Mitä 2v. "pitäisi" osata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukin omaan tahtiinsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kukin omaan tahtiinsa

Vieras
Pieni taaperoni lähestyy 2 vuoden ikää ja mietinkin mitä hänen "pitäisi" osata. Mitään sellaista taulukkoahan ei ole kun kaikki kehittyy omaan tahtiinsa mutta olisi kiva tietää mitä muut osaavat: puhe, pukeminen ym. Meillä ei vielä kumpaakaan.

Meidän 2v-ei kyllä käy potalla,kesällä sitten harjoitellaan sitä,kun on 2,5v. Meidän 2-vuotiaalla on kova yritys puke housuja,sukkia,lapasia ja pipoja,mutta ei se kyllä vielä kovin hyvin onnistu ja nuo pukemisyritykset päättyvät useimmiten itkuun.
Yksittäisiä sanoja puhuu,syö itse,tekee nuppipalapelejä,tavallisia palapelejä ei vielä osaa tehdä,mutta yritys on kyllä kova.

Meidän 2-vuotias puhuu paljon, osaa jo muodostaa monipuolisia lauseita. Hän ei osaa pukea itse, eikä käy potallakaan vielä, mutta en jaksa stressailla moisesta. Uskon, että luonnostaan nuo asiat oppii kyllä. Esim. pottaa hän hieman vieroksuu, joten en ainakaan lähde pakottamaan pottatouhuun, ennenkuin hän on valmis.

Toiset osaa nopeammin hienomotorisia juttuja, esim. syödä jo itse, mutta oma lapsemme tuntuu suuntaavan kaiken kapasiteetin puhumiseen ja asioiden ja ilmiöiden tutkimiseen. Jotenkin kivaa kun hän on semmoinen pohdiskelija - ja tutkijasielu. :)

2-vuotias on ollut erittäin vaativa ja vilkas pienen ikänsä ja tarve ilmaista itseään on ollut kova ja tästä syystä neuvolassa todettiin puheen olevan 1,8 kk iässä erittäin valmista. Pottailun taidot oppi 2v mennessä. Ongelmiksi on muodostunut tästä oma-aloitteisuudesta se että käy itse vessassa silloin kun tarve vaatii ja hoitaa hommat alusta loppuun saakka - ja tähän kuuluu myös potan tyhjentäminen vessanpönttöön mikä sitten useimmiten EI suju toivotulla tavalla. Pukea osaa jos haluaa - useimmiten ei halua. Mutta jos on jotakin kivaa tiedossa niin vauhdilla onnistuu ulkovaatteiden laittaminen. Paitoja ei osaa pukea eikä kireitä sukkahousuja, muuten onnistuu. Syödä osaa itse, mutta useimmiten tätäkään ei syystä tai toisesta tee eli taitoja on mutta ei halua käyttää niitä.

Pian 2-vee pojat syövät itse, toinen käy itsekseen (vähän väliä) istuksimassa potalla, selaavat kirjoja ja kertovat sieltä asioita kuten "kato paloauto menee" tai "siili siinä", piirtävät, tekevät nuppipalapelejä, rakentavat brion junaratoja ja ajeluttavat junia. Osaavat riisua nappeja ja vetoketjuja, mutta eivät pukea, paitsi kengät laittavat jalkaan. Toinen pojista osaa valita sekä dvd:n kaukosäätimestä että itse laitteesta Powerin ja Play:n, joten jos telkkari on valmiiksi päällä ja dvd valmiina laitteessa, osaa toinen laittaa muumit pyörimään. Toisen erityistaitoja ovat kuperkeikka, tasajalkaa hyppääminen ja osaa palloakin heittää kovempaa kuin äitinsä :)

Päiväkodin muihin ryhmäläisiin verrattuna vaikuttavat olevan ihan normaaleja ikäisiään.

Meillä poika täyttää parin viikon päästä 2 v. Ei puhu oikeastaan mitään vielä, vain muutamia selkeitä sanoja ja sitten vähän enemmän epäselviä joita minä ymmärrän. Pukee itse housut, yrittää sukkia, pipoja ym. vaihtelevalla menestyksellä. Ei käy potalla. Tekee palapelejä, ehkä n. 20 palan sellaisia (tavallisia, ei nuppi-). Juoksee, potkii palloa, hyppää tasajalkaa. Kiipeilee joka paikkaan kuin mikäkin orava. On syönyt itse tasan 1-vuotiaasta, sen jälkeen ei ole saanut auttaa edes keittojen ym. kanssa. Sotkua on siis tullut mutta nyt syö siististi lähes kaiken.

Meillä huhtikuussa kaksi vuotta täyttävä poika. Puhuu paljon ja ihan ymmärrettävästi oikeine sijamuotoineen jne. Ei ole kovin kiinnostunut pukemisesta, eikä käy koskaan potalla. (Tietää kyllä kertoa, että aikuiset käyvät pöntöllä ja pienet lapset potalla, itse hän mieluusti asioisi lattialla.) Syö itse ja osaa myös kaataa maitoa kuppiin, sekä laittaa astiat koneeseen. (Melkein oikein) Motorisesti kai keskiverto poika, pomppii juoksee, kiipeilee jne. Kuperkeikkaa yrittäessän asettuu lähtöasemiin, mutta tokaisee sitten pääalaspäin, että "eipä uskallakaan kupperikeikkaa tehdä". :)

