mitä etävanhemmalle pitää kertoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
oon 9-vuotiaan tytön yksinhuoltaja, isä tapaa lasta noin kerran kuukaudessa pari tuntia kerralla, omasta halustaan näin siis... mitään ongelmia hänellä ei oo, eikä lapsella hänen kanssaan, mutta isän aikatauluihin ei sovi tiheämmät tapaamiset...

sitä mietin, että onko mulla velvollisuus ilmottaa isälle esim. lapsen sairastumisista? en siis tarkota mitään flunssia, vaan nyt esim on astma-epäilyjä, jonotetaan tutkimuksiin. toki jos vaikuttavat tapaamisajankohtana selitän, mut onko mulla lain tms mukaan velvollisuus ilmoittaa lapsen isälle tämmöisistä?

Ajatteleppa toisin päin. Jos olisit itse etävanhempi, mitä kaikkea haluaisit tietää. Toisaalta miksi et kertoisi näinkin tärkeää asiaa lapsesta isälle, jolle lapsi on myöskin rakas. Olisin avoimen tiedottamisen ja yhteistyön kannalla.

Jos astmaepäilyt sitten osoittautuvat aiheellisiksi niin siinä vaiheessahan isälle on joka tapauksessa kerrottava ihan jo mahdollisen hoidonkin kannalta? Kyllä minusta tällaiset asiat voi ja kannattaa kertoa etukäteen kun isä ilmeisesti on kuitenkin lapsen asioista halukas tietämään ja lapsen kanssa olemaan.

Itsekin ajattelisin asiaa niin, että jos toimisin etävanhempana niin mistä soisin minulle kerrottavan.

Meillä jaetaan kaikki lapsen terveyteen, koulunkäyntiin ja yleiseen hyvinvointiin liittyvät asiat. Näin molemmat vanhemmat ovat jatkuvasti ajantasalla lapsensa asioista eikä pääse tulemaan yllätyksiä.

[QUOTE="Sirkkeli";26287254]En viitsisi vaivautua soittamaan toillaiselle isälle erikseen mistään asiasta. Kertokoon lapsi sitten kun tapaa.[/QUOTE]

Aloittajahan sanoi, että isän ja lapsen suhde ja tapaamiset toimivat, niin miksi siitä pitää vetää herne nenään? Ethän sinä tiedä, miksi isä ei voi tavata useammin. Juuri tuollaista asennetta lapset eivät tarvitse toiselta vanhemmalta toista vanhempaa kohtaan. Juuri tuollaisilla asenteilla niitä ongelmia aiheutetaan. Katkeraa valittamista. Saisit hävetä.

AP, kyllä kertoisin esimerkiksi sairaudesta, koska onhan se isällekin tärkeää tietää jos vaikkapa lapsi saisi astmakohtauksen isän kanssa ollessaan.

[QUOTE="vieras";26287277]Aloittajahan sanoi, että isän ja lapsen suhde ja tapaamiset toimivat, niin miksi siitä pitää vetää herne nenään? Ethän sinä tiedä, miksi isä ei voi tavata useammin. Juuri tuollaista asennetta lapset eivät tarvitse toiselta vanhemmalta toista vanhempaa kohtaan. Juuri tuollaisilla asenteilla niitä ongelmia aiheutetaan. Katkeraa valittamista. Saisit hävetä.

AP, kyllä kertoisin esimerkiksi sairaudesta, koska onhan se isällekin tärkeää tietää jos vaikkapa lapsi saisi astmakohtauksen isän kanssa ollessaan.[/QUOTE]

Heh, isä tapaa omasta halustaan lastaan pari tuntia kuukaudessa, koska työ ja kaikki muu on tärkeämpää. Joo, vittu en kertois yhtään mitään erikseen, sitten kun lapsi menee tapaamiseen, voi äiti tai lapsi mainita asiasta.

[QUOTE="Sirkkeli";26287315]Heh, isä tapaa omasta halustaan lastaan pari tuntia kuukaudessa, koska työ ja kaikki muu on tärkeämpää. Joo, vittu en kertois yhtään mitään erikseen, sitten kun lapsi menee tapaamiseen, voi äiti tai lapsi mainita asiasta.[/QUOTE]

Sinä et tiedä tämän perheen järjestelyjen syistä mitään. Ei AP niistä mitään kertonut, joten ei ole sinun asiasi sitä kommentoida tuohon sävyyn. Katkera asenteesi ja ala-arvoinen kielenkäyttösi kertoo sinusta paljon. Toivon vain, että et tartuta tuollaisia asenteita kenenkään lapsiin.

[QUOTE="Sirkkeli";26287315]Heh, isä tapaa omasta halustaan lastaan pari tuntia kuukaudessa, koska työ ja kaikki muu on tärkeämpää. Joo, vittu en kertois yhtään mitään erikseen, sitten kun lapsi menee tapaamiseen, voi äiti tai lapsi mainita asiasta.[/QUOTE]

siis tilannehan on suunnilleen tämä. eli isällä uusi perhe, kaksi pientä lasta ja vaimo ja opiskelu ja työ ja harrastukset jne, kaikki tätä mun lasta tärkeämpää, tuntuu.

ei siis ole mitenkään tytön arjessa mukana, ei soittele tapaamisten välillä, just synttärinä laittoi tekstarin sentään... kun tapaavat, käyvät usein kaupungilla, herkuttelemassa jne, eli ei arkea silloinkaan.

lisäksi tiedän, että alkaa hössöttämään ja neuvomaan mihin lääkäriin pitää mennä, jos näistä epäilyistä nyt kerron.

toki sitten, jos astma todetaan, kerron, koska voi vaikuttaa tapaamisiin just kohtauksien takia jne.

enkä ole katkera tai kateellinen tai halua vittumaisuuttani pimittää tietoa, kunhan mietin, mitä mulla on velvollisuus kertoa.

Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin silloin nuo ovat yhdessä päätettäviä asioita. Asumis- ja tapaamisjärjestelyt eivät ole ratkaisevia tuollaisten seikkojen osalta.

[QUOTE="vieras";26287517]Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin silloin nuo ovat yhdessä päätettäviä asioita. Asumis- ja tapaamisjärjestelyt eivät ole ratkaisevia tuollaisten seikkojen osalta.[/QUOTE]

tosiaan tytön yksinhuoltajuus on mulla

Mä laittelen lasten asioista isälle s-postia ja soitan, jos on ihan kiireellistä. Laista en tiedä, mutta ajattelen niin, että laspet on yhteisiä ja isä on isä. Kertomalla lasten asioista jätän pallon isälle, reagoiko niihin vai ei. Mahdollisuus kuitenkin on.

Mä laittaisin tekstarilla tietoa hyvin lyhyesti. Soittakoon sitten itse jos kiinnostaa.
Oma tyttäreni sairastui aikoinaan parantumattomasti ja tiedotin tästä vasta kun epäilys vahvistui todeksi ja tyttö otettiin sairaalaan sisään tutkimuksiin. Ja yllätys yllätys, eipä silloinkaan sopinut isälle juuri ko. ilta tulla lasta katsomaan :headwall:
Kysyinkin sitten että olisiko pitänyt odottaa pari päivää että herralle sopii tyttären hoidon aloitus lapsen terveydenkin uhalla?
Huomasin itse että helpoimmalla pääsin kun laitoin niukasti tietoa ja en vaivannut koko ihmisellä päätäni - edes katkeroituakseni. On muuten nyt kun tyttö on yli 20 vee pyytänyt tytöltä anteeksi sitä että on niin vähän tämän elämään osallistunut.

Yhteistyössä