Mitä istuttaisit puutarhaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viherpaukalo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Just ostettiin punaisia ja valkoisia ruusuja, valkoisia viinimarjapensaita. Omenapuut vielä hakematta. Syreeni ostetaan kunhan saadaan ensin maata ajettua. Ennestään löytyy pioneja ja ritarinkannusta.

Hyötykasveja minäkin.. Ihan perusjuttuja; porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja pari vakoa perunaa.. Yrttejä tietysti.. :) Mansikkaa ja viinimarjoja sekä omppupuu..
Ja olishan niitä jotain kukkiakin kiva olla.. Neilikoita ja ruusuja..

Sais vissiin olla aika iso piha minulle.. ;)

Kaikkea vanhanaikaista.

*Perinteisiä ruusuja (pensasruusuja, en ns puistoruusuja) Juhannusruusua, Suviruusua jne.

*Sitä oranssia isoa liljaa, jota isuäitien ikkunaan alla tapas kasvaa, ei tiikerililja vaan se joku toinen, en muista nimeä

*Lupiinia

*Omenapuita, kirsikkapuita, luumupuita....

*hyötykasvitarha

*Pioneja

*Kulleroita

*Narsisseja, helmililjaa, tarhakylmänkukkaa, arovuokkoa

Aika tavalla mulla onkin kaikkea, paitsi noita hedelmäpuita.
Lisäksi löytyy akileijaa, leimukukkia, kivikkotarha ja sata kasvia, joitten nimeä en tiedä tai muista. Olen kerännyt puutarhaani paljon juuri vanhanaikaisia lajeja, jotka ovat taatusti talvenkestäviä.
Lisäksi on viinimarjapensaita, karviaista, mansikkaa ja vadelmaa, pensasmustikoita.

Viimeksi muokattu:
Alppiruusuja. Monta kukkamaata, johon laittaisin yksivuotisia kasveja, tykkään laittaa joka kevät jotain uusia kukkia. Paljon amppelikasveja. Tomaatteja, pienen perunamaan. Monta viinimarjapuskaa, karviaista ja punasta viinimarjaa. Nää mä laittaisin. :)

Ai jos ei olisi mitään rajoitteita? No ainakin:

8 omenapuuta
4 luumupuuta
2 päärynäpuuta
2 kirsikkaa
4 mustaa viinimarjapensasta
4 punaista "
2 vihreää "
1 valkoinen "
4 valkoista karviasta
2 punaista "
vadelmaa, punaista ja keltaista
muutama pensasmustikka

Sitten kasvimaa voisi olla sellainen 4 aaria, tai vähän vähemmän. Siinä saisi kasvatettua sitten vaikka mitä kivaa

Kasvihuone, jonne menisi n.10-20 tomaattia ja kurkkuja ja chilejä reilusti

Sitten kunnon ruusuja useampi, kunnon kukkapenkki ja sireenimaja. Muutama hortensia, lumipalloheisi ja sen sellaista.

Noilla pääsisi alkuun, lisää voisi miettiä sitten vähän päästä :laugh:

Ai jos ei olisi mitään rajoitteita? No ainakin:

8 omenapuuta
4 luumupuuta
2 päärynäpuuta
2 kirsikkaa
4 mustaa viinimarjapensasta
4 punaista "
2 vihreää "
1 valkoinen "
4 valkoista karviasta
2 punaista "
vadelmaa, punaista ja keltaista
muutama pensasmustikka

Sitten kasvimaa voisi olla sellainen 4 aaria, tai vähän vähemmän. Siinä saisi kasvatettua sitten vaikka mitä kivaa

Kasvihuone, jonne menisi n.10-20 tomaattia ja kurkkuja ja chilejä reilusti

Sitten kunnon ruusuja useampi, kunnon kukkapenkki ja sireenimaja. Muutama hortensia, lumipalloheisi ja sen sellaista.

Noilla pääsisi alkuun, lisää voisi miettiä sitten vähän päästä :laugh:

Lisaan vois lisätä: Puutarhuri :D

Erivärisiä ruusuja ja liljoja ja tulpaaneita,omena ja kirsikkapuita,vadelma ja mustikkapensaita.
Hyötykasveja,mansikantaimia.

