja omenien kuorintaa, mutta silti on joku kumma pakkomielle, joka vuosi tehdä niin... Lopputulokessa kaikkein parasta on se, että silloin ainakin talvenmittaankin tietää mitä syö... kun on poistanut kaikki madot varmasti eikä ole lisännyt lisäaineita.

meillä mustikoista siivotaan n. puolet. eli siis se osa mikä mene rahkaan, piirakkaan jne. esim kiisselit voi keittää viakka olisi vähän roskaisempia.. koska meillä kiisselistä pitää ottaa marjat pois :D

Mua ei muutama mato vatuissa haittaa. Kuoleehan ne siellä pakastimessa. Mutta kaupasta ei huvita ostaa mitään listeria/noro/tiesmitä marjoja. Niin ja tuleehan se halvemmaksikin ottaa omasta pakastimesta kuin kaupan. Pitääki lähtä katsoon, olisko puskissa kypsiä marjoja.

Yhteistyössä