mistähän johtuu kun tulee useesti verta nenästä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mama83

Jäsen
17.08.2005
30
0
6
mun reilu vuoden ikäiseltä pojalta! monesti yöllä tai aamulla tulee verta ihan kunnolla nenästä?? onko kellää samanlaisii kokemuskia tai tiedättekö muuten vain et mistä toi vois johtua??
pelottaa vähän et liittyykö johonki sairauteenn
vastailkaa!

Saattaapi johtua ihan talvesta ja ilman kuivuudesta. Omalla likalla tulee veristä räkää nenästä, mutta verta ei kuitenkaan vuoda. kannattaa laittaa ilmankostutin lapsen huoneeseen yöksi tai vaikkapa märkä pyyhe patterin päälle (edellyttäen että ei ole sähköpatteri). Jos patteria ei ole, nosta vaikka pyykit huoneeseen kuivamaan. Jos tästä ei ole apua, pyydä neuvolassa ottamaan hemoglobiini lapselta. Itselläni oli lapsena huono veri ja sen takia veren vuoto nenästä oli lähes päivittäistä.

hei ja kiitos vastauksesta!olen itsekkin ajatellut tuota talven kuivaa ilmaa...mutta sitä verta tosiaan oikein valumalla tulee! hemoglopiinin mitattiin pari päivää sitten pojan 1-vuotis neuvolassa ja se oli hyvä!

Mulla itselläni on aina tullut herkästi verta nenästä. Etenkin just talvella. Välillä on auttaneet sellaiset A-vitamiiniöljytipat apteekista, en tiedä kuin saa lapsilla käyttää ja sitten ihan bepanthenrasvalla sierainten rasvaaminen - kai se rasva sitten vähän kulkeutuu sinne limakalvoille kaikkiaan ja suojaa.
Kannatta myös lääkärissä kysellä, oli olemassa jotain reseptillä saatavaa nenärasvaakin. Voi muutenkin olla hyvä vähän selvittää syytä - joskus jos on joku isompi suoni siellä nenässä, joka vuotaa herkästi, niin voivat sen polttaa kiinni, että ei ihan koko ajan tartte tiputtaa.

Edellinen neuvo taisi olla jo aika kattava, mut vastaan nyt vielä. Joillain ihmisillä ilmeisesti on vaan sellanen taipumus, etenkin lapsilla. Mun siskolla tuli kouluikäsenä verta nenästä usein -ja sitä tuli kerralla paljon. WC-pöntön päällä kykki ja norona valui :/ Sitä en muista alkoiko ihan noin pienenä. Tyypillistä on, että illalla nukkumaanmenon yhteydessä alkaa.

Minulla kans tuli paljon verta nenästä pienenä. Saatoin keskellä yötä herätä verilammikosta... Minulla kyllä oli verisairaus, että siitä se johtui. Sit isompana aina liikuntatunnin jälkeen alkoi vuotamaan verta. Tiesin varata paperia tunnin jälkeen saataville ;)

No ei se hauskaa ollut, mutta toisilla on verivuonet niin pinnalla, että ne kannattaa käydä "polttamassa" sairaalassa. Minultakin poltettiin. Ei se ole iso toimenpide eikä niin kamala miltä kuulostaa. Kuiva ilma voi olla myös syynä. En alkais pelkäämään mitään sairautta vaan kertoisin neuvolassa/lääkärissä, että voisko niitä hiussuonia polttaa, niin ei vuotais niin useesti. Tsemppiä! :wave:

Yhteistyössä