mistä tietää milloin keuhkoputkentulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "blondi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"blondi"

Vieras
Itsellä ollut kova yskä perjantaista asti. viime yö meni yskiessä, rintaan koskee kun yskii mutta ei muuten. koska lääkäriin? mistä tietää onko keuhkoputkentulehdus? kuumetta mulla ei ole ollu...

Minä sain omaan keuhkoputkentulehdukseen antibiottikuurin.

Mulla oli kestänyt ihan kamala yskä jolta ei saanut edesnukutuksi kaksi viikkoa jonka jälkeen päätin soittaa lääkäriin ja sain ab-kuurin siihen.
Yskä oli ihan jotain kamalaa, päivät meni ok. Mut yöllä ei saanut kukaan nukuttua minun yskäni vuoksi. Ainostaan istuallaan pystyi nukkuu jotenkuten pienen hetken kerrallaan. Ja pelkkä istuminenkin hengästytti.

Minä tiedän sen kokemuksen kautta sillä, että jos flunssan yhteydessä minulta lähtee ääni, niin silloin painun lääkäriin, sillä se 100% varmuudella itsellä keuhkop.tulehdus.. Mutta minä oireilen näin, muilla voi olla ihan toisia oireita.

Itsellä ahdistaa hengitystä ja saattaa vähän kipuilla keuhkoputki ja kurkku. Menen lääkäriin jos kestää yli puolitoista viikkoa. Viimeksi lähti ääni kokonaan ilman kurkkukipua, silloin kyllä veikkasin kurkunpääntulehdusta. Meni ohi viikossa, joten lääkäriin en mennyt.

Keuhkoputkentulehdus on viruksen aiheuttama, eikä siihen auta antibiootit. Jos epäillään bakteeritulehdusta, niin sitten otetaan keuhkoröntgen, sitä ei pysty kuuntelemalla selvittämään ellei ole oikein selvä, ja sen nimi on keuhkokuume.

Yleensä kun yskä "painuu syvemmälle" niin se on keuhkoputkentulehdus, ja sitää limaa yskitään sitten 2 viikkoa. Jälkitautina tosiaan voi tulla keuhkokuume mutta sitten on jo kuumettakin ja olo tosi huono.

Minulla oli flunssa pari viikkoa sitten. nyt viime viikolla alkoi töissä ihan yht äkkiä kurkkua ärsyttämään ja yskittämään, luulin johtuvan jokun hajuvedestä. mutta ei mennytkään viikonloppuna ohi vaan alkoi myös kurkku kipu ja suuta kuivaa koko ajan.

[QUOTE="vieras";24993871]Minä sain omaan keuhkoputkentulehdukseen antibiottikuurin.

Mulla oli kestänyt ihan kamala yskä jolta ei saanut edesnukutuksi kaksi viikkoa jonka jälkeen päätin soittaa lääkäriin ja sain ab-kuurin siihen.
Yskä oli ihan jotain kamalaa, päivät meni ok. Mut yöllä ei saanut kukaan nukuttua minun yskäni vuoksi. Ainostaan istuallaan pystyi nukkuu jotenkuten pienen hetken kerrallaan. Ja pelkkä istuminenkin hengästytti.[/QUOTE]

No mä en ainakaan halua syödä antibiootteja tautiin, joka menee itsestään ohi. Antibioottien vaikutus voi kestää elimistössä vuosia.

Mä sain keuhkoputkentulehdukseen sellaista inhaloitavaa, keuhkoputkia laajentavaa ainetta.

Mulla oireili siten, että makuulla ei voinut olla hetkeäkään, kun alkoi yskittää niin pirusti. Istuallaan piti nukkua, pieni pääpuolen korottaminen ei auttanut mitään. Tätä kesti muutaman yön. Sitten alkoi hengenahdistus. Tuntui siis, että ei saa happea vaan piti hengittää sillain tosi syvään. Tuohon hengenahdistukseen sitten sain sitä hengitettävää lääkettä.

Yhteistyössä