Mistä te ostatte vapuksi niitä kelluvia rusinoita?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mora"
Ei ole mitään järkeä tuhlata rahojaan noihin RiseUp raisinsseihin, kun tälläkin foorumilla on esitetty niin paljon edullisia keinoja saada rusinat kellumaan. Oma, kaveripiirissänikin parhaaksi todettu keino on seuraava; yksinkertaisesti heitä rusinat sima-ämpäriin korkeassa kaaressa, jolloin imukykyiset rusinat imevät ilmavirtaa sisäänsä. Tällöin niistä tulee hyvin ilmavia ja siksi ne kelluvat. Simaan osuessaan ja kastuessaan rusinat myös turpoavat ja kellastuvat! Rise Up -raisinssseissa tietenkin on se oma erityinen makunsa, mutta tämäkin efekti saadaan luotua, kun käytetään rainbowin tahi pirkan halppis -rusinoita, jotka ovat kaupan hyllyillä päässeet käymään h.i.u.k.a.n enemmän kuin esim. sunmaidin rusinat. Halpa ja helppo, toimiva keino! :) Erityisen imukykyisiä yksilöitä ovat tunisialaisen Suckup -lajin rusinat :) Tätä lajia saa ainakin rainbowilta, sekä tottakai alaan erikoistuneista liikkeistä.
 
Historiamummo-46
Te nykypäivän nuoret kenties ette oikein tiedä Kuolleesta merestä mitään? Hyvänen aika sentään. Tämä opetettiin jo kansakoulussa: koska suolantuotannon tarve väheni varsinkin Jordanian puolella, piti löytää vaihtoehtoisia tulolähteitä kylpylämatkailun lisäksi. Kalifornialainen rusinamestari sir Ry Sinfull toi kelluvan keltaisen rusinan viljelmänsä Kuolleen meren rannikolle lähelle Al Mazraa. Todettuaan Kuolleen meren loistavaksi paikaksi suolapitoisuutensa takia, sir Ry Sinfull levitti viljelmänsä Israelin puolelle 70-luvun alussa. Kelluvien (keltaisten) rusinoiden saanti vain on ollut hankalaa johtuen Lähi-Idän tapahtumista.
 
"Jekku"
Itse en ole koskaan saanut rusinoita kellumaan, joten olen sitten kääntänyt simapullon vain ylösalaisin ja ottanut siitä kuvan FB tilapäivitykseen, sitten vain kuvanmuokkauksella kääntää kuvan ylösalaisin.
 
"onneton"
Älkää missään nimessä käyttäkö heliumrusinoita!!! Me laitettiin niitä simaan viime vuonna ja 5-v. tyttö nousi taivaan tuuliin! sinne se purjehti pohjoistuulen mukaan ja vilkutteli iloisesti. Eikä olla sen koommin nähty!

taidamme tänä vuonna kokeilla noita sepelirusinoita.
 
"Rinkeli"
Hei, nyt on hätätilanne käsillä - lähdin valmistautumaan vappuun ihan liian myöhässä tänä vuonna ja löysin vihdoin lähi-Siwasta noita Blow Jobbeja aikamoisen metsästyksen jälkeen (enää pari pakettia jäljellä, sanoivat). No tietenkin sitten heti kotiin tultuani laitoin paketin eteisen penkille odottamaan niin eiköhän meidän isäntä istunut sen päälle! Nyt on rusinat liiskana ja kokeilin tuota vesilasi-testiä niin suurin osa rusinoista ei enää kellu :( Eli niistä on ilmeisesti kaikki ilmat pihalla.

Sellaista kysyisinkin, kun palstalta näkyy löytyvän paljon tietoutta aiheesta - eli voinko nyt kokeilla udelleen-ilmauttaa liiskatut rusinat jollakin keskustelussa aiemmin mainitulla keinolla, vai menikö nyt kalliit rusinat hukkaan?
 
"Auts"
...nyt sitten että niitä kelluvia rusinoita ei missään nimessä pidä syödä!
Ne on vaan koristeita! Mutta jos syö, niin ei niihin kuole....tulee vaan aamulla kelluva kakka. Ja kaikkihan sen tietää että sitten menee hermo kun ei se mene alas vaikka kuinka monta kertaa huuhtelis!

Kyllä mami tietää!
 
"Vieras"
Mulla oli jo paniikki siman kanssa mutta onneksi täältä löytyi apu siihen. Juuri ennen lähikaupan sulkeutumisaikaa, kerkesin sinne ja onneksi oli vielä yksi paketti kelluvia rusinoita jäljellä. MUTTA siinä onnenhuumassa en sitten muistanut mukkirinkilän REIKIÄ!!! Osaisittetko auttaa miten ne saa tehtyä itse, kun munkkitaikina kohta tulee kulhosta yli!!! NYT ON PANIIKKI!!!!
 
