mistä kotidoppler?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Hei!

Viikolla 12 menossa oleva monta keskenmenoa kokenut haluaisi tietää, mistä tämmöisen kotidopplerin voisi tilata, paljon maksaa, onko väärti ja kuuluuko sydänäänet milloin?
Ehkä helpottaisi tätä jatkuvaa panikointia, vaikka ultrassa viimeeksi oli kaikki hyvin...

T. Kiitos vastauksesta!!!

http://www.kuuntelevauvaa.fi saa ainakin. Me tilattiin sieltä. Hyvin on kuulunut viikolta 13 alkaen (saatiin laite silloin), tuolla laitteella luvataan kuuluvaksi viikolta 12. Maksoi muistaakseni jotakin 80e.

Missä vaiheessa raskautta alkaa kuulua stetoskoopilla tms. sydänäänet?
Olisi kiva kuunneella ääniä mutten tuolla hinnalla malttaisi ostaa mitään laitetta jonka turvallisuutta ei ole testattu.

Hei mihin laitoit sen tutkimuksen? Olisi kiva lukaista...

Itse olen kuullut asiasta vain saksalaisiltä kavereilta, jotka kauhistelevat miksi Suomessa näin toimitaan... Olen kyllä itsekin miettinyt, että miksi vauvelin syke aina nousee tosi paljon, kun kuunnellaan. Raukka yrittää pakoon laitetta, vaikka monet asialle naureskelevatkin..

Ei ole minustakaan järkevää kiusata lasta turhilla tutkimuksilla. Oma lapseni inhosi mittausta jo neuvolassa. Syke nousi paljon ja raukka pyristeli karkuun minkä kerkesi. Loppuvaiheessa saattoi vielä vaihtaa puolta kohdussa, minkä jo raskaana olleet tietävät olevan tosi iso liike. Ei meinannut terkkakaan uskoa, että lapsi menee pakoon. Kannattaa siis miettiä tätäkin puolta.

Tietääkö kukaan miksi sydänääniä kuunnellaan joka kerta neuvolassa? Siis siksi että tiedetään että sikiö elossa vai pitääkö se sykkeen nopeus tutkia muuten vain?

Voikohan sitä neuvolan tätiä kieltää ettei kuunneltaisi..?

Olisikohan tuolla sikiön käyttäytymisellä jotain tekemistä kuulon kanssa? Jos doppler-laite kuulostaa sinne kohtuun ikävältä ja sikiön korvia sattuu. Lapsivesihän vielä voimistaa ääntä, vrt. jos itse olet veden alla.

Tämä vaan siis pähkäilyä, jos joku tietää, niin kertokaa!

Ei se doppler kuulosta kohtuun yhtään miltään. Se toimii ihan eri taajuudella kuin kuuloaisti tai mikään muukaan ihmisen aisti. Eli ei se vauvan karkuun juokseminenkaan ole mitenkään siitä dopplerista riippuvainen, korkeintaan siitä että mahaa painellaan kylmällä laitteella. Nämä ovat tieteellisiä faktoja, uskokoon ken tahtoo.

Ja itse Saksassa odottavana voin kertoa, että oma neuvolalääkärini oli ihan innoissaan kun kuuli että minulla on sellainen laite internetistä ostettuna. Ei ollut sellaisesta vielä kuullutkaan. Lääkärien dopplerithan maksavat satoja euroja. Tosin niitäkin voi vuokrata tavalliset ihmiset.. Sanoin että kuuntelen sillä joka ilta, silloin kun liikkeet ei vielä tuntuneet. Lääkäri tuumasi että no sehän hyvä, jos se auttaa teitä ottamaan kontaktia masukkiin.

Kiitos vastauksesta sähköinsinöörille, mutta siltikin itseäni vaivaa tuo asia. Ainakaan oma neuvolatäti ei mitenkään paina kovaa sitä laitetta, ainakaan niin että sikiö sen tuntisi. Ja eikä sikiö sitä kylmyyttä voi tuntea...

Tai siis sittenhän sikiö ei pidä koskettelusta ollenkaan, jos syke noin siitä koskettelusta nousee...

