Mitä 1-vuotiaasi osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Toisesta ketjusta napattu idea :)

Meillä maanantaina poika täyttää 1v ja hän

-Kävelee ja nousee seisomaan ilman tukea
-Kiipeää portaat
-Juo itse
-Syö lusikalla, vähän avustettuna tosin
-Sanoo sanat vaippa, kakka, pissa, isi, "kopkop", oho, joo, ei, haukku, ankka, pappa (nämä ainakin.. muuta ei tuu nyt mieleen)
-Heiluttaa
-Taputtaa
-Tanssii
-Osoittaa kysyttäessä moniakin asioita, eli ymmärtää ainakin jonkin verran puhetta
-Nyökyttää ja pudistaa päätään ja matkii muutenkin ihan kaikkea mitä me miehen kanssa tehdään :D

- soittaa huuliharppua
- tanssii
- kiipeää rappuset
- piirtää piirtolevyllä
- juo lasista avustettuna
- sanoo: äiti, isi, namnam, ei, tätä
- ilmaisee tahtonsa osoittamalla jotakin ja sanomalla tätä
- pyörii ympäri pepullaan ( ei siis vielä kävele )
- vierittää palloa

tässä nyt jtkin.

-seisoo ilman tukea ja kävelee n.1metrin matkan, eiköhän se kohta lähde :D
-taputtaa
-heiluttaa heipat
-heiluttaa päätä "eiksi" :D
-osaa kiivetä sohvalle, sänkyyn yms ja tulla alas satuttamatta itseään
-osaa juoda pullosta ja nokkamukista itse
-"tanssii" musiikin tahdissa
-osaa heitellä palloa minulle ja minä heitän takaisin

sanoja ei ole viellä tullut ainakaan tunnistettavasti, vaikak niitä kovasti opetellaan. :D äitiä odotellessa!

-kävelee,juoksee
-kiipeää pöydälle ja portaita
-juo itse,syöl avustettuna
-osoittaa esineitä pyydettäessä,noudattaa lyhyitä ohjeita
-leikkii piilosta
-rakentaa yli viiden palikan tornin puupalikoistaan
-ei puhu eikä pukahda :D

Ja muita juttuja,joita en jaksa erikseen luetella. Sängylle/sängyltä,tuolille/tuolilta,laittaa kengät jalkaan tms.

- Nyt lähtenyt kävelemään
- Taputtaa, tanssii, heiluttaa, ymmärtää helppoa huumoria, osaa sanoa mitä haluaa tehdä
- Tunnistettavia sanoja n. 40
- Syö itse lusikalla, juo nokkiksesta

Meidän juuri 1v täyttänyt:
-Kävelee hyvin ilman tukea, nousee seisomaan jne.
-Kiipeää portaat
-Vilkuttaa, kun sanotaan "heihei"
-Juo nokkamukista itse
-Sanoo "kakka" ja "kukka". Kertoo vaippaan tulleesta kakasta ja kakkahädästä sanomalla "kakka".
-Tekee suurimman osan pissoista ja kakoista pottaan (päivällä)
-Osaa painaa pyykkikoneen oikeasta napista päälle :D

Lapsi on nyt 1v2kk
-kävelee ja melkein juoksee
-kiipeää portaat
-höpöttelee omaa kieltään
-taputtaa
-tanssii
-juo itse mukista, mutta pitää olla taikamuki tai muuten juomat on pöydällä tai lattialla
-vilkuttaa, kun itseään huvittaa, eli osaa kyllä :)
-sanoo ei pyörittämällä päätä

onhan tämä se ketju mihin kirjoittaa vaan ne voiden 1v tekee kaikkea mahdollista kun meidän 11kk on oppinut just nousemaan seisomaan. ei millään opi noita kaikkia kuukaudessa.... :D

[QUOTE="leena";25380142]onhan tämä se ketju mihin kirjoittaa vaan ne voiden 1v tekee kaikkea mahdollista kun meidän 11kk on oppinut just nousemaan seisomaan. ei millään opi noita kaikkia kuukaudessa.... :D[/QUOTE]

Ei mun mielestä ihan noinkaan. Onhan vastauksista havaittavissa, että toiset on motorisesti ja toiset kielellisesti taitavia. Eri lapset osaavat eri jutut, yksi lapsi ei tietenkään osaa kaikkia tässä ketjussa lueteltuja asioita :D. Ja varmaan sunkin lapsi osaa muuta kuin nousta seisomaan ;). Ja sen voin kyllä sanoa, että meillä kuukaudessa on kehitytty ihan hirveästi, joten sunkin lapsi voi osata kuukauden päästä jo vaikka mitä! Ja osa vastauksistahan koski jo esim. 1v3kk lasta, ihan eri asia kuin 11 kk.

