Mistä elämä alkaa?

• Viestiketjun aloittaja Mamma Lokakuu
  • Ensimmäinen viesti
Mamma Lokakuu
Harkitsen kierukkaa, mutta siihen liittyvä etiikka mietityttää... Ainakin kuparikierukka estää jo hedelmöittyneen munasolun liittymisen kohtuun. Onko tuo solu teidän mielestänne jo alkanut elämä, joka sitten poistetaan? Kierukan huoleton käyttö houkuttaa, mutta tuo puoli asiassa pistää pohtimaan. Hormonikierukka ilmeisesti toimii monella tapaa, saattaa esim. estää munasolun irtoamisenkin kokonaan. Kierukka voidaan siis asentaa ennen kuukautisten alkamistakin, niinkö? Synnytin lokakuussa ihanan pojan ja nyt pitäisi saada ehkäisy ainakin joksikin aikaa.

Kertokaa mielipiteitänne!

Liina-Paavo
Minulla on kokemus kuparikierukasta n. kuuden vuoden takaa. Vuoto muuttui todella runsaaksi ja alle vuoden aikana, mitä sitä pidin tuli raskauden oireet voimakkaana kolme tai neljä kertaa. Enempää ei pieni pääni kestänyt ja otatin sen pois. Lääkärin mukaan ei voida täysin sulkea pois sitä, että raskaus alkaa... jatkumaanhan ei pääse. minun mielipiteeni on, että se on eettisesti kyseenalainen, MUTTA jokainen päättää itse!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2005 klo 14:39 Mamma Lokakuu kirjoitti:
Harkitsen kierukkaa, mutta siihen liittyvä etiikka mietityttää... Ainakin kuparikierukka estää jo hedelmöittyneen munasolun liittymisen kohtuun. Onko tuo solu teidän mielestänne jo alkanut elämä, joka sitten poistetaan? Kierukan huoleton käyttö houkuttaa, mutta tuo puoli asiassa pistää pohtimaan. Hormonikierukka ilmeisesti toimii monella tapaa, saattaa esim. estää munasolun irtoamisenkin kokonaan. Kierukka voidaan siis asentaa ennen kuukautisten alkamistakin, niinkö? Synnytin lokakuussa ihanan pojan ja nyt pitäisi saada ehkäisy ainakin joksikin aikaa.

Kertokaa mielipiteitänne!
mä tunnen useamman kierukkavauvan jotka on juri kuparikierukalla tulleet =)

eli ehkä se hormonikierukka on varmempi, mutta sivuvaikutuksia saattaa olla.
ja toisaalta jos ehkäisyä tarvii vaan vuoden pari niin ehkä joku muu, esim laastari tai rengas (mulla ollut 1,5v) on silai kivempi että käytön voi lopettaa heti kun ite haluu eikä tarvi varaila aikoja lääkäriin..

Mamma Lokakuu
Joo, renkaan ottaisin heti, jos sitä voisi käyttää imetyksenkin aikana. Imetys taitaa sulkea pois kaikki muut ehkäisyt paitsi kondomin, kierukan ja minipillerit. Pillereitä gynekologi ei kirjoittanut lapselle koituvan hormonisatsin takia. Pelkkään imetyksen mahdollisesti tuomaan ehkäisyyn en uskalla lähteä luottamaan. Pattitilanne siis.

naturally
Kuparikierukkahan estää hedelmöitymisen, vai eikö? Mikä siinä sitten mietityttää? Jos raskaus kuitenkin alkaa, niin sehän voi jatkua normaalisti, kierukka vaan pois.

Mamma Lokakuu
Käsittääkseni kuparikierukka estää nimenomaan jo hedelmöittyneen munasolun (eli mielestäni ihmisalun) kiinnittymisen kohdun seinämään. Tämä fakta siis pohdituttaa. Lisäksi se voi aiheuttaa kohdun ulkopuolisia raskauksia. Kuparikierukka taitaa olla poissuljettu vaihtoehto kohdallani, mutta muut toki voivat sen itselleen halutessaan vapaasti asennuttaa.

Hormonikierukka taas saattaa estää jo hedelmöittymisen (ainakin jonkin tutkimuksen mukaan hedelmöittyneitä munasoluja ei oltu löydetty). Hormonikierukka kyllä myös estää kiinnittymistä kuten kuparikierukkakin, jos olen oikein ymmärtänyt.

Tiedä nyt sitten näistä...

naturally
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2005 klo 14:48 Mamma Lokakuu kirjoitti:
Käsittääkseni kuparikierukka estää nimenomaan jo hedelmöittyneen munasolun (eli mielestäni ihmisalun) kiinnittymisen kohdun seinämään.

Ainakin mun ohjeissa lukee, että se ESTÄÄ HEDELMÖITYMISEN. En tiedä sitten. Mistä olet käsityksesi saanut? Aloin itsekin pohtimaan tuota.

Mamma Lokakuu
No nyt löysin perhesuunnittelun nettisivuilta hakusanalla "kierukka" tiedon, että ensisijaisesti se ehkäisee hedelmöitymisen ja toissijaisesti ehkäisee jo hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen. Kummatkin keinot ovat siis käytössä. Tiedä sitten, mikä milloinkin tapahtuu... Sekavaa. Toisaalta samoilla sivuilla taas todetaan, ettei kierukan ehkäisykeinoa täysin edes tunneta. :/

Odyssia
Mulla on hormonikierukka, Mirena. Mun tietojen mukaan se estää osan ovulaatioista kokonaan, tekee kohtuun epäedulliset elinolosuhteet siittiöille ja estää munasolun (siis hedelmöittyneen) kiinnittymisen. Lisäksi kohdun kaula muuttuu siittiöille vaikeammin läpäiseväksi. Moninainen vaikutus ja itselläni ainakin kuukautiset ovat loppuneet kokonaan. Puolen vuoden aikana ovat tulleet kerran. =) Sivuvaikutuksena tosin oikea munasarja kasvattaa golfpallon kokoisia kystia (näitä puhkeamattomia munasoluja), mutta tämän pitäisi olla ohimenevää ja vastaavia oireita tulee noin 10% käyttäjistä.

naturally
Olen liputtanut kierukan puolesta, mutta nyt aloin miettiä tätä ja poistatin koko vekottimen. Siis sehän estää jo hedelmöityneenkin munasolun kiinnittymisen, eli sitähän voi verrata jopa aborttiin. En halua estellä ja alkaneen elämän jatkumista!

Mamma Lokakuu
Minä nyt päädyin kaikkien pohdintojen jälkeen kuitenkin hormonikierukkaan. Täytyy olla sen ajatuksen varassa, että se estää munasolujen kehittymisen kokonaan ja ettei hedelmöittymiseen asti mentäisi... Mistä sitä kuitenkaan tietää. :ashamed:

Sivuvaikutuksia ei vielä ole ilmennyt. Toivottavasti en noita kystiä kehitä. :/

Mamma Lokakuu
Jatkankin vielä... Naturally, oliko sulla kuparikierukka? Hatunnosto päätöksestäsi! :flower: Myönnän, että hieman ristiriitaista kommentointia, kun juuri asennutin itselleni hormonikierukan. Aikamoista karhunpainia olen asian tiimoilta käynyt. Kokeillaan nyt tätä ja katsotaan... :/

Yhteistyössä