Mistä tietää onko lapsella laktoosi-intoleranssi tms? Ja lisäkysymys, mikä on ns. normaali määrä ilmavaivoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kupla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kupla"

Vieras
Niin lapsella ikää 5v. Vauvana oli suolisto-oireinen maitoallergia, joka kuitenkin väistyi jo 1v iän jälkeen. Mitään iho-oireita, mahakipuja tms hänellä ei ole, mutta minun mielestäni ilmavaivoja kyllä on ehkä normaalia enemmän.

Paukkuja tulee joka päivä usein, kuitenkin alle 10 kertaa vuorokaudessa. On kova juomaan tavallista maitoa, ei ole ripulilla.

Mistä tiedän johtuuko nämä ilmavaivat laktoosi-intoleranssista tai mistä ne voisi johtua?

Meillä pojalla todettiin laktoosi alkuvuonna. Ensimmäisenä kiinnitettiin huomiota ilmavaivoihin, jotkaoli ihan hirveitä ja koko ajan, varmaan lähemmäs 100/vrk, tosin en koskaan laskenu :xmas:
Ja haju oli jotain ihan kauheeta, vatsakipuja oli myös.

Itseasiassa meille terkkari sano että kaksviikkoo minimissään pitäis vatsaa rauhottaa, jotta näkee, onko eroa jos käyttää laktoosittomia tuotteita. Yleensä se kokeilu kestää kuukauden ja meillä tosiaan helpotti oloa kahden viikon jälkeen.

Mä jättäisin tavallisen maidon pois ja kokeilisin laktoosittomia tuotteita. 2 viikkoa täytyy olla, että näkee onko siitä mitään hyötyä. Kun tavallisen maidon häviäminen elimistöstä kestää kauan. Laktoosittomia tuotteita on nykyään niin paljon, että eipä siitä ole mitään suurta vaivaa. Saispahan itse siihen sitten varmuuden!

Meillä pojalla todettiin laktoosi alkuvuonna. Ensimmäisenä kiinnitettiin huomiota ilmavaivoihin, jotkaoli ihan hirveitä ja koko ajan, varmaan lähemmäs 100/vrk, tosin en koskaan laskenu :xmas:
Ja haju oli jotain ihan kauheeta, vatsakipuja oli myös.

Ok, no en mäkään ole laskenut, mutta heitin arvion :D

Helpottiko mitenkä nopeasti sitten hyla-tuotteilla? Siis juoko hän hyla-maitoa vai laktoositonta? Mitä eroa noilla muuten edes on?

Tarvitsiko erikoisruokavaliosta kouluun/hoitoon jonkun todistuksen vai riittikö suullinen ilmoitus vanhemmilta?

Tässä kirjoittamiseni aikana olikin tullut jo vastauksia, kiitos teille :)

Täytyy laktoosittomia tuotteita testata siis. Tarvitsenko hoitoon todistuksen että antavat lapselle laktoositonta maitoa?

[QUOTE="aloittaja";26261539]Tässä kirjoittamiseni aikana olikin tullut jo vastauksia, kiitos teille :)

Täytyy laktoosittomia tuotteita testata siis. Tarvitsenko hoitoon todistuksen että antavat lapselle laktoositonta maitoa?[/QUOTE]

Meillä ei tarvinnut p-kotiin todistusta.

[QUOTE="mellan";26261542]meidän tytöllä väheni ilmavaivat ja vatsakivut kun vähennettiin vehnää ruokavaliosta. Samoin sokerista tulee tytölle vatsakipuja ja ilmavaivoja[/QUOTE]

Ok, täytyy tätä myös kokeilla myös. Meillä tyttö ei valita vatsakipujaan kyllä, ainoa vaan mihin itse olen kiinnittänyt huomiota on tuo paukuttelu, mutta ehkä se on vielä ihan "normaalirajoissa" olevaa? Niin, vaikea sanoa mikä on normaalia ja mikä normaalia enemmän.

Olen siksi kiinnittänyt tähän huomiota, kun huomaan että kun tyttö riehaantuu ja kikattelee kylässä esim. ja paukku pääsee niin häntä hävettää se. Ei ole mukava jos vanhemmat työntää sellaista ruokaa joka aiheuttaa ilmavaivoja joita sitten joutuu häpeämään :(

Minulla itsellä ilmavaivat loppuivat karppaamisen myötä, eli suosittelen erityisesti vehnän jättämistä kokonaan ja vain tummaa viljaa muutenkin. Sokeri ei aiheuta sellasia ilmavaivoja kuin vehnä, juurikin kakkuja syöneenä eilisen jälkeen voisi perustaa porealtaan.

Yhteistyössä