mitä alaa kannattaa opiskella..onko kellää samalaista?

JääPrinsessa

Aktiivinen jäsen
11.09.2007
1 051
0
36
siis ahdistusta siitä että ei osaa päättää/ tiedä mitä työksesi haluat oikeasti tehdä? mikä ala kannattaa ja missä riittää tulevaisuudessa töitä?
olen tässä pohtinut kohta 2 vuotta :ashamed: neiti täyttää 3v. syksyllä ja sillon on pakko lähteä viimestää jotai opiskeleen, mulla on vain sosiaali ja terveysala eikä kiinnosta lähteä töihin sille alalle, haluan kouluttautua mutta en tiedä mikä kannattaa ja tää asia ahdistaa mua oikeesti yötä päivää kun en osaa päättää :ashamed:
vaihtoehtoina on:

-sisustusala/ sisustaja (perustutkinto kestää 2,5v)

-kauneudenhoitoalan perustutkinto (kosmetologi) (laittasin oman kauneus putiikin..)kestää 3v..

-ravintola-ala (3vuotta)

-ja se mitä eniten olen miettinyt niin jokin liikunta-alan esim. personal trainer jne. mitenköhän nuo työllistyvät?

mikä näistä kannattaa tulevaisuudessa ja nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
siis ahdistusta siitä että ei osaa päättää/ tiedä mitä työksesi haluat oikeasti tehdä? mikä ala kannattaa ja missä riittää tulevaisuudessa töitä?

Minulla sama homma, en tiedä vielä ollenkaan mitä haluaisin tehdä. Yksi opiskelupaikka on jo, mutta voi olla että käsi-ihottuma estää alan opiskelun. Sosiaali- ja terveysala kiinnostaisi minua, mutta tuo ihottuma :headwall:

olen tässä pohtinut kohta 2 vuotta :ashamed: neiti täyttää 3v. syksyllä ja sillon on pakko lähteä viimestää jotai opiskeleen, mulla on vain sosiaali ja terveysala eikä kiinnosta lähteä töihin sille alalle, haluan kouluttautua mutta en tiedä mikä kannattaa ja tää asia ahdistaa mua oikeesti yötä päivää kun en osaa päättää :ashamed:
vaihtoehtoina on:

-sisustusala/ sisustaja (perustutkinto kestää 2,5v)

-kauneudenhoitoalan perustutkinto (kosmetologi) (laittasin oman kauneus putiikin..)kestää 3v..

-ravintola-ala (3vuotta)

-ja se mitä eniten olen miettinyt niin jokin liikunta-alan esim. personal trainer jne. mitenköhän nuo työllistyvät?

mikä näistä kannattaa tulevaisuudessa ja nyt?

No en noihin aloihin osaa ottaa kantaa, mut todellakin on ahdistusta siitä, mihin suuntautua.... Ikää on 28v. :D

On aika vaikea ennustaa tulevaisuutta. Sosiaali- ja terveysalakaan ei loputtomiin työllistä, jos ei löydy palkan maksajia. Viime lamankin aikaan ensin oli huutava pula hoitoalan työntekijöistä ja laman alettua hoitajapula katosi taivaan tuuliin, kun kunnilla ei ollut enää rahaa palkata henkilökuntaa, vaikka tarvetta olisi ollutkin.

Ihmisten käyttäytymistä on myös vaikea ennustaa. Kuinka moni tekee mieluummin itse kuin palkkaa ammattilaisen tekemään. Kuinka moni vähentää kulutustaan - kuka mistäkin syystä - ja kuinka moni pistää rahansa edelleen esim sisustukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
sosiaali- ja terveysalahan se on kaikista työllistävin tulevaisuudessa kun suuret ikäluokat eläköityy

juu mutta mulla on vaan lähihoitajan tutkinto, sillä ei kuitenkaan saa sellasia töitä mitkä kiinnostas, tarvis lähteä ammattikorkeaan että sais jonku ylemmn tutkinnon,lähihoitajilla on aika huonot palkat ja työt on vanhusten tai lasten hoitoa musta ei vaan ole kumpaakaan :ashamed:

sosiaali- ja terveysalahan se on kaikista työllistävin tulevaisuudessa kun suuret ikäluokat eläköityy

juu mutta mulla on vaan lähihoitajan tutkinto, sillä ei kuitenkaan saa sellasia töitä mitkä kiinnostas, tarvis lähteä ammattikorkeaan että sais jonku ylemmn tutkinnon,lähihoitajilla on aika huonot palkat ja työt on vanhusten tai lasten hoitoa musta ei vaan ole kumpaakaan :ashamed:

juu, ite opiskelen samaa tutkintoa. VAnhusten pariin musta ei koskaan ole, mutta lapset kiinnostaa. Eipä sille voi mitään jos tuntuu ettei pysty sitä työkseen tekemään niin sitten ei pysty, ei mitään syytä häpeillä asiaa. Kyllä me vielä sulle ammatti keksitään :D

