Mistä tunnistaa välilevyn pullistuman tms vaivan mikä ei parane ilman lääkäriä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minulla on ollut elämässäni 4 kertaa paha noidannnuoli, viimeksi talvella. Nyt on ollut jo useamman kuukauden selkä kipeänä, aina se sama kohta missä noidannuolikin oli, oikean pakaran keskikohdassa/yläosassa.

Kipu ei säteile jalkaan eikä minnekään, on vain tuossa samassa kohdassa.
Yritän jumpata ja vahvistaa selkää ja lihaksia mutta ei se tunnu tehoavan.

Selkä on aamuisin aina todella jäykkä, pitää venytellä ja vanutella että pääsen hakemaan tavaroita lattialta ja että saan kädet lattiaan jalat suorana. Illalla se menee heti mutta sattuu toki sinne kipukohtaan.

En ole käynyt lääkärissä kuin joskus vuosia sitten kun tuli eka noidannuoli. Olikohan 10 vuotta sitten? Lääkäri antoi kipulääkettä ja sanoi että noidannuoli ei ole vakavaa, se menee ohi.

Minua ärsyttää tämä "krooninen" kipu mikä on ollut nyt kuukausia. En ole ylipainoinen (170 cm, 64 kg).
Kävelen paljon, voimistelen joka päivä.
Tilasin nyt vastuskuminauhoja minkä avulla yritän treenata selkää vieläkin paremmin.


Jos se onkin välilevypullistuma? Netissä lukee että nekin menee ohi. Onko tuo totta? Mitä kaikkea siellä pakaran kohdalla voi olla mikä ei mene pois?

Lääkäriin menen vasta jos mikään ei tehoa. Kehitän vielä vatsalihaksiani ja selkälihaksia ja reisilihaksia, ei ne ole vielä optimaalisessa kunnossa. Kun ne on vahvat ja kipu jatkuu, en kai voi tehdä itse enää mitään. Ärsyttää olla näin vaivainen.

Onko jollain ollut samaa? Tuliko selkärangasta jotain ulos tms? Vai voiko lihas olla jumissa? Saako sen itse pois?
 
vierailija
Eipä sitä taida oikein voida tunnistaa kuin kuvaamalla. Välilevytyrä eli välilevyn pullistuma voi olla vakava tai ei niin vakava eikä sitä aleta leikkaamaan kuin vakavissa tapauksissa. Jonkun lausuman mukaan meillä kaikilla on magneettikuvissa näkyviä muutoksia, jos kaikista kuvat otettaisiin, eli se ei sinänsä kerro vielä mitään. Oireiden perusteella päätetään hoito. Ja usein se pullistuma tosiaan kuroutuu itsestään, jos ei ole todella paha, ja sitten se saattaa olla vuosia täysin kivuton kunnes taas lipsahtaa väärään asentoon. Selkävaivoillehan on tyypillistä, että ne jatkuvat läpi elämän.

Itse sain aikoinaan avun selkävaivoihin kiropraktikolta. Oli ns. akuutti vaihe päällä ja se vain pitkittyi ja pitkittyi. Kiropraktikon käsittelyssä lukot alkoivat aueta ja muutamassa viikossa kivut lähtivät. Sen jälkeen vaiva uusinut vuosien varrella muutamia kertoja, mutta ei koskaan enää niin pahasti. Jonkinlainen manipulaatiohoito voisi olla harkinnan arvoinen.

Lääkärissä käyminenkään ei koskaan ole huono vaihtoehto. Vaikka sieltä ei välttämättä suoraa apua saa koska leikkaamaan ei helposti ruveta (eikä kannatakaan), lääkäri voi määrät lihasrelaksantteja, jotka ilman muuta voivat auttaa. Monestihan se nimittäin on niin, että vaikka alkuperäinen vamma on luustossa, erilaiset suojakrampit ja jäykkyydet lihaksissa sitten pahentavat ja pitkittävät oireita. Eli syntyy se kierre, että on koko ajan jumissa ja liikkuu jotenkin huonosti, mikä sitten taas pahentaa jumeja.

Ja jumeihin liittyen on sellainenkin asia, että vaikka liike on selkävaivoille hyväksi, liika liike ei välttämättä ole. Eli sitäkin voisit kokeilla, että et jumppaisi ihan niin paljon, vaan kokeilisit antaa selän olla rauhassa muutaman päivän ja kävisit vain kävelylenkeillä. Makaamaan ei pidä enää nykysuositusten mukaan jäädä, mutta ehkä jonkinlainen lepo tekisi kudoksille silti hyvää.
 
vierailija
Välilevyn pullistuma voi olla oireetonkin, löytyy vain sattumalta, kun kuvannetaan.

2 kk jatkunut selkäkipu on kyllä aihe käydä lääkärissä. Varmaankin saat lähetteen magneettiin. Tai toivon mukaan saat.
 

Yhteistyössä