Mistä tietää miten päin vauva on mahassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pampulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pampulainen

Vieras
Minulla epäillään vauvan perätilaa, nyt rv 36. Saattaa kuitenkin olla, että vauva on kääntynyt, mutta minun on mielestäni mahdotonta päätellä miten päin vauva on masussani. Tunnen liikkeitä joka paikassa, ylhäällä, alhaalla, sivuilla... Potkuja en tunne, vaan jatkuvaa möyrimistä ja "venyttelyä". Silmiinpistävää on kuitenkin se, että tunnen usein kaksi pientä terävää ja kovaa "raajaa" puskevan vatsanahkaan juuri kylkiluiden alla = pienet kantapäät vai nyrkit? Hikka tuntuu ihan alhaalla.

Miten teillä muilla? :-)

Mulla molemmat kääntyi rv:n 28-30 tienoilla rt:aan ja kyllä musta oli helppo päätellä vauvan asento, kun peppu ihan selkeesti oli tuossa mun navan yläpuolella ja jalat potki ylhäällä. Kyllä ne sullakin pienet kantapäät varmaan potkii siinä mahan kohdalla. Ja kun hikka tuntuu alhaalla, niin melkosen satavarma olen, että vauva on pää alaspäin. Noin oli itellänikin ja molemmat oli tosi kauan pää alaspäin, eikä enää kääntyneet väärin päin.

Jos olisin tämän tiennyt että olin joskus näinkin kauan pää alaspäin viettänyt aikaani elämässäni.............. Niin en olisi halunnut tulla tähän maailmaan....... Lol.

Mulla oli perätilassa vauva. Hikka tuntui alhaalla siitä huolimatta. Samoin potkuja ei tuntunut kovinkaan selvästi missään koska oli ns linkkuveitsiasennossa ja jos potki niin tärähteli vaan sisuskalut pehmeästi. Se mistä kuitenkin selkeästi huomasi että on perätila (tosin alkuun se ei ollut selkeä ennenkuiin vähän kasvoi) että tuossa rintojen välissä ja välillä rinnan alla oli isompi pyöreä ja kova kohta = kallo. Kyllä jos painat kevesti masua pitkin niin tunnet jos siinä on jokin isompi. Takapuoli ei ole niin kova eikä pyöreä kuin pää.

Jos vauva on perätilassa niin ei se ole katastrofi. Ensinnäkin vauvat voi kääntyä joskus vielä päivää ennen h-hetkeäkin. Joillakin onnistuu käännös sairaalassa - johon ei ole pakko suostua eikä minua ainakaan se yritys sattunut vaan oli tosi helläkätistä ja vauvaa ja äitiä ajattelevaa toimitaan - huolimatta netin pelotteluista. Ja perätilasta voi synnyttääkin jos tietyt edellytykset täyttyy, eikä se silloin ole suurempi riski kuin muukaan alatiesynnytys jos olosuhteet on tarkkaan katsottu (lantion koko, vauvan koko, äidin terveys, vauvan asento jne).

t.eräs perätilaisen sektiolla synnyttänyt

Mullakin tuntui hikka ihan alhaalla, vaikka vauva oli perätilassa. Tilanne oli kovin samantapainen kuin sinulla nyt. Neuvolassa luulivat vauvan olevan oikein päin, mutta onneksi sain muuusta syystä lähetteen äitiyspolille, jossa perätilakin sitten huomattiin.

Yhteistyössä