Mistä yöhoitoa tokaluokkalaiselle työn ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hirveä tilanne työn takia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hirveä tilanne työn takia

Vieras
Aloitin jokin aika sitten uuden työn ravintolassa, mikä edellyttää sitä, että joudun olemaan öisin pois. Pääsen kotiin vasta aamuyöllä ja lapsi on käytännössä koko yön yksin. Minulla on täysin toisen alan koulutus (korkeakoulututkinto). Olin ollut jonkin aikaa työttömänä ja tehnyt jatkuvasti erilaisia keikkatöitä, pätkätyötäkin välillä. Jostain syystä työkkäri lähetti tällaisen työtarjouksen, ja minä tyhmä menin ottamaan työn vastaan, kun TE-toimistossa sanottiin, että sitä on pakko hakea - ja sitten minut valittiin, vaikka mainitsin lastenhoito-ongelmat yms. Yritin kyllä keskustella etukäteen työkkärissä, voisinko saada työosoituksen johonkin päivätyöhön, mutta kuulemma nyt piti hakea tätä yötyötä. Lapsenhoitojärjestelyistä ei oltu kiinnostuneita. TE-toimiston työntekijä totesi, että tokaluokkalainen pärjää hyvin yksin kotona. Niinhän se pärjäisi - päiväsaikaan.

Yöt ovat nyt sellaisia, että lapsi valvoo ja lähettelee pitkin alkuyötä tekstiviestejä. Lapsi on muuttunut itkuiseksi, takertuvaiseksi ja tuntuu siltä, että hän pelkää hysteerisesti täällä yksin kotona. Ja koska hän nukkuu koko ajan liian vähän, hän on myös väsynyt ja apaattinen, ei oikein leikikään enää. Lapsi myös soittelee työajalla kännykkääni, ja jos vastaan siihen työssä ollessani, hän vaan itkee kauhuissaan, sanoo että pelottaa eikä haluaisi olla yksin kotona. Minulla ei ole mahdollisuutta saada lastenvahteja kuin satunnaisesti ja esim. jatkuvaan mll:n hoitajaan ei ole varaa. En myöskään saanut kaupungilta tukea tähän tarkoitukseen. Minun pitäisi kuulemma järjestää itse lapsenhoito. Mutta en keksi mitään. Toista vanhempaa ei ole ja sukulaiset asuvat kaukana, lisäksi isovanhemmat ovat niin vanhoja ja huonokuntoisia, ettei heistä olisikaan apua.

Tuntuu kamalalta, että lapsi joutuu pelkäämään yksin. Ja kuulemma tämä ei ole pätevä syy lopettaa työ, eli saisin karenssin, jos irtisanoisin itseni. Olen näyttänyt lapsen lähettämiä tekstiviestejä, mutta TE-toimiston mukaan työstä ei saa irtisanoutua. Lapsen pitäisi kuulemma karaistua ja oppia, että tämä on normaalia elämää. Minusta ei ole. Olen kysynyt TE-toimistosta apua lapsenhoitoon, mutta heillä ei ole mitään vinkkejä. En oikeasti KEKSI mitään ratkaisua tähän!

Otappa itse yhteyttä lastensuojeluun ja kerro sinne tilanne. Näytä lapsen viestit ja pyydä kirjoittamaan lausunto te-toimistolle, josko se ainakin karenssin uhan poistaisi?

Otappa itse yhteyttä lastensuojeluun ja kerro sinne tilanne. Näytä lapsen viestit ja pyydä kirjoittamaan lausunto te-toimistolle, josko se ainakin karenssin uhan poistaisi?

Ehkä täytyy tehdä noin, kiitos. Jotain tässä on pakko yrittää. En edes tajua, miksi se baarityö piti minulle tyrkyttää, olen tehnyt töitä täysin erilaisissa töissä vuosien ajan. Joskus nuorena olin vähän aikaa baarissa töissä, opiskeluaikana. Mutta tosiaan, on koulutus ja työkokemusta - oli jopa niitä töitäkin, tosin ne oman alan työt (ne keikat ja pätkät) jouduin nyt tämän vuoksi lopettamaan.

Katso Finlexistä varhaiskasvatuslaki (entinen päivähoitolaki). Se ei sulje pois sitä, etteikö jo oppivelvollisuusiässä olevalle voitaisi tarjota päivähoitoa/vuorohoitoa erityisissä tilanteissa jos hoitoa ei voi muuten järjestää, vaikka toisaalta kunta ei myöskään ole pakotettu hoidon tarjoamiseen.

Eikö ole lasun paikka muutenkin jättää noin pieni lapsi öiksi yksin? Esim. Jos tulee tulipalo, niin osaako toimia? Eikö ole ketään tuttua tai kaveria, joka voisi nukkua yöt teillä?

Asutko sä kerrostalossa? Jos asut niin tutustu talossa asuviin kivoihin ihmisiin. Naispuolisiin ja lapsiperheisiin. Ehkä talollasi on Facebooksivu.
Mistä sitä tietää jos vaikka talostasi löytyy kiva perhe jonka luona lapsesi voi nukkua kun olet töissä. Aamulla haet sieltä.
Sovitte jonkun korvauksen asiasta.

