Mistä voi johtua pian 1-vuotiaan syömättömyys/huono syöminen, jota jatkunut kohta jo pari kk!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Siis ei tietenkään ole kokonaan ollu tuota aikaa syömättä, mutta siis syö ruualla ehkä pari lusikallista kun tuputtaa tai kikkailee. Maitoa ei ole koskaan ollut kova juomaan, eikä sitä nytkään mene paria desiä enempää. On muuten ihan hyvän tuulinen ja kuin ennenkin. Kun näkee lusikan niin heti alkaa vetää päätänsä kauemmaksi. Sormiruokaa menee jonkin verran, leipää ja kasviksia. Toisaalta sitten syö kuitenkin esim. raejuustoa sellaisenaan tai välipalalla viilipurkki menee aina... mutta vaikka olisi illalla syönyt kuinka vähän tahansa, ei aamulla ole nälkä pienen odottamisen jälkeenkään..

Alkaa jo vähän neuvot olla vähissä ja huolestuttaa. Neuvolassa vaan sanotaan, että ei ne itseään nälkän tapa...

Ei ole kuitenkaan mitenkään tosi laiha tyttö, vaan ihan normaalikokoinen minun silmällä arvioiden.

Hampaita on vain kaksi alhaalla, ne tuli 9,5 kk iässä.

Lapsilla vaan on kausia kun ei paljon kasveta niin ei paljon syödäkään, syö taas kun on kasvukausi. Pitäis itekki lopettaa syöminen kun en kasva enää ku leveyssuunnassa.

meillä tälläsiä syitä:
- hampaat
- tahto syödä itse. nykyään annan aina oman lusikan tytölle ja yhden itselleni, sitten syö nätisti kun saa itsekin lusikoida. ja paljon saa syödä sormilla mikäli sellainen ruoka mitä on helppo syödä sormin
- ja joskus on vaan kausia että ruoka ei maistu niin hyvin

Olenkin antanut lusikan aina välillä käteen, mutta heittää sen yleensä vaan lattialle tai hakkaa pöytää. Tuo lusikalla itse syöminen, tai sen opettelu... mitenkä teillä käytännössä onnistunut? Kun jos minä vien lautasen niin lähelle että typy siihen ylttää, niin tunkee vaan kouransa ruokaan ja mössää niitä nyrkeissään... ei siis lusikkaa laita siihen ruokaan ollenkaan.

Noista hampaista kysyisin vielä, että kuinkahan kauan ne voi tehdä tuloaan, tai siis kuinka kauan se voi vaivata ja tehdä kipeää. Yläikenet punottaa kyllä lähes kauttaaltaan minusta norm. enemmän, mutta en sitten tiedä kun tätä jatkunut jo näin kauan.

minäki veikkaan hampaiden tuloa. kylmä ruoka maistuu paremmin kuin lämmin. meillä poju eli jonkin aikaa vaan kylmillä makkaroilla ja maidolla. nyt taas maistuu kaikki kun takahampaat on tullut läpi. poika vähän päälle yks wee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Tuo lusikalla itse syöminen, tai sen opettelu... mitenkä teillä käytännössä onnistunut? Kun jos minä vien lautasen niin lähelle että typy siihen ylttää, niin tunkee vaan kouransa ruokaan ja mössää niitä nyrkeissään... ei siis lusikkaa laita siihen ruokaan ollenkaan.

6 kk ikäisesestä annoin soselusikan vauvan käteen, ja laittoi sen suuhunsa itse. Tämän jälkeen tuli vaihe, jolloin laitoin valmiin soselusikan lautasen reunalle, ja lapsi otti sen siitä ja laittoi suuhunsa. N. 1-vuoden iästä alkoi syödä itse.

Olenkin antanut lusikan aina välillä käteen, mutta heittää sen yleensä vaan lattialle tai hakkaa pöytää. Tuo lusikalla itse syöminen, tai sen opettelu... mitenkä teillä käytännössä onnistunut? Kun jos minä vien lautasen niin lähelle että typy siihen ylttää, niin tunkee vaan kouransa ruokaan ja mössää niitä nyrkeissään... ei siis lusikkaa laita siihen ruokaan ollenkaan.

