mistä tietää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ettei ovuloi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ettei ovuloi

Vieras
Mistä tietää ettei ovulaatiota tapahdu? Jos on säännöllinen kierto ja ""normaalit"" menkat, tapahtuuko ovulaatio? Olen jostain kuullut, että ovuloimattomat kierrot venyisivät. Onko se totta?

Ovulaatio voi tapahtua vaikka kierrot olisivat pitkiä tai epäsäännöllisiä. Jokin epätavallinen tapahtuma tai esim. kova stressi voi siirtää ovulaatiota, jollon kierto venyy. Toisaalta säännöllisessä kierrossa ei välttämättä tapahdu ovulaatiota. Itseään voi tarkkailla, mm. aamulämpöjä, limoja ja tuntemuksia, ja pitää niistä kirjaa. Samoin voi ostaa ovulaatiotikkuja ja katsoa, nouseeko ovulaation aiheuttavan hormoonin taso. Jos nämä merkit antavat postitiivisia viitteitä ovulaatiosta, en olisi huolissani.

Myös suhteellisen säännöllisellä kierrolla ei välttämättä ovuloi! Mulla kierrot katsottiin säännöllisiksi kun vaihtelivat 28-34 pv:n sisällä ja siitä huolimatta ovulaatiota ei tapahtunut. Itse en luottaisi ovislimoihin tai lämpöihin, mielestäni ovistikut olivat parhaat indikaattorit siitä ovuloiko vai ei.

Minun mielestäni ainoastaan lämmöt voivat kertoa, että ovulaatio tapahtuu. Tikut voivat näyttää positiivista, vaikka munasolu ei irtoa. Tai näyttää negatiivista, vaikka ovuloi. Lämpöjen nouseminen taas on lähes varma. Se pitää vain tehdä oikein, joka sitten onkin oma ""tieteenlajinsa"".

Tieteenlaji =) hyvin sanottu. Tikutin yhdessä kierrossa, ei viivaa ovistikkuun, samassa kierrossa gynen ultra vahvisti ovulaation tapahtuneen varmasti. Nyt kolmessa kierrossa lämmön mittaus ja tikutus yhdessä = ja ovulaatio selvillä päivän tarkkuudella :) Jos lämmöt eivät nouse ei ole tapahtunut ovulaatiotakaan vaikka tikuttaisitkin kaksi viivaa.

Yhteistyössä