Mitään 100 % tutkimusaineistoa ei ole, mutta ao. osoitteesta löytyy jotakin mm. lämpövaikutuksista...

www.fimnet.fi/ultraaaniseura/sikiotutkimus.ppt

Neuvolan lyhytkestoiset tutkimukset tuskin aiheuttavat mitään, mutta itse en kyllä tutkailisi joka ilta...

Sellainenkin seikka kannattaa ottaa huomioon, että kotidopplerin teho on noin 10% neuvolan laitteiden tehoista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka laite olisi päällä kokoajan, ei sillä saada lämpö tai muuta vaikutusta aikaiseksi. Vai miksi luulette laitteen saaneen edes myyntilupaa?

Henkilökohtaisesti pidän laitetta täysin vaarattomana. Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä, mutta joskus ottaa aivoon kun ihmiset ovat niin säikkyjä väärissä asioissa. Paljonko raskaana oleva saa kaiken maailman säteilyä kännyköistä, näyttöpäätteistä jne. eikä siitä kukaan ole huolissaan.

Eli kannattaa muistaa, että kyse on ultraÄÄNESTÄ ja tuollaiset kotidopplerit ovat täysin turvallisia, ei niitä muuten olisi myyty satoja tuhansia vuosien varrella. Ehkä ihmisiä pelottaa kun ne ovat Suomessa niin uusi juttu...

Mielipide hukkui jonnekin, yhteys taisi patkia. Piti sanomani, etta Yhdysvalloissa ainakin noita dopplereita myydaan melkein jokaisen marketin vauvantarvike hyllyssa muutamalla kympilla. Itse en ole kokeillut mutta ihan arkipaivaa niiden kaytto taitaa olla ja ei kai taalla vauvat sen sairaampia ole kun muuallakaan.

Jokainen toimikoon tavallaan.... Raskausaika on yhtä mysteeriä hedelmöityksestä syntymään ja siitä 0-100 vuotta eteenpäin. Jos laite tuo turvallisuutta ja varmuuden tunnetta niin ok... Mutta muistakaa, että mitään sillä ei kuitenkaan pysty estämään, jos jotain on tapahtuakseen.

Mulle lääkäri sanoi neuvolassa,että ultraus ja doppler aiheuttaa lämmönnousua kohdussa ja tämä lääkäri varta vasten kielsi käymättä ihan vaan mielenkiinnosta ylimääräisissä ultrissa yms.,koska se ei ole sikiölle hyväksi. tietenkään lyhytkestoiset ultraukset ei ole niin pahaksi ,mutta kuka senkin sitten määrittelee mikä on pitkä aika 2min vai 5min?

Kotidoppleri ei nosta lämpöä alhaisen tehonsa vuoksi. Neuvolan dopplerit ja ultrat sitä tekevät ja siksi lääkärit eivät suosittele esimerkiksi yksityisen sektorin ylimääräisiä ultraäänikuvauksia. Kotidoppleri on siis lähempänä sitä vessapaperirullaa kuin neuvolan ultrausta noissa riskeissään.

Kuinkakohan paljon liikunta nostaa lämpöä kohdussa, tai aurinkoinen kesäpäivä jos vielä sattuu olemaan tumma paita päällä?
Entä jos äiti sairastuu kuumeeseen?

Lyön satasen vetoa että kaikki nuo kolme nostaa kohdun lämpötilaa paljon enemmän kuin puolen tunnin doppler ja ultra neuvolan korkeatehoisilla laitteilla.

Kyllä ne vauvat liikkuu siellä masussa oli dopplerlaite iholla tai ei, vaikea siitä on sanoa mikä nyt oli karkuun ja mikä ei. Ja vauvan syke vaihtelee sen mukaan miten se on valveilla ja unessa ja miten paljon sitä milläkin hetkellä huvittaa liikkua. Tulet huomaamaan sitten kun otetaan sydänkäyrää.

Viimeksi minä makasin paikallani ilman mitään dopplereita yms lämmönlähteitä 10 minuuttia, ja pulssi vaihteli välillä 130-160, ja vauva liikkui ympäri mahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sähköinsinööri jolla maha pystyssä:
Kuinkakohan paljon liikunta nostaa lämpöä kohdussa, tai aurinkoinen kesäpäivä jos vielä sattuu olemaan tumma paita päällä?
Entä jos äiti sairastuu kuumeeseen?