Käsittämätön tilanne. Miten on mahdollista, että lapsi laitetaan kärsimään tällä tavoin :notworthy:
Eikö läheltä ei löydy ketään, joka voisi auttaa? Ystävät, sukulaiset, naapurit? Etsit yksityisen perhrpäivähoitajan ja teet sopimuksen yöhoidosta?

Yritä etsiä joku päivätyö äkkiä, ihan sama mitä ja vaikka määräaikainen.
Ja jää vaikka sairaslomalle nykyisestä.
Itse en tuon ikäistä jättäisi yksin yöksi kotiin.

Soita ensin päivähoidon johtajalle pääsisikö lapsesi nukkumaan öitä vuoropäiväkotiin. Se voi hyvinkin onnistua. Jos ei onnistu, niin ota se karenssi. Sosiaalitoimi auttaa jos meinaatte jäädä täysin rahattomaksi tuoksi ajaksi, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä että lapsen hyvinvointi kärsii radikaalisti sinun työssäkäynnistä.

Hei!

Työsuojeluviranomainen ei pysty pakottaa tokaluokkalaista olemaan yksin öitä. Lastensuojelulaissa on pykälä siitä, että alle 10-vuotiasta ei voi jättää edes vanhempien sisarusten valvottavaksi saatikka yksin yöksi kotiin. Tätä vartenhan on olemassa myös iltapäiväkerhot, jottei tuon ikäisten tarvitse olla yksin kotona edes iltapäiviä. Nyt ehdottomasti otat yhteyttä paikkakuntasi lastensuojeluun. Samalla kerrot, mitä TE-viranomainen on asiaan kommentoinut (eli viittaavat kintaalla koko asialle).

TE-viranomainen sen kummemmin kuin lastensuojelu ei voi vaatia sinua hankkimaan teille kotiin lastenvahtia tai sinun lapselle jotain naapurin unikypaikkaa.
Muista pitää puolesi tässä asiassa, sillä tämä tieto on faktaa!

Voimia sinulle!

Hei!

Työsuojeluviranomainen ei pysty pakottaa tokaluokkalaista olemaan yksin öitä. Lastensuojelulaissa on pykälä siitä, että alle 10-vuotiasta ei voi jättää edes vanhempien sisarusten valvottavaksi saatikka yksin yöksi kotiin. Tätä vartenhan on olemassa myös iltapäiväkerhot, jottei tuon ikäisten tarvitse olla yksin kotona edes iltapäiviä. Nyt ehdottomasti otat yhteyttä paikkakuntasi lastensuojeluun. Samalla kerrot, mitä TE-viranomainen on asiaan kommentoinut (eli viittaavat kintaalla koko asialle).

Anteeksi vaan, mutta ei lastensuojelulaissa ole tuollaista pykälää mistä kerrot:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417

Järkyttävää. En ikinä tekisi tuota lapsilleni. Hakisin väittömästi saikkua vaikkapa sekoamiseen, selkävaivoihin tai ihan mihin tahansa vedoten. Olisinkin jo sekoamispisteessä, jos joutuisin kuunteleman tuollaista lapseni aiheellista hätää. Lähtisin vaikka joka ilta kesken töistä pois hysteerisenä päivystykseen itkemään, kunnes saisin sairauslomaa, mikäli työnantaja ei minua suostu vapaaehtoisesti irtisanomaan.

Lastenhoitotaakka ei kuulu sukulaisille, ystäville tai naapureille. Jos TE-toimisto pakottaa ottamaan vastaan työn, on myös ensin järjestettävä hoito töiden ajaksi. Tämä on taas kunnan/kaupungin velvollisuus.

Vaikka lakia tulkitaan aina kouluikäisen lapsen edun vastaisesti ja mikään laki ei edes tarkoin määrittele miten hoito tulisi järjestää, niin aina on riski, että lastensuojelu vie lapsen.

Löytyy artikkeleita, missä vanhempi on pakotettu joko lopettamaan yötyö/iltatyö tai vaihtoehtona lasten huostaanotto. Ei ole riittänyt vanhemman sisaruksen tai etävanhemman hoitoapu.

Lastasi et voi jättää yksin, vaikka näennäisesti pärjäisi. On vain ajan kysymys, koska lastensuojelu tekee kiireellisen huostaanoton ja sen asian purkamiseen menee sitten aikaa.

Otat yhteyttä niin te-keskukseen vaadit asianhoitanutta tekemään kirjallisen selvityksen keskustelusta jossa myös tulee mainittua hänen kantansa lapsen pärjäämiseen. Myös te-keskuksen ylemmälle taholle yhteys ja kirjallinen selvitys heidän kannastaan yötyöhön ja lapsen hoitovastuuseen. Kysy mahdollisuus päiväkodin yöhoitoon. Jos se ei järjesty, sitten yhteys lasten suojeluun joilta lausunto mikä puoltanee päivätyötä ja sitten karenssin uhalla jäät kotia lapsesi kanssa.

Lapsen hyvinvointi etusijalle. Kenenkään on turha vinkua kuinka ei lapsia tulisi tehdä tai kuinka pitää olla tukiverkosto.
Veronmaksajana, työtekijänä sinulla on oikeus päivähoitoon aamusta yöhön ja niin on muillakin.

Voimia matkaan (y)

Yhteistyössä