Mistä tietää, jos jokin risteys onkin tasa-arvoinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Autokouluunko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Autokouluunko

Vieras
Monesti kun on sellaisia pikkuristeyksiä, jotka ovatkin tasa-arvoisia, mistä sitä voi tietää, että onko toisella kolmio, ilman että pysähtyy jokaiseen katsomaan. Kunhan mietin tällaisia, suunnitelmissa mennä autokouluun joskus, mutta en uskalla kun pelkään ajavani jonkun kylkeen tuollaisissa tapauksissa

No ei sitä mistään muusta voi tietää, kuin siitä että "pysähtyy" katsomaan. Kyllä sen kolmion takapuoleltakin erottaa :)

Mä ajan hissuksiin risteyksissä jotka on mulle tuntemattomia jotta ehdin ottamaan selvää milloin on oma ajovuoroni, eli väistänkö minä vai se oikealta tuleva.

Ja eihän noita tasa-arvoisisa ole kuin hitaissa nopeuksissa, joten kyllä ne ehtii katsomaan.

yleensä!!!! kun ekan risteyksen tiellä tarkistaa loput ovat samaa mallia.

toki muutamia poikkeuksia löytyy, että tien "luonne" muuttuu ja risteystyyppi samalla.

mua enempi jännittää auton käsittely! :)

No, on lisäksi olemassa etuajo-oikeutetun tien merkki, mutta se on siis vain sellaisilla teillä, joissa _kaikki_ sivutiet tulevat kolmion takaa. Mut siis kylkeen ajolta välttyy sillä, että katsoo aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ok, ajattelin, että jos sitä varten on joku ihan oma liikennemerkki

On, ja mikään muu merkki ei ole samanlainen joten tiedät aina kolmion vaikka näkisit sen takapuolelta. Kyl se on oppii kattomaan ajaessa ja tutuksi tultua muistaa ne paikat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ok, ajattelin, että jos sitä varten on joku ihan oma liikennemerkki
Kyllähän siihen on olemassa liikennemerkki nimeltään etuajo-oikeutettu tie.
211.gif

Tietenkään sitä ei ole joka paikassa vaan käytetään vain tietyn tyyppisillä tieosuuksilla ja tietynlaisissa risteyksissä. Kaikkien pikkuteiden vuoksi tuota ei tarvitse olla.

Jos et tiedä onko risteävällä tiellä kolmio vai ei niin silloin pitää aina käyttäytyä sen mukaan kuin siellä ei olisi eli olet valmis väistämään tarvittaessa. Kolmion oppii kyllä löytämään sieltä.

MUOKS: Tuo on siis kärkikolmion vastakohta eli tällaisen merkin vaikutusalueella sinun ei tarvitse väistää risteävää liikennettä ja voit olla varma että muilla on kolmio.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Kaikenmaailman törpöille korttia myönnetään, HUH

Elä viitti, Miksi sun pitää olla ilkeä? Eihän alottajalla ole edes vielä korttia ja kysyähän aina saa vai?

No, joo-o. Tälle törpölle ei kuule kukaan ole vielä korttia myöntämässäkään, jos yhtään osaat lukea, se selviää kyllä aloitukseta, että huh vaan itelles

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Kaikenmaailman törpöille korttia myönnetään, HUH

Kaikenmaailman törpöt ne tätä palstaa lukeekin :xmas:

Muahmuah :) mutta siis vastaus on, että pitää vain katsoa onko toisella se kolmio :) ehkä mä joskus vielä uskallan mennäkkin autokouluun :)

Yhteistyössä