Mitä helvataa, komposti täynnä valkoisia pikku matoja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä, vinkkejä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä, vinkkejä??

Vieras
Mitäköhän nuo mahtaa olla? Jotain kärpäsen toukkia vissiin, ainaskin siellä kuhina kävi ja lenteli myös pikkuöttiäisiä.
Talven ollut jäässä tuo komposti, pari viikkoa sitten kävin hämmentämässä ja oli sulanut ja lämmennytkin. Eilen vein ekaa settiä talousjätettä ja huomasin tuon ongelman.

Tarkoitus oli tänä keväänä ottaa alta käyttöön kasvimaalle ja marjapensaille multaa, on kaksi vuotta muhinutta joten luulisi olevan valmista. Päälläolevakin on jo puoliksi multaa, joten toivottavasti nyt ei noitten toukkien takia ole "pilalla"??

Osaako joku neuvoa mitä tehdä? Ja juu-u, olen kaupunkilainen joka muutti maalle :D

Millainen kompostti sulla on? Jos on ihan tavallinen komposti, heitä kiehuvaa vettä. Jos on Biolanin lämpökompostori, ei sinne voi noin vain kaadella vettä. Silloin pitää vaan sinnikkäästi yrittää saada massa kuumenemaan ja sekoittaa päälystä sinne kuumaan keskustaan jossa munat ja madot kuolevat. Joskus olen kyllä joutunut Biolanin kannen sisäpuolen suihkuttamaan Raidilla, että sain madot ja munat pois :/

Siellä pitääkin olla pieniä valkoisia matoja, ne on niitä lahottajaötskejä jotka sitä multaa tekee :) häviävät sitten itsekseen kun komposti lähtee kunnolla toimimaan ja tulee muut pikku ötökät tilalle.

Kärpäsen toukkia (pituus n. 1 cm)? Sekoita komposti s.e. toukat menee kompostin kuumimpaan osaan ja kastele, että käynnistyy kunnolla. Onko lämpötila riittävän korkea, onko komposti käynnistynyt? Jos ei ole käynnistynyt, laita kompostin käynnistys-ainetta tai käske miehet kuselle kompostiin (toimii, koska virtsassa on typpeä).

en ole aiempina kesinä kyllä noita nähnyt, tuleva kesä on kolmas tässä talossa. ovat ehkä 3mm pitkiä ne toukat. Pitää käydä pari potallista pissaa käydä kaatamassa sinne ja käännellä, mielestäni oli sen oloinen että on lähdössä käyntiin. Ei ole lämpökompostori. On otenkin vääntynyt (liikaa massaa?) yläreunasta, parin sentin rako mistä pääsee kyllä eliöt sisään vaikka mitkä :/

Kiitos vastauksistanne.

lienevät kärpäsen toukkia - josku olen suihkuttanut raid:a, kuuma vesi voi tuhota madotkin. jotenkion pitäs
estää kärpästen pääsy sinne minimaan. auttasko pinnalle tiiviisti laitettu sanomalehti tms.

Yhteistyössä