- heiluttaa, kun joku lähtee
- tanssii
- taputtaa
- sanoo "äiti" ja meidän kissan nimen
- tekee kuperkeikkoja futonilla (kyllä vain!)
- kävelee, mutta konttaa vielä, jos haluaa nopeasti paikasta toiseen
- konttaa rappuset ylös
- antaa pyydettäessä tavaran kädestään
- laittaa telkkarin kaukosäätimestä päälle ja pois
- osoittaa pyydettäessä esim. telkkarin, vessan, uunin, kahvinkeittimen, kukan, kellon, jääkaapin, kirjahyllyn, äidin, isän ja vaikka mitä muuta

ja sitten näitä, mitä ei osaa, vaikka jotkut ikätoverinsa osaavat:
- pelkää pottaa, joten ei ole pottailtu
- ei syö itse ja juo tavallisesta mukista/lasista, kun avustetaan

Meidän 1v 2 kk lapsi
-puhuu n.10 sanaa, pudistää päätä ja nyökkää
-kävelee, juoksee, kiipeilee, seisoo varpaillaan (ilman tukea) ja nousee seisomaan syöttötuolissa
-taputtaa, vilkuttaa
-kiipeää portaissa
-syö itse, juo nokkamukista
-ilmoittaa kakkahädästä
-tanssii
-osaa riisua vaatteet (paidan, sukkikset, sukat...)
-potkii ja heittää palloa

[QUOTE="leena";25380142]onhan tämä se ketju mihin kirjoittaa vaan ne voiden 1v tekee kaikkea mahdollista kun meidän 11kk on oppinut just nousemaan seisomaan. ei millään opi noita kaikkia kuukaudessa.... :D[/QUOTE]

No mä just mietin samaa :D Toisaalta teidän lapsi voi osata tehdä jotain mitä muut eivät ole maininneet. Mustakin välillä tuntuu, ettei tuo osaa muuta kuin kävellä (kun ei esim. puhu tai syö sujuvasti itse vielä), mutta sitten taas toiset samanikäisten äidit saattaa ihmetellä, kun lapsi tekee jotain mun mielestä tavallista, että osaako se jo noin?

Meidän 1-vuotias osaa kävellä ja kiipeilee jonkin verran, mutta konttaa jos haluaa mennä nopeasti.

Ei puhu sanoja, mutta ymmärtää kyllä puhetta varmaan paremmin kuin olen kuvitellut, kommunikoi paljon osoittelemalla ja puhumalla "vauvakieltä" (kuulostaa hassulta, kun se komentaa :D<3).

Saa silloin tällöin jonkin lusikallisen menemään jopa suuhun, juo nokkamukista jos huvittaa (usein haluaa vain leikkiä sillä...). Tavallisesta mukista ei olle edes kokeiltu.

Hytkyy musiikin tahdissa. Osoittaa kysyttäessä missä on lamppu, pupu, kello jne. Ei kovin monia asioita kyllä vielä.

Osaa antaa kanille esim. näkkärin palan, osaa pinota sisäkkäin menevistä muovikipoista tornin jos avustan hieman.

Lajittelee lattialla sekaisin olevia erilaisia leluja eri paikkoihin, esimerkiksi puupalikat vie tv-tason hyllyyn, dublot kerää yhteen astiaan, nuppipalapelin palat kerää aina lehtitelineeseen... Ottaa pehmolelun syliin ja hoitaa sitä keinuttamalla ja sanomalla "aaai aaai". Näitä en ole opettanut :D

Istuu potalla mielellään, mutta sinne ei ole vielä koskaan tullut yhtään mitään.

Just tajusin, että en ole tainnut koskaan taputtaa lapsen kanssa, eikä meillä ole portaita niin niitäkään ei ole opeteltu.