Mää en ajattele valintaani sen kannalta miten työllistyn, päällimmäisenä on kysymys mikä kiinnostaa... Tiedän että haluan tehdä jotain luovaa, jossa näen käsieni jäljen. Eli vaatetusalaa, lasinpuhallusta, sisustusta jne jne... Kirjastossa olin töissä ja se oli ihan mukavaa mutta huomasin että en voi tehdä työtä mistä en nauti täysillä joten mikään ala ei tule kysymykseen jossa en voi toteuttaa itseäni.
En vaan yhtään tiedä että mikä on se oikea ala..
Onneksi on pari vuotta aikaa miettiä niin ei vielä ahdista :) Pahasti...

En usko että palkat ovat sen suuremmat noissa vaihtoehdoissakaan. Kuvittele itsesi viiden vuoden päähän ja mieti mikä vaihtoehto olisi onnellisin. Vaikuttaisi kuin haaveilisit kosmetologin urasta eniten.

juu, ite opiskelen samaa tutkintoa. VAnhusten pariin musta ei koskaan ole, mutta lapset kiinnostaa. Eipä sille voi mitään jos tuntuu ettei pysty sitä työkseen tekemään niin sitten ei pysty, ei mitään syytä häpeillä asiaa. Kyllä me vielä sulle ammatti keksitään :D

:D kiitos tämä lohdutti :heart: tykkään kyllä lapsista, itelläkin 2 kappaletta mutta en vaan halua työkseni hoitaa lapsia en ole sen tyylinen ihminen :ashamed:
enkä usko että haluan vanhuksiakaan hoitaa luulen että mulle on tarkotettu joku toinen homma kunhan vaan keksin mikä se on :whistle:

Tuo sisustajan tutkinto oli se mitä ite aattelin nyt syksyllä, joten soitin työkkäriin ja kysyin suoraan, että onko näille töitä. Vastaus oli että ei. Muutamia työllistyy mm. K-rautoihi jne. sisustajiksi (käyvät tekemässä suunnitelmia asiakkaitten koteihin kaupan tuotteista), mutta tarkoitus on enimmällä osalla työllistyä yrittäjiksi. Ja se on aika haastavaa.

kokiksi (suurtalous) olen kouluttautunut, mutta kokin hommia en tahdo tehdä. Liian raskasta/kiireistä. Muut tehtävät keittiöllä kiinnostavat enemmän ja niitä teenkin (salaatti,kassa,tiski ymym). Suurkeittiöillä päivätyötä joka sopii hyvin lapsiperheelliselle.
Nyt kuitenkin kiinnostaisi enemmän joku muu ala, eli sama edessä kuin sinulla ja ikää 30v:) Oma yritys ollut pienestä pitäen haaveena..

Mä oon nyt 29 vuotta ja vasta nyt opiskelemassa sellasta tutkintoa, että tiedän olevani oikeassa paikassa. Aiemmat opinnot ei ole menneet hukkaan, koska ovat olleet samaan alaan liittyviä kuitenkin.

Mä en tiä kuin vanha sä olet, mutta munsta tuntuu, että nykyään on kauheat paineet, että viimistään kolmekymppisenä pitäs olla hyväpalkkanen työ, hyvässä asemassa jne jne - näin kärjistetysti sanottuna.
Toiset tietää toki heti mitä haluaa tehdä isona - toiset luulee tietävänsä ja vaihtaakin alaa kokonaan sitten myöhemmin. Kolmannet seilaa sinnetänne ja lopulta kaikki varmasti löytää oman paikkansa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mä oon nyt 29 vuotta ja vasta nyt opiskelemassa sellasta tutkintoa, että tiedän olevani oikeassa paikassa. Aiemmat opinnot ei ole menneet hukkaan, koska ovat olleet samaan alaan liittyviä kuitenkin.

Mä en tiä kuin vanha sä olet, mutta munsta tuntuu, että nykyään on kauheat paineet, että viimistään kolmekymppisenä pitäs olla hyväpalkkanen työ, hyvässä asemassa jne jne - näin kärjistetysti sanottuna.
Toiset tietää toki heti mitä haluaa tehdä isona - toiset luulee tietävänsä ja vaihtaakin alaa kokonaan sitten myöhemmin. Kolmannet seilaa sinnetänne ja lopulta kaikki varmasti löytää oman paikkansa =)

no tuota mä täytän vasta 23
:ashamed: :ashamed: eli olen nyt 22v. vielä pari kk :saint:

Yhteistyössä