mistä tietää jos on piilevä diabetes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokeriton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokeriton

Vieras
Kun iso osa suomalaisista lehtijutun mukaan sairastaa diabetestä tietämättään, mistä sen voi tietää onko se? Jos oireet (väsymys, jano, jatkuva vessahätä, selittämätön "heikkous") on jatkuneet jo 5 vuotta, voiko olla diabetes? Onko diabetestä sairastavien vauvat aina isoja? En uskalla mennä oireitteni kanssa lääkäriin ku pelkään et ne pitää mua luulosairaana...

Aika usein tuo janotus, vessassa ravaaminen jne on oireina kakkostyypin diabetekseen. Tosin jos sitä sairastaa tietämättään, noihinkin oireisiiin tavallaan tottuu, eikä osaa yhdistää niitä sairauteen. Jos noin pitkään on oireet kestäneet, niin ilman muuta kannattaa verensokeri mittauttaa. Oon tavannut työssäni ihmisiä, jotka ovat tulleet verensokerimittaukseen ihan mielenkiinnosta, ja stten ollaan "jääty kiinni", kun paastoarvo on yli 10.

Kannattaa muistaa, että kakkostyypin diabetes on hoitamattomana ja huonolla hoitotasapainolla vaarallinen sairaus, vaurioittaa haimaa, munuaisia ja verisuonia.

mutta eikö diabeetikoilla ole (siis jos ei hoida) jättivauvoja? Minulla on kaksi pienipainoisina syntynyttä ja yksi normaalipainoisena syntynyt vauva. Voinko mä vaan soittaa tuohon tk:een lääkärille ajan ja sanoa et tehtäiskö sokerirasitus? vai miten tätä asiaa kannattaisi alkaa hoitamaan?

Yhteistyössä