Mitä 6kk ikäisen vauvan kuuluu osata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Meidän tyttö siis on nyt 6kk, istuu hetken ilman tukea, mutta horjuu paljon. Koska oppii itse istumaan tukevasti?

Höpöttää ja nauraa ääneen. Kääntyy mahalleen nopsaa ja tunkee polvia mahan alle, mutta siitä ei eteenpäin pääse. Nyt oppinut mahalla ollessaan nostamaan kädet ja jalat ylös, tekee ns. selkälihasliikkeitä. Tykkää pomppia sylissä, eli ottaa jaloilla tukea. :)

Eli siis kysymys on; milloin oppii istumaan ja ryömimään/konttaamaan? Tuntuu että kaikkien muiden lapset osaa jo ne. Meillä on siis esikoinen ja pelkään että olen tehnyt jotain väärin, ettei vielä osaa istua tai ryömiä.

Kaikki kehityshän on yksilöllistä.

Meillä vauva on oppinut itse menemään istumaan lähempänä 7 kuukautta, konttaamaan n 10kk iässä. Ryömiminen alkoi 7kk+ kun vauvalle tuli pakottava tarve päästä koiran vesikuppia kaatamaan :) Oppi myös nousemaan tukea vasten samoihin aikoihin, ensin polvilleen ja sitten jaloilleen. Kävelemään alkoi 1v1kk iässä.

Hyvältä kuulostaa nuo sinun vauvasi taidot :)

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Meillä poika kääntyi 4kk iässä, oppi ryömimään 4,5kk iässä ja alkoi hytkymään konttausasennossa jonka jälkeen ei sitten mitään tapahtunutkaan ennen kuin poitsu oli 6kk 1vk vanha ja nousi vaan yhtenä päivänä polvilleen tukea vasten ja siitä sitten seisomaan :D 6kk 2vk lähti konttaamaan. Tänään tuli tasan 7kk ja tukea vasten kävelee, mutta eipä tuokaan kyllä istua osaa! :D

Hyvin yksilöllistähän tuo. Ystäväni lapsi on omani kanssa saman ikäinen ja juuri oppinut ryömimään :)

Nauti nyt näistä "rauhallisista" hetkistä, ehdit kyllä juosta lapsen perässä kun oppii liikkumaan! :D

Ihan normaalisti kehittynyt lapsi ap:lla! Meillä tyttö osasi 6 kk ikäisenä kääntyä selältä vatsalleen ja pysyi istumassa ilman tukea. Ryömimään lähti vasta 10 kk ikäisenä, tasan 1-vuotiaana otti ekaa kertaa konttausasennon ja meni siitä istumaan. Konttaamaan lähti 1 v 1 kk ikäisenä ja kävelemään 1 v 3 kk iässä.

muista että tää homma ei oo mikään kilpajuoksu muiden vauvojen kesken, vaikka monien tulee vähä lesoiltua sillä, että meidän pirkkopetteri se ryömi jo kolmen kuun vanhana..

Tyttö oppi 8,5 kk iässä ryömimään ja ihan normaali tapaus. Sitten tapahtuikin kehitys nopeaa ja kuukauden kuluttua käveli tukea vasten.. :) Itsekkin tuskailin monta kuukautta kateellisena kavereiden vauvoille :D

Hei arvaatkaa mitä!!!

Lähdin kävelylenkille, vauva aina tykännyt että noja on istuma-asennossa, mutta nyt hän nosti itsensä siitä pienestä nojasta ylös ja istui ihan itse!

Heti kun tulin ihmettelemään asiaa :D :heart:

Yhteistyössä