Mistä Jenni Vartiaisen laulu "Missä muruseni on" mielestäsi kertoo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Itse olen aina ajatellut, että joku kuollut ja laulu on sille kuolleelle "siellä jossain". Eilen tuli kaverin kanssa puhetta ja piti mua ihan tyhmänä, koska hänen mielestään se kertoo vaan jostain joka on jossain kaukana (mutta siis elossa)..

Eihän ole olemassakaan "OIKEITA" tulkintoja, jokainen kokee omalla tavallaan eikä mikään ole väärä tulkinta. Siitähän kaikessa taiteessa on kysymys - teos syntyy kokijan mielessä, ja jokainen muodostaa siitä oman totuutensa.

Minusta sanat ovat aika selkeät. Kertoo kaukorakkaudesta. Kuolleesta tuskin kertoo, koska "ilma jota hengitämme samaa ilmaa on ja jalkojemme alla sama maa" tms. ei oikein siihen sovi. Harvoin kuolleet hengittää...

Sanoittaja Mariskahan kertoi kirjoittaneensa nää lyriikat kuumana hellepäivänä kun krapulassa makasi parvekkeellaan unelmoiden jostain kamasutrasta... että siinä teille se "totuus" :D

Vrt. vaikkapa Eaglesin Hotel California. On kuulemma kirjoitettu mukavassa pöllyssä :) Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, munkin mielestä se kertoo siitä, että rakastavaiset ovat kaukana toisistaa, mutta elossa kuitenkin.

Ei kai sillä ole väliä missä mielentilassa tai tilanteessa sanat on kirjoittanut. Onhan lyriikoissa kuitenkin sanoma, viesti. Vaikka rakkausrunon kirjoittais vääntäessä paskaa Essonbaarin vessassa, niin tuskin se runon sanomaa vähentää.

Minulle se kertoo kaipauksesta lapsiaan kohtaan, kun äiti on kaukana jostain syystä.

Kaunis tulkinta oli myös, kun joku kokilaulun kertovan adoptioprosessissa elävän ihmisen odotusta saadakseen tulevan lapsen luokseen...

[QUOTE="hmmm";23636851]
Kaunis tulkinta oli myös, kun joku kokilaulun kertovan adoptioprosessissa elävän ihmisen odotusta saadakseen tulevan lapsen luokseen...[/QUOTE]

Minä tulkitsen, että on tehty kertomaan kaukorakkaudesta. Ja niin ajatellen laulu on aika ällö. :)

Mutta itse lauleskelin sitä paljon silloin, kun oma muruseni oli vielä Afrikassa. Eikä se siinä merkityksessä ollut ällö ollenkaan. Lapset voi olla murusia, mutta on jotenkin puistattavaa, että toiset sanoo miestään muruseksi. :D

[QUOTE="joku";24376086]Se kertoo siitä kun jenni vartiaisen vauva on kuollut joskus ja se on muisto siitä[/QUOTE]

Jaahas, tämä oli kyllä ihan uutta tietoa. Osaako joku kertoa kuolleesta vauvasta enemmän,,,

Yöllä taas mä menin parvekkeelle nukkumaan,
jotta lähempänä mua ois hän
Pediltäni taivas näkyy, ryhdyin oottamaan,
että näen tähden lentävän
Sanovat jos jossain huomaa tähdenlennon niin
toivoa voit silloin mitä vaan
Yöllä ylös taivaalle mä pyynnön kuiskasin
Kävisipä pian tuulemaan

Tuuli tuule sinne missä muruseni on
Leiki hetki hänen hiuksillaan
Kerro rakkauteni, kerro kuinka ikävöin
Kerro, häntä ootan yhä vaan

Tyyni oli eilen yö
mut kohta kuitenkin
Tuuli henkäisi ja tuntee sain
Joku liikkui lähelläni
koski poskeain
Tutun käden tunsin ihollain

Enkä enää epäillyt
vaan tiesin, että voin
Niin kuin pieni lapsi nukahtaa
Ilma jota hengitämme samaa ilmaa on
Ja jalkojemme alla sama maa

Tuuli tuule sinne missä muruseni on
Leiki hetki hänen hiuksillaan
Kerro rakkauteni, kerro kuinka ikävöin
Kerro, häntä ootan yhä vaan

- - -

Kyllä tässä minusta on enemmän kohtia, jotka viittaat kuolleeseen rakkaaseen. Mutta tiedäpä tuota. Hyvä biisi kuitenkin.

Kuolemasta. Ajattelen aina sen kertovan itsemurhan tehneestä läheisestä.

"Tyyni oli eilen yö
mut kohta kuitenkin
Tuuli henkäisi ja tuntee sain
Joku liikkui lähelläni
koski poskeain
Tutun käden tunsin ihollain "

Selvää pässin lihaa. Joku rakas asuu kaukana. Jenni odottaa tuulta, joka tekee hänelle tunteen, että tämä joku koskettaa häntä ja toivoo, että tuuli tuulisi sille rakkaallekin hänen terveiset=kosketuksen tunteen. Voisi olla kuollut ihminen muuten, mutta "jalkojemme alla sama maa" ja hengittäminen kertoo, että näin ei ole.

Yhteistyössä