Noista hampaista kysyisin vielä, että kuinkahan kauan ne voi tehdä tuloaan, tai siis kuinka kauan se voi vaivata ja tehdä kipeää. Yläikenet punottaa kyllä lähes kauttaaltaan minusta norm. enemmän, mutta en sitten tiedä kun tätä jatkunut jo näin kauan.

kyllähän ne voi useamman viikon tehdä tuloaan ja varsinkin poskihampaat ja tekee todella kipeää eikä meillä silloin juuri ruoka maistu silloin annan sitä mikä uppoo.
ei terve lapsi kuole nälkään vaikka välillä vähän huonommis söisi.
niin ja se kädellä ruuan murskaaminen kuuluu hommaan, opettelee. siitä se sitten lähtee ja tajuaa miten homma menee. =)

Kiitos teille vastauksistanne. Näin kai se on, että vähän liikaa stressaan... jospas se taas tästä. Tuo syömisen opettelu omalla lusikalla onkin meillä jo sitten varmaan asia erikseen... ei tuu mittään, mutta kaikki aikanaan.

Joku kysyi tytön kokoa. 10 kk neuvolassa viimeksi katsottu, painoi 9,425 kg ja pituus 73.5 cm.

Kiitos teille vastauksistanne. Näin kai se on, että vähän liikaa stressaan... jospas se taas tästä. Tuo syömisen opettelu omalla lusikalla onkin meillä jo sitten varmaan asia erikseen... ei tuu mittään, mutta kaikki aikanaan.

Joku kysyi tytön kokoa. 10 kk neuvolassa viimeksi katsottu, painoi 9,425 kg ja pituus 73.5 cm.

Ok, et ihan hyvän kokonen ainakin.
Meillä pituuskasvu laahaa ja siks mä stressaan syömisestä. Meillä kyllä on sydämessä vähän häikkää että kasvun laahaaminen voi johtua siitäkin..

(1v 1kk 72cm ja 9.6kg)

Vielä kysyn tähän samaan tuosta itse syömään opettelemisesta, kun on hyviä vastaajia... =)

Eli oletteko aloittaneet niin, että annatte taaperolle oman lusikan käteen ja lautanen siihen nenän eteen? Kun tunkee kädet siihen ruokamössöön niin annanko jatkaa vaan ja yritän lusikoida samalla "taustalta" ? ;) =)

Ovatko itse oppineet sen lusikan viemisen suuhun, vai oletteko omalla kädellä auttaneet. Meilläkin on tosiaan tyttö välillä vienyt lusikkaa suuhun, mutta kun se lautanen ilmestyy nenän eteen saa lusikka jäädä ja kädet tulla peliin. Tosin silloin ei sitten k uitenkaan vie käsiä suuhun saakka..

Vielä kysyn tähän samaan tuosta itse syömään opettelemisesta, kun on hyviä vastaajia... =)

Eli oletteko aloittaneet niin, että annatte taaperolle oman lusikan käteen ja lautanen siihen nenän eteen? Kun tunkee kädet siihen ruokamössöön niin annanko jatkaa vaan ja yritän lusikoida samalla "taustalta" ? ;) =)

Ovatko itse oppineet sen lusikan viemisen suuhun, vai oletteko omalla kädellä auttaneet. Meilläkin on tosiaan tyttö välillä vienyt lusikkaa suuhun, mutta kun se lautanen ilmestyy nenän eteen saa lusikka jäädä ja kädet tulla peliin. Tosin silloin ei sitten k uitenkaan vie käsiä suuhun saakka..

no mie oon antanu sotkea sillä ruualla kun siitä se sitten rupeaa suuhunkin menemään j aolen samalla lusikalla syöttänyt.
lusikan laitan pöydälle ja lautanen on siinä neidin nenän edessä myös. toisessa kädessä häällä lusikka ja toisella napsii ruokaa. tällä hetkellä opettele miten lusikallasaa ruokaa lautaselta, lusikka menee nääs suuhun ilman ruokaa ;)
mutta ei viellä ole mikään kiire, ei 1-vuotiian tarvitse viellä osata syödä itse. älä stressaa =)

Meilläkin tulee pojalle välillä sellasia kausia, että ruoka ei maistu..sylkee, kurlaa jne. Nyt taas alko kunnolla syöminen taas. En oo syitä sen enempää miettinyt, ei lapsi itteensä nälkään tapa.

Yhteistyössä