Mistä johtuu kivut istuutuessa?

  • Viestiketjun aloittaja Seirana
  • Ensimmäinen viesti
Seirana
Hei,

Lopetin vuosi sitten pillereiden syönnin. Sen jälkeen kuukautiset ovat pysyneet säännöllisinä, mutta tulleet hyvin runsaiksi ja kuukautiskivut ovat alkaneet. Kivut ovat alavatsassa ja etenkin nopeasti istuutuessa sattuu kamalasti. Tuntuu kuin olisi tampooni sisällä ja se vihloisi jos liikahtaa nopeasti tai tärähtää esim. siis istumaan tuolille.

Myös rakastellessa on kipuja jo kolmatta vuotta. Olen käynyt asian vuoksi lääkärillä pari kertaa, minulta otettiin testit eikä mitään löytynyt. Lääkäri vaan sanoi, että ilmeisesti mieheni penis on sen mallinen ja muotoinen, että ei sovi sisälleni ilman kipua. Kipua ei minulla ole ollut kenenkään aikaisemman kumppanini kanssa. Mutta nykyisen mieheni penis on kyllä aivan tavallinen eikä edes sieltä suurimmasta päästä, joten on aika outoa jos kivut tosiaan siitä tulevat.

Mitään muita oireita tai ongelmia ei ole. Onko kivut normaaleja kuukautiskipuja/ normaalia rakastelukipua vai mistä ne voisivat johtua?
 
Mamma *4
Veikkaisin munasarjakystaa/kystia.Niissä oireina on tärähdyskipu ja kipu yhdynnän jälkeen.Mulla ne hoitu terolutilla -keltarauhashormonilla.Et eikun uudestaan gynelle.
 
Mamma *4
Veikkaisin munasarjakystaa/kystia.Niissä oireina on tärähdyskipu ja kipu yhdynnän jälkeen.Mulla ne hoitu terolutilla -keltarauhashormonilla.Et eikun uudestaan gynelle.
 
aamu
Lueppa tuo vastaukseni edelliselle. Kivut eivät ole normaaleja, lääkärisi ei vaan ollut riittävän pätevä!! Mulla on myös ollut yhdyntäkipuja pitkään ja limakalvot on niin arat, että istuminen sattuu välillä. Menepä jollekin hyvälle naisgynelle niin eiköhän asia selviä.
koita jaksaa -tiedän miten vaikea kipuihin on saada apua!

Re: yhdynnästä kipuja ja pahoinvointia
todettu 28.8. 12:05
Täällä on kohtalotoveri. Yhdyntäkipuja yli vuoden verran. Ramppasin kymmenellä lääkärillä ennenkuin aloin saamaan apua. Diagnoosiksi todettiin vihdoin vulvodynia, oli kuulemma kaikki klassiset oireet ja kipupisteet. Nyt sitten lääkityksellä ollut viikon -toivottavasti kivut häviävät ajan kanssa!
Ilmeisesti vaivaan on hirveän vaikea saada apua, koska siitä ei juuri tiedetä mitään ja monet lääkärit eivät osaa ottaa asiaa vakavasti. Minulla onneksi kävi hirvittävän hyvä tuuri kun sain sellaisen gynekologin, joka oli perehtynyt ongelmaan. Lisäksi koska seksi oli mieheni kanssa ollut mahdotonta kovien kipujen takia jo yli vuoden, minua alettiin kuunnella ihan eri tavalla. Olemme olleet yhdessä viisi vuotta, joten mikään psyykkinen pelkotilakaan ei tullut kysymykseen seksin toimiessa sairauden alkamiseen asti aivan loistavasti. Toki lääkärit ottivat tämänkin huomioon ja arvioivat tilanteen sen pohjalta fyysiseksi. Vulvodynia voi alkaa aivan yhtäkkiä, suurimpana syynä kuulemma nykyään e-pillerit. Eipä kukaan moisesta maininnutkaan silloin kun minäkin aloin niitä popsimaan! Kuulemma yhdyntäkipu potilaita tulee yhä enemmän ja enemmän nuorien 20-30v e-pillerikäyttäjien keskuudesta. Pillerit kun saattavat esim. ohentaa limakalvoja merkittävästi.
Tuossa linkissä lisää asiaa:
http://www.mehilainen.fi/v erkkolehti.php?act=getArticles&article_id=179&magazine_id=9< /a>
 

Yhteistyössä