Viimeksi muokattu:
Minä varmaan ostaisin taimitarhan tyhjäksi....

Vaikka toki mulla on suosikkeja paljon, niin esim kukkapenkki ei ole aina kaunis ja ikuisesti kukkiva vain niillä supersuosikeilla, pitää ottaa mukaan laidasta laitaan kasveja ja jopa jotain ei-kukkivaa :) Ja laaja kukkamatto puutarhan eri osiin vaatii erilaisia kasveja. Toki minäkin ottaisin paljon kukkivia pensaita ja puita tuomaan korkeutta ja kohtuullisesti hyötykasveja. 9 omenapuun omistajana (okei, niitä ON kaadettu) en kuitenkaan samaa "tyyppiä" halua liikaa eli esim 4 erilaista omenapuuta riittää + päärynä + parit luumut pölytyssyistä ja ehkä parit kirsikat. Tuossakin on satoa niin hirveästi, ettei sitä ehdi käyttää. Ukko haluaa kaikista marjapensaista edustajan pihaan ja viinikönnöksiäkin pitäisi olla muutama.

Mulla on helpompi sanoa mitä en ottaisi sinne. Esim en halua orapihlaja-aitaa ja näitä räjähdysmäisesti leviäviä tatar yms jättiperennoja.

Luulen että 10 vuoden sisään mulla on pihassa lähes kaikkea. Tällä tahdilla mä hankin sinne ne. Aika paljon jo kaikkea löytyy. Mutta hedelmistä päärynä puuttuu ja marjoista karhunvatukka delas. Kukkapensaita on liian vähän (esim hortensioita ei ole yhtään), ruusulajikkeita vain 10 ja angervojakin voisi olla enemmän lajikkeita... Ainoastaan miehen toivoma puupuisto ei kyllä meille mahdu :)

Viimeksi muokattu:
Minä varmaan ostaisin taimitarhan tyhjäksi....

Vaikka toki mulla on suosikkeja paljon, niin esim kukkapenkki ei ole aina kaunis ja ikuisesti kukkiva vain niillä supersuosikeilla, pitää ottaa mukaan laidasta laitaan kasveja ja jopa jotain ei-kukkivaa :) Ja laaja kukkamatto puutarhan eri osiin vaatii erilaisia kasveja. Toki minäkin ottaisin paljon kukkivia pensaita ja puita tuomaan korkeutta ja kohtuullisesti hyötykasveja. 9 omenapuun omistajana (okei, niitä ON kaadettu) en kuitenkaan samaa "tyyppiä" halua liikaa eli esim 4 erilaista omenapuuta riittää + päärynä + parit luumut pölytyssyistä ja ehkä parit kirsikat. Tuossakin on satoa niin hirveästi, ettei sitä ehdi käyttää. Ukko haluaa kaikista marjapensaista edustajan pihaan ja viinikönnöksiäkin pitäisi olla muutama.

Mulla on helpompi sanoa mitä en ottaisi sinne. Esim en halua orapihlaja-aitaa ja näitä räjähdysmäisesti leviäviä tatar yms jättiperennoja.

Luulen että 10 vuoden sisään mulla on pihassa lähes kaikkea. Tällä tahdilla mä hankin sinne ne. Aika paljon jo kaikkea löytyy. Mutta hedelmistä päärynä puuttuu ja marjoista karhunvatukka delas. Kukkapensaita on liian vähän (esim hortensioita ei ole yhtään), ruusulajikkeita vain 10 ja angervojakin voisi olla enemmän lajikkeita... Ainoastaan miehen toivoma puupuisto ei kyllä meille mahdu :)

Se ei auta kun ostaa isompi tontti että mies saa arboretumin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23861491:
Se ei auta kun ostaa isompi tontti että mies saa arboretumin :D

Miehen täytyy siis ostaa esim naapuritontti ja jyrätä siitä talo pois - sitten olisi kivasti lääniä. Niin ja silloin se saa kyllä ostaa päältäajettavan ruohonleikkurin.

