mitä ihmettä mä teen mun 1½vuotiaan kanssa =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pullolla edelleen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pullolla edelleen..

Vieras
Ei edelleenkään suostu juomaan kuin tuttipullosta, itkee silmät päästään kun näkee vilauksenkin nokkamukista eikä sekään auta että ottaa kannen pois ja tarjoaa tavallista mukia ilman nokkaa..
Ollaan ostettu kaikki mahdolliset, erimalliset nokkamukit ja taikamukit muttei mikään kelpaa..

Tänään oli klo 17 asti juomatta kun pidin pintani enkä antanut tuttipulloa. Sitten alkoi jo huolettaa kun ei ollut juonut sitten eilis illan joten hain nöyränä taas sen tuttipullon kaapista ja poika vetäs heittämällä 2dl vettä naamariin..

Mitä mä teen ton lapsen kanssa?!?
Pakkohan sen olis edes kokeilla miten nokkamukista tai vastaavasta juodaan ja antaa jo se pullo pois.. päiväkodista tulee ihan samaa palautetta että pitäs jo pikkuhiljaa luopua pullosta kun on jo "iso" ja syökin itse..

Mitä mä teen =(

Alkuperäinen kirjoittaja Pullolla edelleen..:
Ei edelleenkään suostu juomaan kuin tuttipullosta, itkee silmät päästään kun näkee vilauksenkin nokkamukista eikä sekään auta että ottaa kannen pois ja tarjoaa tavallista mukia ilman nokkaa..
Ollaan ostettu kaikki mahdolliset, erimalliset nokkamukit ja taikamukit muttei mikään kelpaa..

Tänään oli klo 17 asti juomatta kun pidin pintani enkä antanut tuttipulloa. Sitten alkoi jo huolettaa kun ei ollut juonut sitten eilis illan joten hain nöyränä taas sen tuttipullon kaapista ja poika vetäs heittämällä 2dl vettä naamariin..

Mitä mä teen ton lapsen kanssa?!?
Pakkohan sen olis edes kokeilla miten nokkamukista tai vastaavasta juodaan ja antaa jo se pullo pois.. päiväkodista tulee ihan samaa palautetta että pitäs jo pikkuhiljaa luopua pullosta kun on jo "iso" ja syökin itse..

Mitä mä teen =(

Pilli? Sellanen juomanokka pulloon ja sitä kautta mukiin?

Ei kait se varmaan ole niin kuukausien päälle. Jos pitäisit hetken taukoa nokkamukin tarjoamisessa, jätä ne näkyville niin lapsi voi alkaa hyvinkin osoittamaan kiinnostusta niihin ja tuttipullo näin unohtuu. Syökö muuten tenava itse jo hyvin, lusikka menee oikein päin jne?

Alkuperäinen kirjoittaja odota:
Ei kait se varmaan ole niin kuukausien päälle. Jos pitäisit hetken taukoa nokkamukin tarjoamisessa, jätä ne näkyville niin lapsi voi alkaa hyvinkin osoittamaan kiinnostusta niihin ja tuttipullo näin unohtuu. Syökö muuten tenava itse jo hyvin, lusikka menee oikein päin jne?

Joo, poika syö jo tosi hienosti itse, lusikka menee oikein päin suuhun ja osaa kaapia lautasen tyhjäksi asti.
Syömisestä saa päiväkodistakin kehuja, mutta juominen on jatkuva ongelma mihin en keksi mitään ratkaisua =(
Voisin kokeilla pilliä kotona, siihen tuskin päiväkodissa voivat ryhtyä mut mikä se kaatonokka/juomanokka on mistä pari teistä puhui?

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Mä uskon että alkaa juomaan, jos vaan jättää sen pullon pois eikä anna sitä takasin :)

mutta mites kun ei tänäänkään juonut mitään klo 17 mennessä, siis yhtään mitään eilis illan jälkeen.. olisi varmaan ollut koko illan juomatta.. voiko lasta pitää vuorokauden juottamatta kun yrittää pullosta eroon.. minusta tuntuu kamalan pitkältä ajalta seurata juomattomuutta niin kauan.. =(

Ainulla on sellainen pullon ja nokkamukin risteytys.Mikä on tarkoitettu just siihen vaiheeseen kun pullosta opetellaan pois nokkamukiin.

Suosittelen sitä. Meil pojalla sellainen, sininen ja siin on jotain merirosvo kuvia

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä uskon että alkaa juomaan, jos vaan jättää sen pullon pois eikä anna sitä takasin :)

mutta mites kun ei tänäänkään juonut mitään klo 17 mennessä, siis yhtään mitään eilis illan jälkeen.. olisi varmaan ollut koko illan juomatta.. voiko lasta pitää vuorokauden juottamatta kun yrittää pullosta eroon.. minusta tuntuu kamalan pitkältä ajalta seurata juomattomuutta niin kauan.. =(

Syötä hedelmiä, keittoa, puuroa ja muuta sellaista missä on nestettä mukana paljon?

