Mistä todella lämmin haalari ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haalarimietintää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haalarimietintää

Vieras
Olisiko jollain suositella todella lämmintä haalaria 3-vuotiaalle ? Nyt on pakkasta -12 astetta meillä ja kun äsken ulkona olimme, niin lapsi valitti kuinka on kylmä ja haluaa sisälle... Varusteina villavaatteet + fleecehaalari + talvihaalari, sormikkaat + talvihanskat jne. ja silti ei vaan muka tarkene... Nyt on helppo kun on kotihoidossa ja voidaan mennä sisälle jos kylmä tulee, mutta ensi talvena on jo päiväkodissa ja siellä sitten joutuu olemaan ulkona sen tietyn ajan... Eli mistä todella paksu ja extralämmin haalari ?

Ehkei kyse ole sittenkään siitä, että lapsella olisi oikeasti kylmä? Meillä ei ole käytetty koskaan fleecejä tai villavaatteita vaan ihan perustoppavaatteet vaan laitettu sisävaatteiden päälle. Lapset ovat viihtyneet tai olleet viihtymättä pakkasista huolimatta - kylmyys ei ole ollut ongelma.

Kokeile vaihtaa sormikkaat lapasiin, villaisiin, jos lapsi kestää villaa. Samoin kunnon villasukat jalkaan. Ja liikettä ulkona, kaikki paleltuu, jos vaan seisoo tai esim istuu pulkassa/kelkassa. Meillä myös vilunen pieni (2,5v) ja tuo liikkuminen auttaa parhaiten. Lisäksi olen kutonut hänelle aluslakin ja toppalakin väliin ohuen villakypärälakin, se tuntuu auttavan jonkin verran. Itse olen myös huomannut, että jotkut kaupan villahaalarit ovat tosi kylmiä. Langasta itse kudotut paljon parempia.

Meillä on kans travellen remu haalarit ja ihan ovat lapset olleet lämpimiä.. kivat villahaalari vielä sinne väliin. Ei nuo kyllä tuntia kauvempaa useinkaan halua talvella olla ulkona, jos ei ole mielekästä tekemistä. Silti on ollu niska ja vartalo lämmin :)

Remua on kehuttu lämpimäksi, ei omakohtaista kokemusta kyllä. Reimallakin on lämpöluokitukset ja sieltä löytyy myös se kolmen lumihiutaleen vaate jonka pitäisi yltää -30 pakkaseen muistaakseni.

Itse vilukissana ja ulkoilijana mietin oletko kiinnittänyt huomiota siihen että puvun alle jää tarpeeksi ilmatilaa? Oletan että luettelemasi vaatelistan lisäksi siellä puvun alla on vielä normi sisävaatteet? Tuo vaatemäärä on aika paljon muuten sopivankokoisen puvun alle koska silloin vaatekerrokset ovat suht tiukasti toisiaan vasten ja väliin ei jää reilua ilmatilaa joka toimii eristeenä. Kokeile jos saisit jostain vaikka lainaan kokoa isomman puvun (ja mielummin jättäisit vielä yhden kerroksen vaatteita pois).. josko sitten tarkenisi. Ja jos puvussa on säädettävä vyötärönauha tarkista ettei se ole liian tiukasti ts. puristaaa vaatekerrokset vyötärön kohdalta liian tiukoiksi ja siitä pääsee sit kylmä puskemaan läpi.

Meillä on tänä talvena kohta 2v:llä ja 4v:llä Luhdan haalarit, eikä ole tähän mennessä vielä tarvinnut laittaa villaa tai fleeceä alle. Collegepuku tai velour on riittänyt normaaleiden sisävaatteiden lisäksi :)

Yhteistyössä