Mistä se hampaiden vihlominen kuumaa ja kylmää juodessa johtui?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Monilla kavereilla minut mukaanlukien tuo alkoi raskauden jälkeen? :D
Onko niillä jotain tekemistä, vaiko sattumaa?
Ei ole ikinä ennen vihlonut etuhampaisiin kylmä ilma, juoma ja kuumat juomat.

..muistellaanpa sitä maailman ärsyttävintä mainosta samalla...

itsellä kuuma kylmä vihlominen on johtanut juurihoitoon. vihlomista kesti kauan, hammaslääkärissä ravasin useasti eikä mitään löytynyt edes kuvissa. sitten yhtäkkiä hammas muuttui niin kipeäksi että taju meinasi lähteä ja juurihoidon aloittaminen ( hampaan avaus) oli helpotus. mars hammaslääkäriin ennenkuin todella alkaa särkemään!

[QUOTE="vieras";23037237]itsellä kuuma kylmä vihlominen on johtanut juurihoitoon. vihlomista kesti kauan, hammaslääkärissä ravasin useasti eikä mitään löytynyt edes kuvissa. sitten yhtäkkiä hammas muuttui niin kipeäksi että taju meinasi lähteä ja juurihoidon aloittaminen ( hampaan avaus) oli helpotus. mars hammaslääkäriin ennenkuin todella alkaa särkemään![/QUOTE]

Ei siis kovasti vaan noihin kuuteen yla ja alahampaisiin juilii kun juo kuumaa tai kylmää...Ei hammaslääkärissä mitään sanottu, yksi takahammas paikattiin kun siinä oli lohkeama...

Mulla myös raskauden aikana hieman tullu, erityisesti tuntuu joitaki päiviä limsan juomisen jälkeen. Johtopäätös: limsa on hampaille ihan älyttömän pahaksi!!! Hapot ja sokerit. Ja sokerihan nyt muutenki on pahaksi, suklaata syödessä joskus tahtoo hampaisiin ottaa, sen sijaan kylmä/kuuma ja tavalliset syömiset ei ota hampaisiin. Hampaita pestessä myös saattaa vihlasta, mut se menee ohi muutamissa päivissä kun vaan on juomatta sitä limsaa ja syömättä sokeria ja pesee ahkerasti hampaita.

ei se alkuun kovasti vihlokkaan eikä edes jatkuvasti. sillain ärsyttävästi kuitenkin välillä vähän ja välillä ei ollenkaan, on parempia ja huonompia päiviä. itselle tarjottin 2 hammaslääkäristä vaivaan sensodyne rapid hammastahnaa. jos vaivan syynä on vetäytyneet ienkaulat auttaa mutta jos ei on jotain ihan muuta.. mulle tosin viimeisin hammaslääkäri sanoi suoraan jos vihloo kylmä ja kuuma jotain vikaa on, siis muutakin kuin vaan esim reikä hampaassa.. ja vielä kun vihloo useampaa hammasta.. jos vika on juuressa voi vihloa ylä ja jopa alahampaitakin niin ettei oikein tiedä edes mistä vihloo tai mikä hammas on kipeä. no aika näyttää..

hampaan juuren tulehdus voi tulla vanhan paikan alle ilman mitään syytä, tai hampaaseen voi tulla niin pieni halkeama, ettei edes kuvissa näy, josta sitten pöpö pääsee vuosien saatossa jylläämään..siis vaikka pitäisi hampaistaan todella hyvää huolta.

[QUOTE="vieras";23037293]Itse käytän Sensodynen Pro-Emalj hammastahnaa, joka on tarkoitettu vihloville ja eroosiosta kärsiville hampaille. Auttanut selvästi.[/QUOTE]

Mä aloin käyttää ja toi alko samoihin aikoihin :D Hammaslääkäri suositteli kun kävin...vaikken vihlonnasta mitään puhunukkaan.

[QUOTE="vieras";23037290]Hammaseroosio voi aiheuttaa vihlomista. Se lisääntyy yleensä raskauden aikana, kun hapoilta suojaava syljeneritys raskauden aikana vähenee.[/QUOTE]

SE SE OLI! Juuri tuo oli se joka oli kielen kärjessä :) Kiitos!

Mä aloin käyttää ja toi alko samoihin aikoihin :D Hammaslääkäri suositteli kun kävin...vaikken vihlonnasta mitään puhunukkaan.
Ahaa. Siinä on joku salajuoni, että aiheuttaakin vihlomista :D. Eikun siis itse ostin kanssa aluksi ihan eroosion takia ja sitten pian tuli vihlontaa. Varmaan kiinni siitä, että eroosio on etenevä prosessi. Näkyy ennen kuin tuntuu. Nykyisin ei enää vihlo eli uskoisin, että vaikuttaa enemmän pidemmän ajan kuluessa. Sitten on vielä joku uutustahna, jonka pitäisi mainoksen mukaan vaikuttaa samantien. En tiedä mikä juttu siinä on erilaista. Kai se jotakin pakkelia on hampaille..

