Mistä voi johtua ylävatsakipu syömisen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sattuu ylämahaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sattuu ylämahaa

Vieras
Mulla tulee välillä sellaisia 1-2 pvän syömättömiä päiviä ihan vain siksi kun ei tee mieli ruokaa tai mitään syömistä. Voin syödä puolikkaan leippalan ja juoda kahvia tuona aikana.
Sitten kun taas syön sen jälkeen, esim tänään kinkkujuustosämpylän, kahvia ja 0,3l Pepsiä niin mun ylämaha ja ihan kuin keuhkojen alaosa tulee hervottoman kipeäksi. Se kestää päivän pari tai sit menee buranalla ohi.
Mut mikä siellä mahtaa kipeytyä? Ruokamäärä ei kuitenkaan ole iso mitä syön eli ei voi johtua siitä että ehtaisin itseni liian täyteen.
Se ei tule heti syönnin kälkee vaan jotian n 3h päästä.
Onko kellää muulla tällaista?
tiedän,että pitäisi syödä tasaisesti eikä jättää tällee pariksi päiväksi syömättä,mutta ei vaan menen ruoka alas.

Mulla jumittaa ruoka/ilma tuolla suolen mutkissa just kylkikaarien alla ja aiheuttaa välillä tosi kovaa kipua. Kipu alkaa ruokailun jälkeen, jos on alkaakseen. Itse ihmettelin mistä kipu johtuu, kunnes kävin tähystyksessä, jossa opin paikantamaan kipukkohdan. Tähystys oli tosi kivuliasta noissa suolen mutkakohdissa. Mulla kipuun auttaa painelu kylkikaarien "alta" ja välistä sekä liikkuminen/venyttely, joka saa ruoan/ilman liikkeelle mutkista.
Tosi inhottava vaiva kyllä, itsellä tuo aiheuttaa välillä niin kovaa kipua että ihan pyörryttää :(

No jos et pariin päivään syö paljon mitään, niin ei ole ihme että vatsa on kipeä. Eri asia olisi, jos söisit säännöllisesti ja siltikin olisi vatsakipuja.

Ihan selvä sappivaiva, kokeile Litalginia helpotukseksi...vaivan jatkuessa, ollessa säännöllinen pyydä ultraan niin näkevät mahdollisen sappikivet/hiekan. tseltäni sappi leikattu ja vaivat historiaa.

Öh, mulla oli sama vaiva. ultrattiin sappi, mitattiin 24h p-arvot nenä/maha letkulla, tähystettiin ruokatorvi ja vatsalaukku pariin kertaan. Eikä mitään löydetty. Olin jo epätoivoinen. Aloin oma-aloitteisesti jättämään mitä ihmeellisimpiä ruoka-aineita pois. Vuoden kokeilujen jälkeen bongasin että kipujen aiheuttaja on PERUNA... Menin yksityiselle ja pyysin ottamaan allergiatestin. Testi oli positiivinen. Ja perunaahan on kaikkialla tärkkelyksenä tai hiutaleina... mutta elintarvikkeiden sisälmysluetteloa seuraamalla kivut on hävinneet ja elämä on ihunaa!
Eli voipi sulla joohtua vaikka mistä, ei kun jätät vaan vuoronperään jonkun pois ja tarkkailet tilannetta. Mutta näin siis mulla, ei välttämättä sulla... Onko mm. heliko suljettu pois..?

Yhteistyössä