mistä tietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klaudia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klaudia

Vieras
mistä imetettävän lapsen kohdalla tietää että lapsi saa maitoa tarpeeksi?
vauvalla ikää noin 7 kk ja imetän. syödään aamuin illoin puuro ja kaksi pääruokaa päivällä. maitoa saa aina ruuan jälkeen sekä ennen aamu puuroa ja ennen nukkumaan menoa. mutta kun ei meinaa enää tissi maistua päivisin. kyllä pullosta vetäisi mutta tissi ei ei päivällä oikein kiinnosta. nokka mukista ollaan harjoteltu nyt vettä ruuan kanssa ja ajattelin että antaisin ruuan kanssa vastiketta kun arveluttaa että saako maitoa tarpeeksi.
mikä on tämän ikäiselle lapselle suositus määrä maitoa??

En osaa muuta kertoa kuin omasta kokemuksesta. Ehkä tyttö alkaa luopumaan pikku hiljaa tissistä. Meillä tyttö oli 4kk kun ei enää tissi kiinnostanut päivällä. pullo kelpasi kyllä. Illalla ja yöllä tissi kelpasi, pullo ei. Sitten loppui yö-imetys, huoli vain pullon ja lopulta ei enää illalla nukkumaan mennessäkään huolinut tissiä. Siihen loppui imetys. Tosin pumppasin rintamaitoa pulloihin vielä jonkin aikaa kunnes maidontuotanto tyrehtyi. Muuhun en osaa vastata.

Tuolla toisessa viestissä neuvolan mukaan 8 kk ikäisen maitomäärä on 5-6dl päivässä. Meillä oli n kuukausi sitten myös sama tilanne kuin teillä, tyttö nyt 8 kk, saa tissimaitoa, 2 puuroa 2 lämmintä ateriaa ja välipala tarpeen mukaan. Tissi ei kk sitten kelvannu kuin illalla, aamulla ja yöllä ja päivällä ei malttanu syödä kuin oikeeta ruokaa. Opeteltiin sitten juomaan nokkamukista kylmää (lämmin ei kelvannu) korvikemaitoa veden sijasta. Ja tuo välipala oli usein lasten jugurttia.

Tilanne on nyt sitten kuitenki muuttunut ja taas maistuu tissi pari kertaa päivän aikanakin. Olen jostain lukenu että kun vauvan kehitys menee niin huimaa vauhtia eteen päin, tässä tapauksessa lapsi kai itse vähentää imetyskertoja "liikaa", niin hän ottaa sitten pari askelta taaksepäin ja tasoittaa tilannetta. Tai sitten tää tissittelyn lisäys voi johtua siitäkin kun mielestäni hän tarvii nyt 8-kuisena paljon enemmän hellittelyä ja turvaa äidiltä kuin 6-7 kk:n ikäisenä???

Mä oon ajatellut, että jos tulee päivässä vähintään 4-5 kunnon imetystä, niin luulisi nyt vähintään sen reilun 1 desin imevän kerralla, jolloin tuosta tulisi vähintään se 5 desiä päivässä. Ja meilläkin lisäksi syödään noita vauvajugurtteja sekä jauhepuuroja, joissa on maitoa. Ja poju nyt siis 10 kk, eli pikkuhiljaa saa ruveta antamaan hapanmaitotuotteitakin.

Voithan pyytää neuvolassa syöttöpunnitusta,saa ainakin varman tiedon jos tahdot tietää.Ensin punnitaan,sitten imetät jonka jälkeen vauvan paino otetaan uudestaan.En nyt muista minkä ikäinen poitsu oli kun syöttöpunnittiin,ehkä 6 kk,imi kerralla n.2 dl,mulla maitoa tullut aina runsaasti.Suositus 6 dl/päivä.

Yhteistyössä