:)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Nokka on sellanen pehmeä nokka osa tutin sijalle pulloon. Sen oloinen kun nokkamukeissa on. Niitä saa marketeista.

jaa, enpäs ole osannut etsiäkään kun en moisesta tiennyt. Onko siis tavallaan samantuntuinen suussa kun tuttikin, pehmeä? Sellanen voisi kelvatakin EHKÄ koska sen verran olen saanut muokattua pojan tuttipullopinttymää että heitin tänään ns. maitotutit pois ja pistin ns. vellitutin siihen pulloon eli maitoa holahti suuhun kerralla totuttua enemmän.. ensin poika itki sitäkin hetken mutta oli niin janoinen että tyytyi kohtaloonsa ja huoli sen..
Vaikkei tuhansista yrityksistä huolimatta suostunut edes katsomaan nokkamukiin päin.. =/
eli citymarketista voisi löytää tollasia nokkajuttuja..?
Saako sen ihan normi ainupulloon laitettua, eli että saisin huijattua tuttuun pulloon sellasen nokan kiinni..?

Syötä hedelmiä, keittoa, puuroa ja muuta sellaista missä on nestettä mukana paljon?

Niin juu, tuleehan sitä tosiaan vähän nestettä ruuankin kautta.. hedelmiä poika rakastaa ja söi tänäänkin viinirypäleitä, kurkkua, tomaattia nyt ainakin.. mutta keitot ja löysät puurot on siinä mielessä hankalia että poika läikyttää lusikasta nesteet pois kun on vasta n. kuukausi sitten oppinut kunnolla syömään.. kiinteät ruuat syö hyvin, keitosta löytää sattumat mutta liemi läikkyy syliin..

En tiedä onko tyhmä idea mutta entä jos leikkaisit tuttipullon tuttiosan kärjen rikki, niin tuttipullosta tulisi juomaa pulloa kallistamalla eikä imemällä, ja siitä vois sitten siirtyä muihin mukeihin eikä tarviis enää ostella uusia virityksiä.

Niin juu, tuleehan sitä tosiaan vähän nestettä ruuankin kautta.. hedelmiä poika rakastaa ja söi tänäänkin viinirypäleitä, kurkkua, tomaattia nyt ainakin.. mutta keitot ja löysät puurot on siinä mielessä hankalia että poika läikyttää lusikasta nesteet pois kun on vasta n. kuukausi sitten oppinut kunnolla syömään.. kiinteät ruuat syö hyvin, keitosta löytää sattumat mutta liemi läikkyy syliin..

Jos sä auttaisit vähän syömisessä, niin menis sitä lientäkin.

Voi olla vaikea luopua pullosta, jos ensin laittaa pois ja sitten antaa takas, niin lapsi tottuu siihen et saa kuitenkin takas sen, eikä sit suostu juomaan muualta.

Ja varmaan joistakin jugurteistakin sais sellasta nestemäisempää "ruokaa", tai kiisseliä jne..

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Nokka on sellanen pehmeä nokka osa tutin sijalle pulloon. Sen oloinen kun nokkamukeissa on. Niitä saa marketeista.

jaa, enpäs ole osannut etsiäkään kun en moisesta tiennyt. Onko siis tavallaan samantuntuinen suussa kun tuttikin, pehmeä? Sellanen voisi kelvatakin EHKÄ koska sen verran olen saanut muokattua pojan tuttipullopinttymää että heitin tänään ns. maitotutit pois ja pistin ns. vellitutin siihen pulloon eli maitoa holahti suuhun kerralla totuttua enemmän.. ensin poika itki sitäkin hetken mutta oli niin janoinen että tyytyi kohtaloonsa ja huoli sen..
Vaikkei tuhansista yrityksistä huolimatta suostunut edes katsomaan nokkamukiin päin.. =/
eli citymarketista voisi löytää tollasia nokkajuttuja..?
Saako sen ihan normi ainupulloon laitettua, eli että saisin huijattua tuttuun pulloon sellasen nokan kiinni..?

Joo, aivan normipulloon ja citym on. Siellä missä niitä tutteja, pulloja jne on. Ja on pehmeä suussa.

Jos sä auttaisit vähän syömisessä, niin menis sitä lientäkin.

