Mitä ihm... Kysymys päivähoitomaksupäätöksestä! Apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Eli palautettiin tuloselvityslomake ajoissa, mulla tuloja bruttona 300e (opiskelen, tulot kesän ajalta jaettuna 12 kuukaudelle) ja miehessä 2800e. Ei muita tuloja. Ennen ph-maksu ollut sadanviidenkympin luokkaa, silloin mulla ei tuloja, joten tiedettiin että saattaa vähän nousta.

Nyt tuli päätös, MAKSIMIHINTA 233e maksuna, mutta meille kirjattu ilmoitetuiksi tuloiksi mulle 550e ja miehelle 3200e! Siis mitä ihmettä? En voi käsittää mistä nuo luvut on tulleet, vietiin palkkatodistukset ja niissä ihan selvästi seisoi vuoden bruttopalkka.

Nyt kysynkin, vaikuttaako tuohon ph-maksuun jotenkin se, kun lapsi ei viime kesänä ollut hoidossa (=ei maksuja) ? Vai onko niille oikeasti tullut jokin moka. Miehen tilinauhassa oli kyllä bonukset mukana, mutta kysyttiin asiasta ja niiden ei pitäisi vaikuttaa. Mulle selvitettiin, että bruttotulot lasketaan ihan tavallisesti, vuoden brutto/12kk. Ja opintotuki ei vaikuta. Tarkistin laskut moneen kertaan. Lasketaanko tähän joku oman (tai siis pankin) asunnon lisä vai mikä mättää??

Joten osaiskohan joku avittaa.. Soitan toki huomenna asiakasneuvojalle, mut jos joku tietäisi..

Päivähoitomaksua määriteltäessä otetaan perheen tulona huomioon yhteenlasketut veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot, mm:
Ansio-, kiinteistö- tai vuokratulot, metsätulot sekä ammatinharjoittamisesta saatu henkilökohtainen tulo
Elatusapu, elatustuki ja eläketulo (otetaan huomioon hoidossa olevan lapsen osalta)
Työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki
Tapaturmavakuutuksen päiväraha ja elinkorko, sairausvakuutuksen mukainen päiväraha ja äitiysraha
Opintojen johdosta suoritettavat ansiosidonnaiset tulot
Työllisyyskoulutuksesta annetun lain tarkoittama koulutustuki, jona maksetaan työttömyyskorvauslain mukainen peruspäiväraha lapsikorotuksineen
Luontaisedut ja lomaraha

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Lomarahat varmaankin lasketaan vielä päälle, veikkaan.

No kun tuohon bruttopalkkaan ne on jo laskettu.. Lukee tilinauhassa. Eikä niistä mitenkään voi noin paljon tulla, lomaraha mulla satkun ja lomakorvaukset 250e.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Noilla tuloilla (vähän allekin) meiltä ainakin meni täysi maksu.

Ahaa.. Mut kiinnostaisi kuitenkin tietää, mistä ihmeestä ne on nuo 200e ja 400e lisät keksineet meidän kk-tuloihin.. En tiedä vaikuttaako maksuun sitten.

Niin ne lomarahat on laskettu bruttopalkkaan jo tilinauhassa, lukee vielä selvennöksenä tilinauhoissakin. Enkä mä mitenkään ole voinut saada lähes kahta ja puolta tonnia lomarahaa kesältä.. (200e*12)

Elareita ei lapsesta tule.

Asunnosta ei ole mitään tuloja (ainoastaan menoja.. )

Tässä on oikeasti kaikki meidän tulot. Opintotukea ei lasketa tuohon. Bonuksia ei kuulemma lasketa, sen varmistin, koska ne maksetaan vain kerran vuodessa, ja vaikka ne laskettaisiinkin, ei mies siitä saa siltikään 400e korotusta kk-bruttopalkkaan.

Lasketteko te opiskelijat kesätyörahat tuohon hoitomaksuun? Siis tarkoitan, että jaatte kesän aikana tienaamanne summan koko vuodelle?
Me tehtiin niin, että maksettiin maksimi niiltä kuukausilta kun mä olin töissä ja sit kun työt loppu (opiskelin, mut en nostanut tukea), niin tehtiin muutosilmoitus ja maksettiin miehen palkan mukaan tuo maksu.
Onko keltään koskaan peritty maksuja takaisin? (en kyllä edes tiedä tulisiko isompi maksu noin)

Yhteistyössä