Aurinkoinen kesäpäivä ei nosta lämpötilaa kohdussa sitten tippaakaan, sillä ihminen on tasalämpöinen eläin, 37 astetta celsiusta. Äidin ruumiin lämpötila nousee vain siinä tapauksessa, että hänellä on kuumetta, muulloin elimistön lämmönsäätelyjärjestelmä pitää sen tasaisena.

Eilen tuli doppler postissa, testattu on, ja hyvin kuuluu! Mulla on takana keskenmeno, nyt viikolla 13. Kyllä helpottaa hirveästi huolta kun voi kuunnella sydämenlyönnit aina kun alkaa epäilyttämään.

Ja se teho on kyllä murto-osan luokkaa siitä mitä neuvolan masiinoissa, enkä minä sitä käytä sen kauempaa kuin että saan äänet kuuluviin. Eilen siihen meni ehkä pari minuuttia ja tänään kuuluivat heti.

En aio syyllistää tästä itseäni tippaakaan, luultavasti vauvakin voi paremmin kun äiti ei ole superhädissään joka siunaaman hetki;)

Lopuksi pieni vinkki: Hong Kongista (!) tilattuna tuo sama angelsounds laite maksoi vähän alle 40e, josta yli puolet taisi olla postituskuluja. Puolet halvemmalla siis kuin suomalaiselta maahantuojalta, tuli vajaassa viikossa.

Neuvolan laitteella kuului sydänäänet jo viikolla 11+3. Kotidopplerilla vasta lähempänä 14 rv:ta. Eli kotidoppler on todellakin paljon pienitehoisempi laite kuin neuvolan dopplerit. Aikaa menee korkeintaan minuutti, kun kuulee sydänäänet, joskus ne kuuluvat heti.

Monessa pelossa on itselläni laite auttanut ja uskoisin, että pitkittynyt pelko ja stressi on PALJON pahempi sikiölle kuin muutaman sekunnin doppler-kuuntelu. Kärjistetysti, stressihän voi pahimmillaan nostaa verenpaineen ja irrottaa istukan.
Äidin turha stressi vaikuttaa myös pitkälle lapsen ensimmäisiin elinvuosiin!

Keskenmeno on täälläkin koettu, mutta luotan silti pienen elämän voimaan ilman "vippaskonsteja"... Sydänäänet kuuluivat neuvolassa rv 10 ja liikkeet tunsin jo viikolla rv 16. Aikas lyhytaikainen stressinpoistaja tuo Doppleri minulle olisi ollut...

Jos laitetta käyttää vain silloin tällöin huolen poistajana niin mikä ettei... Eräässä ketjussa laite vain tuntui olevan iltojen ilo koko perheen voimin! Liekö tarkoituksen mukaista...

Se on niin yksilöllistä, milloin tuntee ensimmäiset potkut. Nyt mennään 18. viikkoa, enkä vieläkään niitä tunne, doppler on siis ollut hyvä tiedonlähde, että kaikki on varmasti kunnossa.

Eikä se huoli lopu varmasti, vaikka potkuja alkaa tuntemaan! Kyllä niitä "liian" hiljaisia hetkiä tulee aivan varmasti, varsinkin loppupuolella jolloin vauvalla ei ole enää niin paljon tilaa liikkua. Sitä ei sitten tarvitse alkaa kehittelemään päässään kaikenlaista kamalaa mitä on voinut tapahtua. Tämä ensimmäisen odotus on niin uutta.

Mutta jokainen toimii tietenkin niinkuin tahtoo!

Loppuaikana, vaikka sikiö on ahtaalla eikä olisi hetkeen liikkunut, sen saa hereille kuten vauvankin. Eli heiluttaa vauvaa vatsan läpi ja varmasti silloin vastaus tulee kun hän herää ; ). Loppuaikana sikiö liikkuu kuten aiemmin, mutta liikkeet ei ole niin teräviä ja laajoja vaan enemmänkin mönkimistä.

Kuumimmat

Yhteistyössä