Mitä ajattelet äidistä, joka...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Mitä ajattelet äidistä, joka kieltää lasta muutamaan kertaan, tyyliin "Heikki, älä heitä sillä lapiolla hiekkaa. Älä heitä lapiolla hiekkaa, Petteri ei tykkää. Älä heitä hiekkaa, jos vielä heität otan lapion pois sinulta." Ja kun hiekan heitto jatkuu, äiti menee Heikin luo ja repäisee/tempaisee lapion kädestä. Ei siis pyydä tai ota vaan repäisee? Mitä ajattelet?

Ajattelen, että joku on nähnyt mut oman "heikkini" kanssa.

Mä en todellakaan ala tossa tilanteessa pyytelemään. Luutavasti, jos alkais nassutamaan jotain takaisin tai muuten kostotyhmäilemään, niin lähdettäis sillä sekunnilla himaan.

Juu kyse oli nimenomaan tuosta tempaisemisesta. Että pidetäänkö mua tuolla puistossa hermoheikkona äitinä, kun repäisin lapion Heikin kädestä, siis jopa vähän rumasti. EN tosiaan oo mitenkään kovakourainen lapsia kohtaan muuten, mutta oikeasti menee hermo, kun toinen vaan jatkaa, vaikka kielletään ja selitetään. Ja sitten toimin äkkipikaisemmin kuin on tarkoitus. Oon itse myös sitä mieltä, että jos uhkaa ottaa pois niin pois on otettava.

tuohan on oikein. Kunhan ei tietysti väkivaltaa käytä.

Mutta kun tuolla näkee niitäkin että "Heikki älä heitä lapiolla hiekkaa, Heikki kulta älä heitä tai otan lapion pois" jne. hiekanheitto jatkuu ja äiti ei tee asialle mitään. Sanotaan yhtä ja tehdään (jätetään tekemättä) toista.

Tuossa tilanteessa ajattelen, että olipa hyvä että äiti oli johdonmukainen ja vei varoituksensa loppuun saakka. Ei se lapselle satu jos jämäkästi sen lapion siltä ottaa kun on kerran niin varoitettu.

Luulin, että kyse oli ongelmatilanteesta:
"Heikki, älä heitä hiekkaa"
"Heikki, älä heitä hiekkaa"
"Heikki, lopeta se hiekan heittely"
"Heikki, tuossa voi sattua pahasti"
"Heikki, jos vielä heität hiekkaa, otan lapion pois"
"Heikki, pitääkö se lapio ottaa pois"
"Heikki, nyt tuot sen lapion tänne"
"Heikki, nyt otan sen lapion pois"
"Heikki, antaisitko sen lapion äitille"
"Heikki, anna se lapio äidille"
"Heikki, ethän enää tee noin"

Ja lopulta Heikki jatkaa hiekkaleikkejä, välillä hiekkaa heitellen.
Siinä se lapsi pidemmän päälle kärsii.

No ajattelen että HYVÄ. Lasta on varoitettu ja jos ei mene perille niin sitten se lapio lähtee. Muistaa ehkä sit ens kerralla. Liikaa näkee sitä ettei tehdä mitään tai sanotaan että tehdään mutta ei sitten kuitenkaan.

Ihan oikea tapa toimia. On annettu lapselle mahdollisuus toimia toisin, on varoitettu, ja sitten uhattu lapion pois ottamisella & toteutettu uhkaus.

Niistä äideistä, jotka sanoo 10 000 kertaa että "Heikki, jos et pian lopeta niin otan lapion pois sinulta", eivätkä koskaan saa otettua sitä lapiota pois, en ajattele mitään järin positiivista. Ne on ns. munattomia lampaita. Sinä ap et ollut.