Se ei anna mun auttaa =O
Sen jälkeen kun oppi syömään niin on halunnut tehdä sen itse, tulipa sotkua tai ei.. ei anna auttaa, on itsepäinen kun mikä ja lopettaa syömisen siihen paikkaan kun yritän siitä sivusta ojentaa toisella lusikalla ruokaa suuhun.. =/

Mutta kiitos tosi hyvistä vinkeistä!!! Kaikille!!

Taidan nyt leikata yhden tuttiosista rikki ja tarjoan siitä iltamaidot pojalle. Jos se ei parin päivän houkutteluiden jälkeenkään kelpaa niin ostan tuon nokan lauantain kauppareissulla ja kokeillaan josko siitä olisi mitään hyötyä.
Huoliskohan ne muuten sellasen päiväkotiinkin jos tarjoaisin...?
Kun kuitenkin on ollut jatkuvasti puhe siitä että pitäs päästä siitä pullosta ja ovat tähän asti vielä juottaneet pullosta jos ei ole nestettä mennyt koko päivänä (tarjoavat siis vasta välipala-aikaan tuttipulloa jos ei aamulla/ruualla ole juonut).. niin kai ne nokankin vielä huolis.. kai..?

Imetin 1 ½ vuotta. Vähensin ensin ja sitten yhtenä päivänä vaan lopetin. Meillä oli se ero, että tyttö suostui kyllä juomaan mukista, ihan mielellään joi, mutta joi tosi vähän. Ruualla meni vain muutama kulaus ja musta tuntui, että päivässäkin vain 1-2 lasillista kaiken kaikkiaan. Oikeesti siis laitoin esim. kolmasosan lasillista ruualla vettä tarjolle eikä juonut siitä kuin osan. Vähän huoletti kuivuminen. Mutta niin vaan oli reipas tyttö, eikä missään vaiheessa vaikuttanut kuivuneelta. Eli kyllä siitä ruuasta saa kummasti nestettä. Tyttö ei tissin jälkeen maitoakaan ole juonut ollenkaan.

Näkisin siis teillä kaks vaihtoehtoa. Joko sä odotat vielä hetken ja yrität nokkista esim. kuukauden päästä uudestaan. Tai sitten vaan päätät, että nyt riittää ja sit on vaan kestettävä ne itkut ja protestit. Lääkäriltä varmaan kannattaa kysyä tai neuvolasta miten pitkään pärjää juomatta ja kannattaako sit antaa periksi vai opettaa, että sairaalassa nesteytetään jos ei itse juo.

Alkuperäinen kirjoittaja tm:
Tosta päiväkodista. Onko poika koko kesän siellä vai alkaako kohta kesäloma? Loman aikana teillä ois rauhassa aikaa harjotella sillen kun ite haluatte.

Valitettavasti poika on kesällä vain viikon lomalla, mulle kun ei ole ehtinyt kertyä kesälomia ja mieskin pitää lomansa vasta syyskuussa kun kesä on kiireisintä aikaa sen työmaalla.. =/

no onhan tuo ongelma tavallaan mutta meiallä joi poitsu tissiä päivisin 1v 9kk :D että mä oon kyll äsitäkin mieltä että ei siitä oikeesti oo mitään haittaa jos onkin pullo/tissi lapsi hiukan pidempään. mutta sitten ku sen päättää että loppuu niin sit pitää kanssa. mutta musta sä voisit kokee vaikka kuukaudenkin päästä tota vierotusta. aina on oikeesti niin kiire vierottaa ja viralliset tahot kuten em.neuvola alkaa jo 1v iässä siihen painostaa. mutta eipä ole voinut osoittaa että siitä koituisi jotain elinikäistä haittaa kenellekkään,joten eipä ratkaisu ton suhteen kuulu päiväkodille,eikä neuvolalle.

mä ainakin sanon ku kakkonen syntyy jo valmiiksi että imetän tasan niin pitkään kun meidän perheelle sopii,sanovat mitä sanovat(eri asia tietty jos vauva kieltäytyy tissistä tai jos em maitoa ei vaan tuu).

Jos täällä nyt joku sattuu olemaan joka mua tässä ketjussa auttoi.. niin KIITOS!
Ostin tänään tollasen ainun nokkamukin missä nokka on pehmeä "tuttimainen".. ensin poika vierasti sitä eikä suostunut juomaan, mutta juuri äsken sain erävoiton ja poika vetäs kerralla 2,5dl maitoa siitä naamariinsa päivän juomattomuuden jälkeen =D *tuulettaa*

Eli KIITOS vinkistä!!!

Ihan ehoton se Ainun nokkamuki, meillä 7 kk ikäinen juo siitä iltavellit ja esikoinen aikoinaan alkoi käyttää sitä tuttipullona 6 kk ikäisenä kun olin koulussa ja sai korviketta.
Nyt ostin jo toisen, eipähän tarvi tapella. =)

Yhteistyössä