Mistä voi tarkistaa onko joku ylioppilas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Turhautunut"

Vieras
Minulla on ongelma, valehteva ystävä. Tai ainakin epäilen niin. Hän sanoo olevansa
ylioppilas, mutta...asiassa on monta omituista juttua. Ensinnäkään hänen nimeään ei löydy mistään valtakunnan yo-listoilta, hän ei halua näyttää todistustaan(väittää ettei ole sitä hakenut? hakenut mistä??), ei osallistunut yo-juhliin(keksi syyn ettei voi juhlia tuolloin), hänen nimeään ei mainittu näissä juhlissa, ja yo-kuviakaan ei ole mistä näyttää.
Hän kirjoitti monessa osassa (kevät,syksy,kevät, yksi syksy väliä ja taas kevät), kävi lukion 4:ssä vuodessa ja viimeinen kevään kirjoitus oli jo niin, ettei hän ollut enää edes koulussa.
Epäilen suuresti, että hän valehtelee, mikä tietenkin romuttaa meidän välejä. :(

Mistä voisin asian tarkistaa? Onko jossain valmistuneiden listaa? Hänen koulun sivuilta ei löydy nimeä, sen tarkistin jo. Kiitos paljon jos osaatte auttaa.

Miksi nähdä noin paljon vaivaa tuollasen asian selvittämiseen?

Miksi sillä on niin suuri merkitys?

Kurjaa ja noloakin tietty jos ystäväsi on valehdellut,
mutta selviäiskö asia paremmin puhumalla hänen kanssa...?

No tietojahan ei koulu saa jakaa onko joku ylioppilas, jos sen on kieltänyt. En ymmärrä miksi joku jaksaisi sellaisesta valehdella ja toiseksi mitä väliä. Jos et luota ihmiseen niin tuskis tulet luottamaan häneen myöhemminkään missään asiassa.

Minulle ei ole mitään merkitystä, että onko hän ylioppilas oikeasti vai ei, se ei nosta tai vähennä hänen arvoaan minun silmissäni, mutta se valehtelu tässä nyppii todella! Miksi valehdella hyvälle ystävälle? Miksi ei vain sanonut että ei onnistunut, sai kait hän silti lukion päättötodistuksen vaikkei yo-papereita oliskaan.
Tunnen itseni todella typeräksi. Annoin hänelle kukat ja lahjankin vaikkei mitään juhlia ollut, hän ihan pokkana otti kaiken vastaan ja hymyili vain.

Onpas pokkaa moisella. Eli hän siis ilmoitti päässeensä ylioppilaaksi vaikka ei juhlia eikä nimeä missään ole julkaistu. Todennäköisesti ei ole ylioppilas. Inhottavaa vain, että on aika iso juttu valehdella, joten helppo valehdella pienemmistäkin asioista. Jos haluat häntä vielä lähipiirissäsi pitää niin olisin ainakin varovainen hänen juttujensa suhteen.

Eipä tuossa tilanteessa kai voi kun hävitä jos asian haluat perinpohjin selvittää.

Jos paljastuu, että hän valehtelee, on luottamus mennyt ja ystävyys kärsii.

Jos paljastuu, että hän on ylioppilas, on sinun puoleesi luottamus mennyt ja ystävyys kärsii.

Jos asia ei loppujen lopuksi ole niin merkittävä, niin antaisin itse tuossa tilanteessa olla. Ja unohtaisin koko asian. Jos epäilisin valehtelua muissakin asioissa, no eipä ystävyys olisi kauhean terveellä pohjalla..

Minkä ikäisiä oikein olette? Aikuisethan eivät välttämättä välitä juhlia tuollaisia, enemmän ne yo-juhlat kai ovat niiden 19-vuotiaiden juttu.

Enpä tiedä, löytyisikö minustakaan mitään tietoa, jos itse en esittelisi vaikka yo-kuvia. Kieltäydyin laittamasta kuvaani siihen pro patria -kirjaan (vai mikä sen nimi oli) eikä vanhan kouluni sivulla todellakaan luetella aiempien vuosien ylioppilaita. Tosin eipä kukaan ole koskaan kysynytkään, olenko ylioppilas. En edes itse koskaan ajatellut niin.

Yhteistyössä