Mun unelmani on siis kukkaviidakkopuutarha, jossa ei ole liiemmin tylsää nurmikkoa. Ajattelin toteuttaa sen hiljalleen :D

Miehen täytyy siis ostaa esim naapuritontti ja jyrätä siitä talo pois - sitten olisi kivasti lääniä. Niin ja silloin se saa kyllä ostaa päältäajettavan ruohonleikkurin.

Mun unelmani on siis kukkaviidakkopuutarha, jossa ei ole liiemmin tylsää nurmikkoa. Ajattelin toteuttaa sen hiljalleen :D

Siä muistutat miua yhdestä meidän opettajasta, erittäin viisas mies, tietää kasveista kaiken. Ihan kaiken =) Sillä on just tuollanen tontti, siellä on kaikkea sekaisin, käsittämätön sekametelisoppa. Angervoista puheenollen, suosittelinko jo siulle miun lempparia?

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23861638:
Siä muistutat miua yhdestä meidän opettajasta, erittäin viisas mies, tietää kasveista kaiken. Ihan kaiken =) Sillä on just tuollanen tontti, siellä on kaikkea sekaisin, käsittämätön sekametelisoppa. Angervoista puheenollen, suosittelinko jo siulle miun lempparia?
Ajatuskin isosta pihasta, jossa olisi rajattu kasvit tarkasti vain vähiin lajikkeisiin kuulostaa juuri kauhistukselta. Sen verran kyllä yritän säätää että penkit olisivat omia kokonaisuuksia, joten pientä siirtoa on varmasti tiedossa vuosien varrella. Väri taitaa olla ainoa rajoite, sillä keltaisen, oranssin ja peruspunaisen väriset kukat eivät ole suurimpia suosikkeja. Niitä en osta kaupoista (paitti nyt sipulikukkia kevääksi). Violetti, sininen, pinkki, purppura ja suursuosikkini valkoinen rajaavat sitä kukkavalikoimaan, hieman.

Mikä angervo? Mulla on rinteessä rinneangervoa ja kukkapenkissä vois olla keijuangervo ihan jees. Joku punalehtinenkin yksilö on olemassa, kun joskus Kotipuutarhaa luin :D

Viimeksi muokattu:
Ajatuskin isosta pihasta, jossa olisi rajattu kasvit tarkasti vain vähiin lajikkeisiin kuulostaa juuri kauhistukselta. Sen verran kyllä yritän säätää että penkit olisivat omia kokonaisuuksia, joten pientä siirtoa on varmasti tiedossa vuosien varrella. Väri taitaa olla ainoa rajoite, sillä keltaisen, oranssin ja peruspunaisen väriset kukat eivät ole suurimpia suosikkeja. Niitä en osta kaupoista (paitti nyt sipulikukkia kevääksi). Violetti, sininen, pinkki, purppura ja suursuosikkini valkoinen rajaavat sitä kukkavalikoimaan, hieman.

Mikä angervo? Mulla on rinteessä rinneangervoa ja kukkapenkissä vois olla keijuangervo ihan jees. Joku punalehtinenkin yksilö on olemassa, kun joskus Kotipuutarhaa luin :D

Kukkapenkkiin jaloangervo Astilbe arendsii ´Fanal´ Se on punainen mutta ihan täydellisen värinen. Ei peruspunainen. Ja se punalehtinen on purppuraheisiangervo =)

Viimeksi muokattu:
Marjapensaita; vadelmaa, karviaista, viinimarjaa, tyrniä... Omenapuita, luumupuita. Lehus, tammi, jalava, vaahtera. Maatiaskukkia; palavaarakkautta, lemmikkiä, akileijaa..jne.jne.
Noh, nyt mökillä on 2 omenapuuta, 1 luumupuu, kirsikkapuu, karviaista, herukkaa, vadelmaa..
Syreeni on kanssa yksi mitä on ja mitä haluan olevan. Eri värit ovat hakusessa. Hyötykasveista tykkään yrteistä, pavuista, herneistä, tomaatista, kesäkurpitsasta, salaatista..yms. ja kaikkea on tulossa. =)
Yksi toive olis kukkaniitty, jossa olis perhosia houkuttavia kukkia. Ja siihen on siemenet olemassa. Semmosta helppoa ja varmaa...ja sellasta, joka kestää Suomen suven ja talven.

Yhteistyössä