[QUOTE="vieras";23037311]Ahaa. Siinä on joku salajuoni, että aiheuttaakin vihlomista :D. Eikun siis itse ostin kanssa aluksi ihan eroosion takia ja sitten pian tuli vihlontaa. Varmaan kiinni siitä, että eroosio on etenevä prosessi. Näkyy ennen kuin tuntuu. Nykyisin ei enää vihlo eli uskoisin, että vaikuttaa enemmän pidemmän ajan kuluessa. Sitten on vielä joku uutustahna, jonka pitäisi mainoksen mukaan vaikuttaa samantien. En tiedä mikä juttu siinä on erilaista. Kai se jotakin pakkelia on hampaille..[/QUOTE]

Hammaslääkärin SALALIITTOTEORIA! :xmas: Kaikki vaan kiusaa mua yhyy :'(
No joo...siis varmasti vain sattumaa ja aika hyvin ennakoitu hammaslääkäriltä, pitänee kysyä voisinko vielä tehdä jotain muuta, inhottava juttu, pidän niin kahvista. ja hymyilemisestä kylmällä ilmalla :D

Sinun kannattaa tutustua netissä ohjeisiin siitä miten hammaseroosion etenemistä ehkäistään. Itse aikaisemmin tuli syötyä monen monta kertaa päivässä hapanta ja naposteltua, koska ajattelin, ettei haittaa koska täysksylitoli toimii. No toimiihan se (minä mistään eroosioista ennen tiennyt), mutta reikiin enimmäkseen (silti hyvä kyllä syödä, koska toki se happohyökkäyksen kautta eroosioon vaikuttaa). Samoin kalsiumia sisältävien tuotteiden nauttiminen tuli aloitettua happamien ruokien kanssa. Ja hammaspesut vasta tunnin kuluttua syömisen jälkeen ja aina ennen amupalaa ym. Happamia karkkeja (nyyh :( ) ja limsoja ei juuri enää tule nautittua.

[QUOTE="vieras";23037329]Sinun kannattaa tutustua netissä ohjeisiin siitä miten hammaseroosion etenemistä ehkäistään. Itse aikaisemmin tuli syötyä monen monta kertaa päivässä hapanta ja naposteltua, koska ajattelin, ettei haittaa koska täysksylitoli toimii. No toimiihan se (minä mistään eroosioista ennen tiennyt), mutta reikiin enimmäkseen (silti hyvä kyllä syödä, koska toki se happohyökkäyksen kautta eroosioon vaikuttaa). Samoin kalsiumia sisältävien tuotteiden nauttiminen tuli aloitettua happamien ruokien kanssa. Ja hammaspesut vasta tunnin kuluttua syömisen jälkeen ja aina ennen amupalaa ym. Happamia karkkeja (nyyh :( ) ja limsoja ei juuri enää tule nautittua.[/QUOTE]

Mä uskon että tuo on nimenomaan tullut vain raskaudesta, oksentelusta jne.
En juo limuja, mehuja, en syö hedelmiä enkä pahemmin napostelekkaan. Pesen hampaat kaksi kertaa päivässä ja useamminhan ei edes suositella. Aika harvoin herkuttelen kun en tykkää melkein mistään makeasta. Odottelen että kiille kovettuu ajan myötä takasin, kunhan vaan jatkan samaan malliin. :)

Hammaskaulat näkyvissä, se sitä vihlontaa aiheuttaa. Pyydä ensi kerralla fluoraus hammaskauloihin, ja käytä kotona Colgaten Pro-Relief tahnaa, sitä voi laittaa suoraan sormella hampaan pinnoille ja jättää siihen. Itse laitan yöksi sillai.
Mulla hammaskaulat näkyvissä väärän harjaustekniikan takia, yleensä pesen sähköhammasharjalla ja joskus harvoin manuaalisesti ja sitten kävi näin.

Mulla johtui tuo vihlominen yöllisestä hampaiden narskuttelusta/yhteen puremisesta. Pariin kertaa kävin päivystyksessä järkyn vihlonnan takia.
Sain aika tasan vuos sitten purentakiskon ja vähän yli puol vuotta kun sitä olin säännöllisesti öisin käyttänyt, alkoi helpottamaan. Nyt vihlasee kylmää syödessä/juodessa ehkä kerran kuukaudessa. Aiemmin tosiaan kylmä ilmakin alkoi vihlomaan etuhampaita.
Hammastahnana käytän Colgate Sensitiveä, on todellakin hyvä vihloville hampaille, muut tahnat mulla ei auttaneet.

Yhteistyössä