Mistä se "lasketaan" mitä kokoa ihminen on? Sillä tuskin kukaan käyttää vain yhtä ja samaa vaatekokoa?

  • Viestiketjun aloittaja "Aasi"
  • Ensimmäinen viesti
"Aasi"
Mulla on noin viisi vaatetta kokoa 46 ja noin viisi vaatetta kokoa 38. Kaikki ovat ihan yhtä istuvia ja sopivia.
Loput vaatteet ovat aika tasaisesti 40-44. Eli mitäs kokoa mä nyt olen?

Lähinnä siis mietin, kun jotkut sanovat vaikkapa "olen kokoa 40", niin miten se "lasketaan" mitä koko on?
 
"silakka"
No mä olen kokoa 36. Koko 40 on mulle jättisuuri ja 32 ei kyllä mahdu. Eli multa ei kyllä löydy sopivia vaatteita kuin siitä koosta mitä olen ja kokoni olen päätellyt juurikin tästä.

Tietysti eri valmistajilla saattaa olla vähän eri mitoituksia, mutta että samalle ihmiselle sopii samaan aikaan koko 46 ja 38 niin aika outoa, olis ihan mielenkiintosta nähdä livenä.
 
"joku"
No mikä sun rinnanympärys, vyötärönympärys ja lantionympärys on? Eri koillehan on olemassa nämä "standardimitat". Ehkä sulla on sen tyylisiä vaatteita, löysiä tunikoita tms, joustavia vaatteita tms., minkä vuoksi eri kokoiset menee.
 
"jooo"
Riippuu mistä ostaa. Yleensä ostan M tai 40-42. Suosin h&m:ää paljon. Jonkun verran ostan Vero Modasta ja sieltä otan aina M tai 40-42.
Anttilasta tai Seppälästä menee usein s ja 38.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26207717]Mittojen mukaan se katsotaan. Ei sen mukaan mikä koko sattuu mistäkin menemään ja tykkääkö löysemmästä vai kireämmästä vaatteesta.[/QUOTE]
Ja siis ihmiset poikkeavat standardimitoituksesta monin eri tavoin myös. Esim. vaikka rinnoista olisi pieni, niin hartioiden vuoksi pitää ehkä ottaa isompi koko, yläosa on eri paria alaosan kanssa, vyötärö on joko kapeampi tai sitten isompi kuin oma koko muuten tai pitkä joutuu ottamaan lahkeiden tai hihojen vuoksi isomman koon.
 
!!!
Mutta eri mallistoissahan vaatteet ovat täysin eri kokoa? Eli miten se voidaan muka mittojen perusteella laskea?
Esim. jos mitat nyt ovat x-x-x ja silloin olisi vaikkapa Mangolla täydellisesti kokoon 44 sopiva. Samoilla mitoilla voi vaikkapa O.I.S:in 44 olla ihan jättisuuri ja O.I.S:n 40 täydellisesti sopiva?
 
"vieras"
Mutta eri mallistoissahan vaatteet ovat täysin eri kokoa? Eli miten se voidaan muka mittojen perusteella laskea?
Esim. jos mitat nyt ovat x-x-x ja silloin olisi vaikkapa Mangolla täydellisesti kokoon 44 sopiva. Samoilla mitoilla voi vaikkapa O.I.S:in 44 olla ihan jättisuuri ja O.I.S:n 40 täydellisesti sopiva?
Ei vaatteiden mitoista vaan kokotaulukkojen mitoituksesta (jotka poikkeavat vähän toisistaan, mutta seilaavat tiettyen rajojen sisällä).
Esim. Tilaa trendikästä ja edullista muotia Ellokselta
 
Minkä kokonen sun hanuri sitten on? Mä en meinaan löydä sopivia alusvaatteita millään. Kaikki koot väliltä 34-42 löytyy eikä mitkään pikkarit istu hyvin :/ Muuten vaatteissa käytän kokoa 36 tai 38. Jos siis sopii olla utelias ;)
Piti ihan mitata, se on 95cm. Mä olen ostanut Changelta alusvaatteita, siellä saattaa mennä jopa koon 34 alushousut jalkaan, mikä on yllätys kyllä tällä pehvalla.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";26207790]Ei vaatteiden mitoista vaan kokotaulukkojen mitoituksesta (jotka poikkeavat vähän toisistaan, mutta seilaavat tiettyen rajojen sisällä).
Esim. Tilaa trendikästä ja edullista muotia Ellokselta[/QUOTE]

Tottakai siis näin. Mä lähinnä mietin sitä, kun moni nainen sanoo itsesään "olen kokoa 40" "silloin vielä 48-kokoisena" "koon 40 naiset ovat onnellisimpia" jne..
Eli millä perustein siis ihminen luokittelee itsensä vaikkapa "L-kokoiseksi" tai "38-kokoiseksi" Sillä tuskin kenenkään kaappi koostuu vain tietystä koosta.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";26207807]Tottakai siis näin. Mä lähinnä mietin sitä, kun moni nainen sanoo itsesään "olen kokoa 40" "silloin vielä 48-kokoisena" "koon 40 naiset ovat onnellisimpia" jne..
Eli millä perustein siis ihminen luokittelee itsensä vaikkapa "L-kokoiseksi" tai "38-kokoiseksi" Sillä tuskin kenenkään kaappi koostuu vain tietystä koosta.[/QUOTE]
Varmaan siinäkin niiden mittojen mukaan. Kyllä se on se koko mikä useimmiten kuitenkin sopii.
 
"vieras"
Ite ostan paidat rinnanympäryksen mukaan se on 102cm, vy ympärys on 79cm ja lantio 96cm. Käytän housuissa kokoa 42 ja paidoissakin se usein sopii rinnoista. Napillisissa paidoissa koossa 42 voi illottaa rintamus ikävästi jolloin pitää ottaa koko 44.
 
Tuskin kukaan luokittelee itseään sen koon mukaan, mitä on vaatekaapissa yksi tai kaksi kpl. Esim. jos valtaosa vaatteista on 44, mutta kaapissa on yksi neuletakki kokoa 40, tuskin henkilö sanoo olevansa kokoa 40 noin yleisesti.
 

Yhteistyössä