Mitä helluntailaisuus merkitsee ja käytännössä tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Etsijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Etsijä"

Vieras
Tekisi mieleni poiketa täällä Helsingissä katsastamassa helluntailaisten toimintaa, mutta arveluttaa mennä yksin, kun en ketään tunne, enkä helluntailaisuutta tunne.
Tykkään kovasti heidän Hyvä Sanoma-lehdestään :)
Ja wiki-sivulla osaan vierailla itsekin :) ihan käytännön kokemuksia haluaisin kuulla teiltä.

Jos lähtee mukaan heidän "menoihinsa", pyydetäänkö siellä rahaa toiminnan ylläpitämiseen???
En tarkoita nyt kolehtia.

Mulla on kunnolla kokemusta vaan yhdestä helluntaiseurakunnasta,muutamassa muussa oon käyny satunnaisesti. Seurakunnissa on jonkin verran eroja,lähinnä käytännön tasolla (esim jossain musiikkia säestetään lähinnä pianolla,jossain käytetään etenkin nuorten toiminnassa värivaloja ym).
Kolehdin (joka siis on vapaaehtoinen,suuri osa "vakikävijöistäkään" ei laita läheskään joka kerta tai laittaa tyyliin 20snt) lisäksi ei "kerätä rahaa toiminnan ylläpitämiseen" ellei jotain poikkeustapauksia ole,ja niiden yhteydessä kerrotaan kyllä hyvin selkeästi mihin rahaa kerätään ja näitä "keräyksiä" harvoin toteutetaan "kolehtina". Esim kotiseurakunnassani on tällähetkellä keräys jolla kerätään rahaa uuden leirikeskuksen hankintaan otetun lainan maksamiseen,ja keräys "toteutetaan" jakamalla kiinnostuneille tilinumeroa johon haluamansa summan voi lahjoittaa. Tällaisen lisäksi saattaa esim tilaisuuden jälkeen olla kahvio jonka tuotto käytetään johonkin tiettyyn asiaan,esim flyygelin kunnostukseen. Mutta jos menet johonkin tilaisuuteen niin voin luvata että sulta ei tulla "nyhtämään rahaa".

Oliko sulla mielessä joku tietty seurakunta jonka toimintaan haluaisit tutustua?

Just, ihan hihhulein lahko mitä on. Kaatuilevat ja "puhuvat kielillä" eli kun menettävät kontrollin niin sössöttävät ties mitä siansaksaa.
Mun ystävä on kotoisin tuollaisesta perheestä, hänellä meni 30 vuotta että pystyi eroamaan siitä kunnolla.
Oikeastaan vasta sitten, kun isänsä kuoli. Se häpeä ja syyllistämisen määrä on niin suuri, eikä noi uskonnolliset piirit hyväksy sitä että
niistä erotaan.

[QUOTE="vieras";28586730]Just, ihan hihhulein lahko mitä on. Kaatuilevat ja "puhuvat kielillä" eli kun menettävät kontrollin niin sössöttävät ties mitä siansaksaa.
Mun ystävä on kotoisin tuollaisesta perheestä, hänellä meni 30 vuotta että pystyi eroamaan siitä kunnolla.
Oikeastaan vasta sitten, kun isänsä kuoli. Se häpeä ja syyllistämisen määrä on niin suuri, eikä noi uskonnolliset piirit hyväksy sitä että
niistä erotaan.[/QUOTE]

Ehkä ei kuitenkaan voida puhua mistään lahkosta. Helluntalaisiahan on maailmassa huomattavasti enemmän kuin luterilaisia.
Rohkaisen ap:tä menemään ja katsomaan.
Tärkeintä on että löydät oman paikkasi, missä se sitten onkin.

Aika maltillista touhua nykyisin hellariseurakunnissa näin luterilaisenkin silmin katsottuna, eli suosittelen. :)

[QUOTE="vieras";28586730]Just, ihan hihhulein lahko mitä on. Kaatuilevat ja "puhuvat kielillä" eli kun menettävät kontrollin niin sössöttävät ties mitä siansaksaa.
niistä erotaan.[/QUOTE]

Itse tiedän/tunnen useita helluntaiseurakunnasta eronneita (sekä "virallisesti" eronneita että sellaisia jotka vaan eivät enää käy seurakunnassa eivätkä elä Raamatun ohjeiden mukaan) enkä ole heiltä koskaan kuullut mitään "häpeästä" tai "syyllistämisestä". Oman kokemukseni mukaan "lähtijästä" ollaan enemmänkin huolissaan kuin syyllistämässä.

[QUOTE="vieras";28586724]

Oliko sulla mielessä joku tietty seurakunta jonka toimintaan haluaisit tutustua?[/QUOTE]

no onkohan se nimeltään Saalem, Helsingin Hakaniemessä. Se on ainoa minkä tiedän. Mitä eroa sitten on luterilaisuudella ja helluntailaisuudella?

Helluntaiseurakuntien tilaisuuksissa on pieniä eroja, niinkuin joku mainitsikin aiemmin. Jos olet kiinnostunut toiminnasta, mutta et uskalla mennä paikalle, niin hyvä keino tutustua toimintaan on suorat nettilähetyksest tilaisuuksista. Helsingistä ainakin Saalem-seurakunta tekee sunnuntain aamujumalanpalveluksista suorat nettilähetykset. Muistakin seurakunnista niitä tehdään. http://www.netmission.fi/streaming/ Tuolta voit käydä katsomassa mitä tilaisuuksia on tulossa ja samalta sivulta voi suoraan lähetyksen alkaessa klikata videon käyntiin.

Yhteistyössä