[QUOTE="-p-";25380242]- heiluttaa, kun joku lähtee
- tanssii
- taputtaa
- sanoo "äiti" ja meidän kissan nimen
- tekee kuperkeikkoja futonilla (kyllä vain!)
- kävelee, mutta konttaa vielä, jos haluaa nopeasti paikasta toiseen
- konttaa rappuset ylös
- antaa pyydettäessä tavaran kädestään
- laittaa telkkarin kaukosäätimestä päälle ja pois
- osoittaa pyydettäessä esim. telkkarin, vessan, uunin, kahvinkeittimen, kukan, kellon, jääkaapin, kirjahyllyn, äidin, isän ja vaikka mitä muuta

ja sitten näitä, mitä ei osaa, vaikka jotkut ikätoverinsa osaavat:
- pelkää pottaa, joten ei ole pottailtu
- ei syö itse ja juo tavallisesta mukista/lasista, kun avustetaan[/QUOTE]

Lisäys: lisäksi poika kiipeilee JOKA PAIKKAAN. Yks päivä esim. kiipesi keittiöntuolille ja siitä ruokapöydälle. Huoh. Hiukan rasittavaa. Matalammista paikoista osaa onneksi tulla itse jalat edellä alas.

- Kävelee (hiukan huojuen ja väsyneenä pyllähtelee)
- Juo nokkamukista itse
- Osaa mennä rappuja ylöspäin ihan mallikkaasti mutta alaspäin tulisi etuperin
- Pyörittää päätään kyllä muutenkin mutta osaa siten viestiä myös ei:n
- Vilkuttaa
- Tulee vessaan perässä jos sanoo että lähdetään ottamaan kakka pois
- Osaa laittaa laatikot kiinni siten ettei sormet jää väliin
- Mallaa asioista päähänsä hatuksi ja jalkoihinsa sukiksi
- Kuten joku muukin sanoi niin ymmärtää puhetta varmasti enemmän kuin tajuankaan

Lusikasta ei ymmärrä mitään, onneksi ei osaa vielä kiivetä sohville ym. kun kerran alastulo tapahtuisi päälleen, normilasista/mukista ottaa kyllä hyvin hörppyä mutta jos omiin käsiin antaisi niin syliin menisi. Osoittelee kaikkea ja sanoo "ka" tai "kä", sitten pitää kertoa että mistä on kysymys. Ei puhu kuin omaa kieltään, ehkä minusta on sanonut joskus jotain "ätä" ja isästään "sssii". Kengillä ei osaa kävellä yhtään edes sisällä (suorastaan ne jalassa ei voi liikkua minnekkään, mikähän tähän auttaisi? Totuttelu vain?).

- Kävelee (hiukan huojuen ja väsyneenä pyllähtelee)
- Juo nokkamukista itse
- Osaa mennä rappuja ylöspäin ihan mallikkaasti mutta alaspäin tulisi etuperin
- Pyörittää päätään kyllä muutenkin mutta osaa siten viestiä myös ei:n
- Vilkuttaa
- Tulee vessaan perässä jos sanoo että lähdetään ottamaan kakka pois
- Osaa laittaa laatikot kiinni siten ettei sormet jää väliin
- Mallaa asioista päähänsä hatuksi ja jalkoihinsa sukiksi
- Kuten joku muukin sanoi niin ymmärtää puhetta varmasti enemmän kuin tajuankaan

Lusikasta ei ymmärrä mitään, onneksi ei osaa vielä kiivetä sohville ym. kun kerran alastulo tapahtuisi päälleen, normilasista/mukista ottaa kyllä hyvin hörppyä mutta jos omiin käsiin antaisi niin syliin menisi. Osoittelee kaikkea ja sanoo "ka" tai "kä", sitten pitää kertoa että mistä on kysymys. Ei puhu kuin omaa kieltään, ehkä minusta on sanonut joskus jotain "ätä" ja isästään "sssii". Kengillä ei osaa kävellä yhtään edes sisällä (suorastaan ne jalassa ei voi liikkua minnekkään, mikähän tähän auttaisi? Totuttelu vain?).

Ja vielä..

- Taputtaa
- Nytkyy musiikin tahdissa

Nämä tapahtui aamulla yhdistettynä kun alkoi Salkkareiden tunnari soimaan tallennukselta :D

Yhteistyössä