Mistä tiedän milloin lähteä synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Eka synnytys tapahtui käynnistyksellä. Kivut olivat aivan jumalattomat, olin 5 cm auki ja kalvot puhkaistiin. Päätettiin kuitenkin laittaa oksitosiinitippa, pariin tuntiin ei tapahtunut mitään, sitten alkoi kovat supparit, mutta pariin tuntiin en auennut ollenkaan. Lopussa parissa tunnissa sitten aukesin sen viisi senttiä, olin lähes taju kankaalla kivuista ja kun lääkäri saatiin paikalle olikin jo aika alkaa ponnistamaan. Eli menin ilokaasulla koko synnytyksen.

Tokalla kerralla supparit alkoivat aamulla kuuden aikoihin. Edellisenä päivänä olin käynyt äitiyspolilla, olin viitisen senttiä silloinkin auki. Supparit oli sellaisia epämiellyttäviä, en saanut enää nukuttua. Ysiltä ne kuitenkin alkoivat laantumaan, otin parin tunnin päikkärit ja puolen päivän aikoihin supistuksia tuli silleen kerran 5-15 minuutissa. Kestivät puolesta minuutista minuuttiin. Iltapäivällä mies päätti, että käydään näytillä synnärillä, ajomatkaa oli tunti. Supistukset oli epäsäännöllisiä ja lyhyitä, automatkalla niitä tuli ihan vaan muutama. Pääsin käyrille, suppareita ei juuri näkynyt, mutta sisätutkimuksessa olin kuutisen senttiä auki. Salit oli täynnä, laittoivat kylpyyn rentoutumaan ja kätilö sanoi tulevansa tunnin päästä. Limatulppa tuli tässä vaiheessa, vähän aikaa makoilin vedessä, tuli kipeitä supistuksia, kestivät sen puoli minsaa ja tulivat ihan epäsäännöllisesti. Puoli tuntia olin vedessä, sitten käskin miehen pyytää kätilön paikalle, koska halusin vaikka sitä ilokaasua. Ja olinkin täysin auki tässä vaiheessa. Kävelin saliin, supistukset alkoivat sattua todenteolla vasta silloin ja vauva oli alle puolen tunnin päästä maailmassa, ensin ei ponnistuttanut ja sitten en saanut ponnistettua isohkoa vauvaa ulos.

Jos mies ei olisi pakottanut mua synnärille silloin kuin pakotti, niin olisin lähtenyt vasta niiden supistuksien tullessa, jotka tuli, kun olin jo ihan auki. Mistä mä tiedän nyt seuraavan kerran milloin lähden sinne synnärille?

Minulle sanottiin toisen muksun syntymän jälkeen, että jos vielä aion synnyttää, on syytä lähteä laitokselle heti, kun supparit alkavat. Olen kohtuullisen nopea (I:6,5h, II: 3h), vähäkipuinen ja ajomatkaa on tunti + lapsenvahdit saapuvat kolmessa vartissa.

Yhteistyössä