"vieraana"
[QUOTE="Vieras";28408173]Mulla oli jo paniikki siman kanssa mutta onneksi täältä löytyi apu siihen. Juuri ennen lähikaupan sulkeutumisaikaa, kerkesin sinne ja onneksi oli vielä yksi paketti kelluvia rusinoita jäljellä. MUTTA siinä onnenhuumassa en sitten muistanut mukkirinkilän REIKIÄ!!! Osaisittetko auttaa miten ne saa tehtyä itse, kun munkkitaikina kohta tulee kulhosta yli!!! NYT ON PANIIKKI!!!![/QUOTE]

Hätä ei ole tämän näköinen! Kelan sivuilla löytyy asiointipalvelusta kohta "Lapsilisän indeksikorotukset". Sieltä löytyy oikein kiva pyöreä nolla, jonka voi tulostaa itselleen malliksi munkkirinkilöiden reikiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Peppi1981
"Vieras"
[QUOTE="vieraana";28408191]Hätä ei ole tämän näköinen! Kelan sivuilla löytyy asiointipalvelusta kohta "Lapsilisän indeksikorotukset". Sieltä löytyy oikein kiva pyöreä nolla, jonka voi tulostaa itselleen malliksi munkkirinkilöiden reikiin.[/QUOTE]

Mä repeen!! Sieltähän se pyöreä nolla tosiaan löytyy! :D
 
"simasuu"
Simaan käytetään VALKOISIA PAPUJA (ilman tomaattikastiketta). Niitä vain sanotaan rusinoiksi.. Mutta alkuperäisissä resepteissä käytetään kyllä VALKOISIA PAPUJA, jotka KELLUU IHAN LUONNOSTAAN. Ei tarvita heliumia tms. Ne "kelluvat rusinat" on ihan vaaleita ja soikeita tasapintaisia, ne ovat siis oikeasti PAPUJA!!! Älkää viitsikö kiusata AP:ta.
 
minöö
Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi;28404145:
Haloo, kuluuhan tuossa ne sukkikset, se mitään säästöä ole! Minä oon joka vuosi erotellut rusinat simasta kaatamalla pullon suoraan lavuaariin. Turvonneet rusinat on sen verran isoja että eivät mene lavuaarin viemärin reikiin ja ne on helppo noukkia siitä pois.
Niimpä!! Helppo vinkki. Sukkahousuja ei tarvita, rusinat voi noukkia lavuaarista ja laittaa sen jälkeen vaikka pakastimeen, niin ovat valmiita ensi vapuksi. Muista että rusina leijuu kattoon heti kuivuttuaan!
 
"Rva"
JOs ette sitä tiedä mistä saa kelluvia rusinoita niin laittakaa simaa käymään pulloihin,ja muutama rusina joukkoon. kun sima käy rusinat nousoo pintaan,muutaman päivän piästä.eikö oo heleppoo.
Mitä mä teen väärin? Käskin ihan selvällä suomen kielellä sitä simaa: "Mene nyt tuonne pulloon käymään." Mutta ei mennyt. Siinä pysyi sangossa. Miten ihmeessä te saatte sen siman käymään? Eihän ne rusinat voi nousta pintaan, kun se sima ei suostu käymään siellä pullossa? :(
 
  • Tykkää
Reactions: Peppi1981
lucifer
[QUOTE="Rva";28408809]Mitä mä teen väärin? Käskin ihan selvällä suomen kielellä sitä simaa: "Mene nyt tuonne pulloon käymään." Mutta ei mennyt. Siinä pysyi sangossa. Miten ihmeessä te saatte sen siman käymään? Eihän ne rusinat voi nousta pintaan, kun se sima ei suostu käymään siellä pullossa? :([/QUOTE]jos se ei osaa? pelkää eksyvänsä matkalla käymään? pitäskö sun ostaa sille simalle oma navigaattori niin osais eksymättä mennä käymään....
 
[QUOTE="Savolaene";28408735]Eli, miksi rusinat upposi kun kaadoin simaan kossua? Humaltuiko ne?[/QUOTE]
Humlatu, varminta olisi kyllä ottaa ne nyt simasta pois. Eikä kyllä ainakaan kierrättää niitä samoja maksalaatikoon. Mutta voit kyllä käyttää humalaisia rusinoita uudelleen, pussita ne ja pakasta ja heittele sitten joulun alla sinne gölgin sekaan. Kunhan et kiehuvan gölgin.
 
kertaakaan simaa valmistanut
Oikeasti rusinat ovat valossa kuivatettuja viinirypäleitä. Auringon valo haihduttaa rypäleistä niiden sisältämän nesteen, mikä synnyttää rypäleen sisälle alipaineen ja rypäleestä tulee rusina. Rusinat saat kellumaan, kun lisäät vain simaan tarpeeksi sokeria, sekä muita ainesosia, jotka tekevät simasta tiheämpää ja näin yhä tiheämmät aineet nousevat pintaan. : ) (Kertaakaan en ole simaa itse valmistanut, mutta kemian tunneilla olen ollut tarkkana.)
 

Yhteistyössä