Mistä tunnistaa narsistin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Te joilla on kokemusta narsistista, mistä huomasitte olevanne tekemisissä narsistin kanssa?
Olen viettänyt enemmän ja vähemmän aikaa itseäni huomattavasti vanhemman miehen kanssa. Asun itse kahden kouluikäisen lapseni kanssa kolmisin. Mies päätti jokin aikaa sitten muuttaa lähes naapuriimme vedoten siihen, että vuokra on pienempi kuin aiemassa asuinpaikastaan (n.100e). Mies viettää minun ja lasten kanssa hyvin paljon aikaa, mutta vähintään pari päivää viikosta olen itsekseni lapsieni kanssa omasta tahdostani. Aiempien kokemuksieni jättämien jälkeen takia en halua ikinä enää muuttaa kenenkään miehen kanssa saman katon alle. (Edellinen puolisoni oli alkoholisti ja väkivaltainen minua kohtaan ym). Nykyinen miesystäväni on sanonut, ettei myöskään halua asua kenenkään kanssa samassa osoitteessa, mutta siltikin on ollut vaikeaan saada hänet ymmärtämään, miksi en halua, että hän olisi meillä koko ajan. Hän olisi siis luonamme 24/7 oikeasti kaikista mieluiten ja joudun jatkuvasti selittämään, miksi minä en sitä halua. Muutama päivä sitten hän alkoi puhumaan, että haluaa kahlata minut. Vaikka tietää, että minä en ikinä halua naimisiin. Olen kerran ollut ja se meni vitsiksi, joten ei enää ikinä. Sanoin tästä taas miehelle, että minun mielestäni naimisiinmeno tarkoittaa sitoutumista naimisiin menosta. Niin hän kuulema haluaisi vain kihloihin, mutta ei ikinä naimisiin. Minusta melkoisen ristiriitaiset puheet häneltä, tulee olo, että hän haluaa sitoutua, mutta sitten kuitenkaan ei. Miksi? Minä olen mielestäni tehnyt hyvin selväksi hänelle, että en pysty enää ottamaan riskiä sitoutumalla johonkin mieheen, koska olen aiemmassa elämässäni kärsinyt itse hyvin paljon ja samoin lapseni. Tuntuu, että hän haluaisi omistaa minut ja se tunne vain kasvoi tuon kihloihin menon puhumisen jälkeen. Lisäksi mainittakoon, että hän kirjoittelee jatkuvasti viestejä naispuolisille työkavereilleen ja hänestä siinä ei ole mitään pahaa. Mutta auta jos minä menen tekemään tyyliin samaa, niin mikä mustasukkaisuus kohtaus iskee. En tiedä, mitä mun pitäisi tehdä. Viihdymme kyllä yhdessä ja lapset pitävät hänestä. Mutta mulla on alkanut olla vahva tunne, että siinä miehessä on kuitenkin jotain pahasti pielessä, en vain tiedä mitä..

Jaaha, viesti jäi moden haaviin linkkien takia, mutta kuukkelilla löytyy ihan hyviä sivustoja, missä kerrotaan narsismista ja sen erityispiirteistä. Esim narsisminuhrientuki.

Minulla on tuttavapiirissä kaamea narsistinen tapaus, huomaan jotain yhtäläisyyttä nyt. Hänen pahimmat puolensa olivat:

- naisensa omistushalu
- sairaalloinen mustasukkaisuus (suuttui jos nainen edes katsoi muita miehiä, ja tuli aggressiiviseksi siitä)
- patologinen valehtelu
- oli myös ristiriitainen
- naisen kontrollointi (kehtasi jopa ehdottaa että naisen palkka menisi hänen tililleen)
- etsi jatkuvasti naisia, joiden kanssa pääsisi sänkyyn. Kaadot aina mielessä, liekö esimerkkitapauksellakin.
- miehessä oli joitain autistisia piirteitä, kuten toisessakin tietämässäni narskumiehessä.

Minkälainen suhde miehellä on omiin sukulaisiinsa? Näillä molemmilla äsken mainituilla oli välit poikki sisaruksiinsa. Ensin mainitulla oli myös välit poikki omaan isänsä, mutta aikuisiällä hän oli äitinsä seurassa kuin äidin huomiota haluava pikkupoika. Heillä tuli ero kun tämä narsku oli viisivuotias ja hänen isoäitinsä käytännössä kasvatti hänet koska oma äiti oli kovin kiireinen työelämässään

Persoonallisuushäiriöiden diagnosointi kannattaa jättää ammattilaisille.
Jokaisessa ihmisessä löytyy enemmän tai vähemmän narsistisia luonteenpiirteitä. Riippuu sitten läheisistä mitenkä niitä sietää. Ap:n miesystävä tuntuu olevan hyvin mustasukkainen, ja mä itse ainakaan en sietäisi sellaista vaan tarvitsen tilaa ympärilleni etten tukahdu.
Jos mies ei anna sun tehdä samoin miten itse tekee (esim. pitää yhteyttä ystäviisi, muuttaa minne haluat), niin kannattaa keskustella vielä kerran miten tiiviin suhteen haluatte, ja jos ei onnistu niin erota sitten.

Persoonallisuushäiriöiden diagnosointi kannattaa jättää ammattilaisille.
Jokaisessa ihmisessä löytyy enemmän tai vähemmän narsistisia luonteenpiirteitä. Riippuu sitten läheisistä mitenkä niitä sietää. Ap:n miesystävä tuntuu olevan hyvin mustasukkainen, ja mä itse ainakaan en sietäisi sellaista vaan tarvitsen tilaa ympärilleni etten tukahdu.
Jos mies ei anna sun tehdä samoin miten itse tekee (esim. pitää yhteyttä ystäviisi, muuttaa minne haluat), niin kannattaa keskustella vielä kerran miten tiiviin suhteen haluatte, ja jos ei onnistu niin erota sitten.
Sellaisen kanssa pitempään elänyt kyllä tulee ammattilaiseksi ja tunnistaa hyvin pian narsistin, varmasti helpommin kuin ammattilainen. Njo myrkylliset ihmiset on ikään kuin tehty samassa muotissa ja heillä on erittäin paljon täsmälleen samanlaisia piirteitä

Olen lukenut lisää ja päätynyt siihen, ettei nykyinen miesystäväni ole tuollainen, mitä narsistista sanotaan. Sen sijaan kaikki tekstit, mitä luin, oli kuin olisin lukenut ex miehestäni.. Nykyisellä miehelläni on hyvät välit äitiinsä, (isä kuollut), sisaruksiinsa ja hänen lapsensa käyvät välillä hänen luonaan kylässä. Olen itsekin heitä tavannut.. Ehkä miesystäväni on kuitenkin ennemminkin jotenkin sairaalloisen mustasukkainen ja omistushaluinen.. Ja siitä minä en pidä, se ahdistaa minua. Voihan olla, että asiaan vaikuttaa suuresti se, että hän on minua yli 20v vanhempi, eikä mikään rikas, vaan tavallinen työläinen. Minä tienaan enemmän kuin hän..

Yhteistyössä