Mistä voi tällainen johtua..herääminen yöllä oksentamis tunteeseen..? :/

  • Viestiketjun aloittaja kysymyys
  • Ensimmäinen viesti
kysymyys
Eli siis, no taas viime aamuyöllä. Herään siihen, että meinaa oksu lentää. Se on ihan kamala tunne. Sydän hakkaa satasta, hikoiluttaa, mahassa myllertää, tulee sylkee vain paljon suuhun..mutta ei kuitenkaan koskaan ole oksennusta tullut. Se menee ohi aika nopeasti, kun nousen heti pystyyn..hengitän tasaisesti ja menen juomaan lasin vettä. Mutta tällaista ei ole ollut vain kerran, alkaa olemaan jo aika usein. Alkuun luulin, että johtu jostain verenpaineen laskusta tai jostain. Tai siintä, että olen nukkunut pitkään selälleen. Mut kun ennen olen tykännyt nukkua selälleen, eikä koskaan ollut tällaista. Tämä vaiva on ollut nyt sellasen puolisen vuotta kiusanani. Pitääkö jo huolestua? Mitä tämä voi olla?
 
"ap"
Niin ja sit kun tuollaista on käynyt, koko päivä on sellainen kuvottava olo. Päätä saattaa koskea siihen päälle ja olo on sellainen, että oisi vaikka syönyt paljon jotain makeaa ja on sellainen höhlä olo :D Kun en oikein osaa selittää tuota oloa. Ei oo olo, että oksentais, mutta sellainen paha olo kuitenkin sen seuraavan päivän siintä, kun yöllä on herännyt tuollaiseen.
 
"vieras"
Mulla oli ihan samat oireet ja menin lääkäriin. Ja se oli närästys, joka oireili tuolla tavalla. Kun sain närästyslääkkeet kuuriluontoisena, vaiva loppui siihen. Lisäksi illalla kannattaa karsia närästystä aiheuttavat ruoka-aineet, esim. kurkku, tomaatti, suklaa, hiilihappoiset juomat jne.

Sit joskus mulla närästys oireilee klassisina poltto-oireina rinnassa. Mutta voi oireilla välillä pelkästään pahoinvoinnilla. Kun sulla olo helpottuu ku nouset ylös, niin luultavasti on se närästys. Eli menet lääkäriin tai kokeilet käsikaupan närästyslääkkeitä.
 
"nyyti"
voiko olla närästystä.Kokeiles ottaa joku närästyslääke/jauhejuoma illalla josko auttais?Mulla oli loppuraskaudessa hirveä närästys yöllä heräs aina tuommoiseen oloon.
 
"ap"
Happi riittää, kun aika useasti ikkuna auki. Tai huone on iso ja ovi auki. Ilma vaihtuu kyllä. Närästys,hmm.. En ole ajatellutkaan tuollaista. Sellainen on ilmennyt mulla vain polttoina. Voin kyllä kokeilla, että otan vaikka illalla rennien.
 
"ap"
[QUOTE="Kaisa";24308955]jos sul on närästysvaivaa (etkä ole raskaana) ni mikset hae suosiolla apteekista lääkekuuria[/QUOTE]

Siis kun ei mulla ole mitään närästysvaivaa :D Mielestäni, eli tuo kun sen tunnen..polttelua tapahtuu HYVIN harvoin. Yleensä kun olen syönyt paprikaa, joten sen olen jättänyt pois. Joten en oo ajatellut, että mulla närästystä olis ja vois ilmetä tuolla oksentelu jutulla öisin. Ja juu, en ole raskaana. Muistan kyllä sen helvetin, kun olin raskaana ja närästi niin paljon ja tuntui, että ei renniet paljon auta. Ja se tunne oli silloin polttelua.
 
Kokeile nostaa sänkysi pääpuolta, mutta vain pääpuolta!
Ei siis jalkojen alle niin että koko sänky on vinossa, vaan siten, että makaat 'vinkkelissä' siten että jalat ovat vaakatasossa mutta vyötäröstä ylöspäin koholla.

Voi olla tuota närästysvaivaa, refluksia tms ilman että varsinaisesti närästyksen tunnetta silti olisi. Mun isälläni oli juuri tuollaista pitkän aikaa, yski myös aamuisin kovasti limaa. Viikko pääpuoli koholla ja vaivat tiessään.
Ei sitä tarvitse vallan istuallaan nukkua, mutta jotain 15-20 cm taitaa olla korotus minkä isäpappa sänkyynsä patjan alle nikkaroi (sellaisen ritilän).
 
vierailija
Googlella löysin tähän vanhaan keskusteluun.
(Olen noin 30 -nainen, en ole tietääkseni raskaana. En ole vielä raskaana ollutkaan.)

Viime yönä heräsin siihen, että mahaan koskee, oksettaa ja tulee pikku röyhtäyksiä. Olo oli erittäin kummallinen, tukala ja tuntui todella pahalta kääntyä sängyssä kyljelleen.
Hain Rennien kaapista ja se alkoi auttamaan, mutta mahakipu jäi. Ajattelin, että menkat alkaisi, koska niiden pitäisi alkaa lähipäivinä (mutta stressi taas siirtää menkkoja). Otin särkylääkkeen ja sain nukutuksi.

Menkat eivät alkaneet, elleivät nyt päivän aikana ala. Mahakipu olikin erilaista ennen Rennien ottamista. En vain löydä googlettamalla tuota, että närästyksessä voi sattua mahaan noin kovasti. Pahoinvoinnin/oksetuksen bongasin joltain sivulta.

Minulla on (satunnaisesti) närästystä ollut ilman polttelua. Se on lähinnä sitä pikku röyhtäilyä, jonka seurauksena tavallaan tuntuu kuin ei saisi hengitettyä kunnolla. Lakritsi aiheuttaa pienen polttelun ja huvittavaa ottaa lakritsin makuinen Rennie silloin :D Yritän välttää toki.

Äidilläni on ollut aina närästystä, joten olen osannut odottaa kyseistä vaivaa. Olen vain äimänä viime yöstä kun vielä unisena en heti tajunnut syytä ololleni. Ennemmin kun en ole ensinnäkään kokenut yöllä närästystä, eikä toisekseen ole tullut pahoinvointina ja mahakipuna. Säikähdin hieman asiaa.

Halusin kertoa tämän, jos joku muukin pohtii asias. Jokapaikassa pääoireeksi kerrotaan polttelun, muttei minulla ole sitä useinkaan. Ja jos närästys on ollut ennen tietynlaista, ei se tarkoita, etteikö oireet voisi muuttua iän myötä. Kehomme ei pysy samanlaisena kun ikäännymme kokoajan. Ei siis kannata olettaa, että kun on ennen ollut noin niin nyt ei voi olla näin :)

Nyt jään toivomaan, ettei viime öinen närästyskohtaus tule uusiutumaan. Ainakaan usein. Ei ollut mukavaa ja inhoan kuormittaa itseäni lääkkeillä.
 
Tuttu vaiva. Inhaa herätä siihen, että oksua on suun täydeltä... Tosiaan, tyynykikka auttaa, samoin happaman välttäminen ennen nukkumaan menoa. Ei vielä ole tarvinnut lääkettä.
Luulen, että on refluksitauti, ts. vatsan läpät falskaa.
 

Yhteistyössä