Mistäs sanotte näistä tulevaisuuden suunnitelmista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukuliukuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miukuliukuri

Vieras
Mie olen tämmönen nuorehko äiti. Mulla ei ole ammattia. Pelkkä lukio ja ylioppilastutkinto käytynä. Olin jo kovasti suunnitellu, että alkaisisn oppisopimusopiskelijaksi tänä syksynä.

Taloudelliset syyt ei mahdollista kokopäiväistä opiskelua mulle: olemme juuri saamassa valmiiksi oman talon, josta lainan maksuun menee vajaa 1000 euroa kuukaudessa. Lisäksi tietty kaikki muut omakotitalon maksut...

Saatiin sitten miehen kans idea, että hommataan uusi tontti ja aletaan ihan täysipäiväisiksi rakentajiksi. Mies otaa vapaata töistään ja minä unohdan hetkeksi opiskeluhaaveet. Kahden vuoden päästä meillä olisi kaksi taloa, joista vanhemman voisi myydä hyvällä voitolla... Näin saataisiin lainoja rutkasti pienemmiksi.

Sitten olisi varaa jopa täysipäiväiseen opiskeluun, saisin korkeamman koulutuksenkin...

Mitä mieltä, kannattaako teidän mielestä jättää tuo oppisopimusjuttu tekemättä ja tähdätä vaikka amattikorkeaan parin_kolmen vuoden päähän? Itseäni toisaalta mieityttää ikäni, olen 24 v.... Tuntuu, että kaikilla ikäisilläni on jo ammatit, mutta minulla ei... :/

Alkuperäinen kirjoittaja miukuliukuri:
Mie olen tämmönen nuorehko äiti. Mulla ei ole ammattia. Pelkkä lukio ja ylioppilastutkinto käytynä. Olin jo kovasti suunnitellu, että alkaisisn oppisopimusopiskelijaksi tänä syksynä.

Taloudelliset syyt ei mahdollista kokopäiväistä opiskelua mulle: olemme juuri saamassa valmiiksi oman talon, josta lainan maksuun menee vajaa 1000 euroa kuukaudessa. Lisäksi tietty kaikki muut omakotitalon maksut...

Saatiin sitten miehen kans idea, että hommataan uusi tontti ja aletaan ihan täysipäiväisiksi rakentajiksi. Mies otaa vapaata töistään ja minä unohdan hetkeksi opiskeluhaaveet. Kahden vuoden päästä meillä olisi kaksi taloa, joista vanhemman voisi myydä hyvällä voitolla... Näin saataisiin lainoja rutkasti pienemmiksi.

Sitten olisi varaa jopa täysipäiväiseen opiskeluun, saisin korkeamman koulutuksenkin...

Mitä mieltä, kannattaako teidän mielestä jättää tuo oppisopimusjuttu tekemättä ja tähdätä vaikka amattikorkeaan parin_kolmen vuoden päähän? Itseäni toisaalta mieityttää ikäni, olen 24 v.... Tuntuu, että kaikilla ikäisilläni on jo ammatit, mutta minulla ei... :/

Saako mies siltä ajalta palkkaa, jolla maksaa 1 talon lainat?

Ja saatteko lainaa, millä maksaa 2 talon..?

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Hiukan ihmetyttää, että millä rahalla te sitten eläisitte tuon rakennusvaiheen?

ups, unohdin mainita, että mulle on tulossa pieni pompsi rahaa. Pikkuisen lainarahaa siihen lisäksi, niin tuo rakennusvaihe olisi rahoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Hiukan ihmetyttää, että millä rahalla te sitten eläisitte tuon rakennusvaiheen?

ups, unohdin mainita, että mulle on tulossa pieni pompsi rahaa. Pikkuisen lainarahaa siihen lisäksi, niin tuo rakennusvaihe olisi rahoitettu.

Kanttaa kysyy pankista se laina ensin, ja laskettaa kaikki menot ym, että pärjääkö.

Ja huomioida se, että kohta tippuu (on jo tippumassa) asuntojen/kiinteistöjen hinnat, että saako omat pois, kun myy/saako edes myytyä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä ainakin uskon koulutukseen. Myisin talon pois, opiskelisin hyväpalkkaisen ammatin, ura ulkomailla, paljon fyffeä ja sitten ne unelmatalot.

mie en missään nimessä halua uraa ulkomailla. Haluan rauhallista perhe-elämää. Enkä paljoa fyffeä...

En halua edes unelmataloa. Mutta noilla taloilla saisin taloudellisen mahdollisuuden hankkia koulutuksen ammattikorkeasta. Tätä omaa taloa ei todellakaan myydä pois, jos uutta ei tehdä. Olen kurkkuani myöten täynnä vuokralla asumista.

Mitäs hyötyä siitä ammattikorkean tutkinnosta on, jos ei sulla esim. kolmekymppisenä löydy vielä ollenkaan alan työkokemusta? Harva palkkaa sellaisen. Ja aika monesti saman ammatin voi opiskella myös tuolla oppisopimuksella, josta saa siis sen työkokemuksen + palkan koko opiskeluajalta.

Tälläisiäkin kannattaa pohtia..

Yhteistyössä