Meillä osaa halutessaan käydä potalla pissalla (kakalla ei), tyhjentää pyttyyn ja huuhtelee potan hanan alla. Piirtää jotain, lukee paljon katselukirjoja, tekee nuppipalapelejä, kiipeilee, juoksee, osaa avata vetoketjun ja laittaa pipon päähän ja riisua jotain vaatteita. Osaa etsiä ullkovaatteet valmiiksi. Puhuu jotain sanoja oikein ja sitten on paljon sanoja joita vain äiti ja isä ymmärtää. Osaa avustettuna tyhjentää tiskikoneen, täyttää pyykkikoneen ja monta muuta kotiaskaretta. Syö itse siististi kun sille päälle sattuu ja osaa juoda lasista, mutta silti käyttää vielä aika paljon tuttipulloa. Tasajalkaa ei oikein osaa hyppiä eikä yhdellä jalalla seistä ja kuperkeikkaa ei osaa tehdä.

meillä 2-vuotiaana sanoi muutamia yksittäisiä sanoja, toisti kyllä useita -muttei koskaan neuvolassa :)

söi itse ja joi mukista, ei käynyt potalla ennen 2-vuotisneuvolaa.

teki nuppipalapelejä, piirsi, tykkäsi kuunnella lyhyitä satuja, tanssi etenkin rock-musiikin tahtiin, maalasi vesiväreillä, rakensi 8 palikan torneja, potki palloa, juoksi ja kiipeili. tosin 2-vuotisneuvolassa ei suostunut tekemään mitään! sanoi EN HALUA :)

Tuota pallon potkasemista ei vielä 2v tartte osata.... sanoi mulle noi terapeuttiimmeiset joiden luona me ollaan käyty.

Meillä poika, syö ite jos haluaa, piirtää ja värittää oikein, kasaa palikoita ja tekee palapelejä, puhuu joitain sanoja. tekee noita kuperkeikkoja, hyppii tasajalkaa, potkii palloa, hiihtää siis on motorisesti todella hyvällä tasolla ainoastaa puhe on vielä hakusessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä....:
Tuota pallon potkasemista ei vielä 2v tartte osata.... sanoi mulle noi terapeuttiimmeiset joiden luona me ollaan käyty.

Meillä poika, syö ite jos haluaa, piirtää ja värittää oikein, kasaa palikoita ja tekee palapelejä, puhuu joitain sanoja. tekee noita kuperkeikkoja, hyppii tasajalkaa, potkii palloa, hiihtää siis on motorisesti todella hyvällä tasolla ainoastaa puhe on vielä hakusessa.

Siis tarkotitko että sun poika ei osaa potkasta palloa? Osaa kuitenkin hiihtää..Aika taitava jos 2v hiihtää, vai hiihtääkö muillaki? Mitä tarkottaa värittää ja piirtää oikein?

Meillä on nyt 1v9kk ikäinen poika. Osaa itse syödä ja juoda mukista (joskus kallistaa liikaa ja maitoa tulee aika tahilla), tekee torneja (harvemmin..taitaa olla tylsää), nuppipalapelejä, rakentaa dubloilla, heittelee ja potkii palloa (..välillä kaikkea muutakin..), hyppelee tasajalkaa, laulelee omia ja osittain oikeita lauluja (ei muista kaikkia sanoja), sanoo useampia sanoja peräkkäin eli koittaa muodostaa lauseita (sanajärjestys on joskus vähän kummallinen), tykkää piirtää, värittää ja muovailla (Muovailu on pikku näperrystä ja muovailuvahaa on pikku silppuna läntätty pöytään ja tuoliin. Kynillä vetelee viivoja ja "suttaa", kertoo että mitä piirtää.) Potalle ei istu. Sanoo, että EI TYKÄTÄ ja että EI TUU PISSAA..minkäs sille sitte. Pissaa lattialle tai astianpesukoneeseen jos otan vaipan pois. Mieluummin pidän vaippaa kesään asti.. Jaksaa kuunnella lyhyitä satuja, eli pahvikirjoja vielä luetaan. Ulkona oleminen on nyt pop.

Mua ihan naurattaa, miten ihanan samanlaisia teidän kaksivuotiaat, kuin meidän tyttö. Meillä on puhelias tapaus myös, puhuu pitkiä lauseita ja niistä saa hyvin selvää. Laulelee paljon lauluja ja osaa kokonaisia säkeistöjä (kaikki sanat ei kyllä tule ihan selkeinä ;). Potkii palloa, leikkii dubloilla, hoitelee nukkeja ja nalleja ja juttelee niille, kuten hänelle jutellaan pitkin päivää. Rakastaa muovailla ja katsoa aikuisen muovailevan vierellä. Piirtää mielellään, kuuntelee aika pitkiäkin tarinoita kuvakirjoista. On aikalailla kaikkea vastaan ihan periaatteesta. "Ei haua antaa suukkoja, ei haua tulla syliin, ei haua hakea itse tuttia" jne. Juuri tokaisi mummolle, joka pyysi tyttöä hakemaan kassinsa toisesta huoneesta: "EI HAUA, EI LÖYDÄ". Kovasti haluaa olla äidin kanssa ja nukuttamiseen kelpaa tällä hetkellä vain äiti... On tomeruudesta huolimatta ulkoleikeissä aika arkajalka. Varsinkin nyt talvisäillä häntä harmittaa jos lumessa on vaikea kävellä tai on liian liukasta...Ei ryntäile puistossa uusiin vempeleisiin, vaan aika lailla seistä kököttelisi, jos häntä ei kovasti kehottaisi jotakin kokeilemaan...:) Kotihoidossa.

...Niin ja osaa syödä itse, mutta syö itse vain jos sille päälle sattuu, juo hienosti mukista ja lasista, pulloa ei ole ollut käytössä. imetin aika pitkään. Pomppiminen ja juoksentelu sisällä on ihan huippukivaa, jos se sallitaan.

Yhteistyössä