Mistä johtuu "karvat" näkökentässä?

• Viestiketjun aloittaja omituista
  • Ensimmäinen viesti
Pinkkikupla
Minulla on samanlaisia, ja äidilläni myös. Muistelen jonkun lääkärin sanoneen äidilleni, että kyse on vaan roskista. Ihmettelen vain jos niin, miksi osa näkee niitä ja osa ei.

sdf
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No lasiaissumentumia ne on. Kiitos tiedosta! Löysin niistä tällaisen esimerkin:

http://eyedocs.us/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/floater.jpg
tuollasia mulle jääny raskausmyrkytyksestä.. mulla ne vaan vähän tummempia(tai niist jää niinku varjo viereen.. )

Mulle joku sanoi että aurinkoon tuijottelu saa aikaan sellaisia pisteitä ja muita häiriöitä näkökentässä. UV jotenkin pilaa silmät iän myötä. Oli keskustelu silloin siitä miten suomessa auringonvalo vahvistunut vaarallisesti. Lasten silmiä pitää suojella ihan eri lailla kuin esim. vielä 1980 luvulla.

Koskaan ei tietenkään ole suositeltavaa altistaa silmiä liialle säteilylle. Järkikin sen sanoo :)

Mutta voi olla että tossa on kyse eri asiasta kuin sinulla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Mulle joku sanoi että aurinkoon tuijottelu saa aikaan sellaisia pisteitä ja muita häiriöitä näkökentässä. UV jotenkin pilaa silmät iän myötä. Oli keskustelu silloin siitä miten suomessa auringonvalo vahvistunut vaarallisesti. Lasten silmiä pitää suojella ihan eri lailla kuin esim. vielä 1980 luvulla.

Koskaan ei tietenkään ole suositeltavaa altistaa silmiä liialle säteilylle. Järkikin sen sanoo :)

Mutta voi olla että tossa on kyse eri asiasta kuin sinulla.
Juu, ei aurinkoon saa missään nimessä tuijotella. Se saattaa pahimmassa tapauksessa polttaa verkkokalvolle sokean pisteen, joka ei palaudu. Työkaverille kävi näin. Hän luki kirjaa auringossa ja vilkaisi taivaalle tarkistaakseen "onko se nyt menossa pilveen" ja naps, tuli sokea piste keskelle näkökenttää. Eikä se ole parantunut.

Yhteistyössä