Mistä tietää, onko avokado mennyt huonoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tymmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tymmä

Vieras
Ensimmäistä kertaa avokadoa ostin kokonaisena tuossa reilu viikko sitten. Nyt ajattelin tehdä guakamolea, mutta en ole yhtään varma onko avokado enää syöntikelpoista..

Jos se on kauniin vihrea kun kuorit on syontikelpoinen, jos joitain tummuneita kohtia leikkaa ne pois. Leikattu avocado tummuu nopeasti jos siihen ei laita esim sitruuna mehua.

Nykyiset avokadot tuntuu päältä hirmu kovilta, hyvä kun kuoren saa veitsellä leikattua. Sit ne on sisältä jo ihan mätiä.
Yleensä ostan niitä valmiiksi esikypsytettyjä ja ihan erilaisia ovat olleet ulkokuoreltaan. Onkohan avokadoja useampaa sorttia olemassa.
Vinkkinä kerron, että jos samalla aterialla ei koko avokadoa käytä, kantsii panna toinen puolisko muovipussiin kivineen. Estää tummumisen.

Avokadojen ostamisessa tarvitsee kokemusta, että tietää millaisia ostaa, kuinka kauan kypsyttää ym. ja silti välillä menee pahaksi. Hass lajikkeen avokadot ovat helpoimpia (näitä useimmin myynnissä käsittääkseni). Niissä harvemmin esim. törmää sellaisiin avokadoihin, jotka ovat ylikuituisia.

Ei haittaa. Maku on vaan huonompi ja ei saa muussattua haarukalla. Usein olen syönyt silti leivän päällä tai lautasella viipaleina, kun en ole jaksanut odottaa kypsymistä. Vähän sitruunamehua, pippuria ja suolaa päälle, niin ihan kelvolliselta maistuu silti.

Olen usein ostanut avokadoja, jotka ovat olleet kauniin vihreitä sisältä ja maistuneet ihan hyvältä, mutta kuoren lähellä onkin ollut homeisen näköisiä harmahtavareunaisia pieniä onteloita. Onko avokadon kanssa samoin kuin leivän kanssa, että jos se on jostain kohtaa homeessa, homeen juuret voivat ulottua vaikka kuinka pitkälle ja tuote syömäkelvoton ja terveydelle haitallinen. Pähkinälajikkeissa home on voimakkaan toksinen ja aiheuttaa syöpää. Onko avokado pähkinälajike.

[QUOTE="kim";29607911]Olen usein ostanut avokadoja, jotka ovat olleet kauniin vihreitä sisältä ja maistuneet ihan hyvältä, mutta kuoren lähellä onkin ollut homeisen näköisiä harmahtavareunaisia pieniä onteloita. Onko avokadon kanssa samoin kuin leivän kanssa, että jos se on jostain kohtaa homeessa, homeen juuret voivat ulottua vaikka kuinka pitkälle ja tuote syömäkelvoton ja terveydelle haitallinen. Pähkinälajikkeissa home on voimakkaan toksinen ja aiheuttaa syöpää. Onko avokado pähkinälajike.[/QUOTE]

Avokado ei ole pähkinä. Home taas levittää AINA rihmastonsa koko elintarvikkeeseen, joitakin erityistapauksia lukuun ottamatta (ainakin sipuli ja kovaksi kypsytetty juusto ovat sellaisia, mistä voi leikata homeisen kohdan pois ja syödä loput). Eli jostain kohdasta homeessa -> syöntikelvoton.

Tein näitä ja ihmettelin siinä ainesten sekoitteluvaiheessa, että mahtaako lla tarpeeksi sitkoa. Jäi jokseenkin höttömäiseksi nuo pihvit. Mitähän olisi voinut lisätä, että sitä olisi saanut? Tietty kananmuna, mutta ellei sitä halua, niin ideoita?

Mä olen ihmetellyt ihan samaa enkä ole saanut kunnon vastausta edes ravitsemusterapeutilta. Eli mistä tietää, onko tummentumat hometta/mätää vai vaan jotenkin hapettuneita alueita. Olen raskaana enkä siksi haluaisi ottaa riskiä homeesta, home kun voi olla pahimmillaan paha hermomyrkky sikiölle. Näin osasi ravitsemusterapeuttikin homeesta sanoa. Ei siis huvita maistella pahan näköistä avokadoa, vaikka olisi vain osittain harmaa.

Hiukan tummuneen avocadon voi syödä huoletta. Maku ei ole tummuneena paras mahdollinen mutta menee hyvin esim. dippikastikkeissa vaikkapa kermaviilin kanssa. Jos myös siemen on tummunut, raitainen tai muuten epäilyttävän näköinen on avocado paras jättää syömättä. Halkastujen avocadojen kanssa kannattaa olla varovaisempi. Avocado on todella herkkä kymmenille eri kasvipatogeeneille joten epävarmana ei kannata avocadoa syödä. Avocado säilyy 2-7 päivää riippuen kysyysasteesta ostettaessa.

Yhteistyössä