Mistä lapsen äkillinen niskakipu voi johtua? Mitä sille voi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Tänään jo ennen puolta päivää 7v lapsi itkien ilmotti et niska on tosi kipee, ei voi kääntää päätä. Koko päivän sitä valitellu ja pään kääntäminen vaikeeta. Mitä sille vois tehdä kun noin pitkään jatkuu? Eikä kuulemma ollu tehny mitään ennen kivun alkamista, istunu vaan takapihalla tuolissa.

Viimeksi muokattu:
Terveyskirjastosta luettua: "Korkea kuume, päänsärky ja tajunnan häiriöt ovat tyypillisiä bakteerin aiheuttaman aivokalvontulehduksen oireita. Jokaisella sairastuneella on ainakin jokin näistä oireista." Näiden lisäksi sitten se niskan jäykkyys. Noista aikasemmin mainituista ei mitään oo meidän tytöllä ollu.

Kyllä mä taidan jättää soiton huomiseen ja katon aamulla sen niskan tilanteen. Näyttää nimittäin olevan että tähän aikaan päivystykseen otetaan vaan kiireelliset puhelinsoitot ja ehkä tää ei oo niin kiireellinen... Toivottavasti ainakaan...

Terveyskirjastosta luettua: "Korkea kuume, päänsärky ja tajunnan häiriöt ovat tyypillisiä bakteerin aiheuttaman aivokalvontulehduksen oireita. Jokaisella sairastuneella on ainakin jokin näistä oireista." Näiden lisäksi sitten se niskan jäykkyys. Noista aikasemmin mainituista ei mitään oo meidän tytöllä ollu.

Jos sä et oikeesti ole ikinä edes törmännyt sanaan meningiitti niin älä herran tähden yritä itse diagnosoida mitään. Soita nyt ja kysy viisaammilta.

Jos sä et oikeesti ole ikinä edes törmännyt sanaan meningiitti niin älä herran tähden yritä itse diagnosoida mitään. Soita nyt ja kysy viisaammilta.

En mä oo yrittänykään diagnosoida mitään, totesin vaan lukemani perusteella. Ja meillä klo 22 jälkeen päivystys tapahtuu ensiavussa ja sinne otetaan VAAN KIIREELLISET PUHELINSOITOT joten ehkä tää ei oo niin kiireellinen.

"Virusaivokalvontulehduksissa oireet ovat muuten samankaltaiset, mutta tajunnan alentumista tai muita hermosto-oireita niihin ei liity.

Bakteeritaudeissa yleiskunto romahtaa yleensä päivän, parin kuluessa kun taas virustaudissa yleiskunto säilyy koko ajan hyvänä. Kuolleisuus meningokokin ja pneumokokin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen on suuri (10 – 20 %). Lisäksi 5 – 20 %:lle selvinneistä jää jälkivaurioita kuten kuulon tai näön ongelmia tai muita hermosto-oireita."

Mutta jollei edes päänsärkyä niin varmaan ihan vaan perinteisesti niska jumissa.
Jos jatkuu, käyttäisin lääkärissä / soittaisin ainakin varmistaakseni asian.

Meidän 3 v sai niskajumin talvella. Ei pystynyt päätäkääntään toiseen suuntaan lainkaan. Lämpimänä pidetiin päivä ja seuraavana päivänä oli jo normaali. Oli vaan saanut kylmää niskaan. Tän jälkeen olikin sitten kauluri tai kaulaliina lyhyilläkin matkoilla, tyyliin autolle kävelylläkin. Muista oireistanne kun en tiedä niin kannataa ehkä soittaa päivystykseen kuitenkin, he osaavat parhaiten neuvoa.

"Virusaivokalvontulehduksissa oireet ovat muuten samankaltaiset, mutta tajunnan alentumista tai muita hermosto-oireita niihin ei liity.

Bakteeritaudeissa yleiskunto romahtaa yleensä päivän, parin kuluessa kun taas virustaudissa yleiskunto säilyy koko ajan hyvänä. Kuolleisuus meningokokin ja pneumokokin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen on suuri (10 – 20 %). Lisäksi 5 – 20 %:lle selvinneistä jää jälkivaurioita kuten kuulon tai näön ongelmia tai muita hermosto-oireita."

Mutta jollei edes päänsärkyä niin varmaan ihan vaan perinteisesti niska jumissa.
Jos jatkuu, käyttäisin lääkärissä / soittaisin ainakin varmistaakseni asian.

Ei ole ainakaan valittanu päänsärkyä ja yleensä valittaa kaiken mahdollisen kivun (joskus jopa liiotellen).

Sillon ku mun pojalla oli niska kipee ja soitin päivystykseen, niin käskivät heti tulemaan paikan päälle. Ei siinä lopulta mitään ihmeellistä ollut, liekö vetoa sillon saanut, mut kuitenki. Ap, ei se yks puhelinsoitto varmasti haittaa...

Päivystykseen saa soittaa tällaisissa tapauksissa ja itse suosittelisin kyllä soittamaan. Tila voi romahtaa nopeastkiin jos niikseen on. Better safe than sorry, vai mitä?

Yhteistyössä